Pump slutar pumpa när 4pin är inkopplad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013

Pump slutar pumpa när 4pin är inkopplad.

Hejsan!

Jag har ett märkligt problem som jag inte riktigt förstår varför det händer.

Jag har en pump (EK-DDC 3.2 PWM Elite Edition) som har en molex kontakt med 2 kablar i och en 4pin fläkt kontakt med 2 kablar i.

När jag kopplar in enbart molex kontakten så körs pumpen på 100% konstant och går inte att ändra på. Sedan när jag kopplar in 4pin kontakten så startar pumpen när jag startar datorn och sedan så sjunker den ner till 0% väldigt fort och slutar pumpa helt.

Förstår inte varför detta händer. Jag kopplar 4pin till CPU FAN uttaget på moderkortet precis som man ska. Är det någon inställning i BIOS jag bör kika på?

För övrigt så har jag 2 fläktar som också är kopplade till CPU FAN (dock inte samma som pumpen) och dom fläktarna snurrar på bra.

Tacksam för hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Ohdear:

Hejsan!

Jag har ett märkligt problem som jag inte riktigt förstår varför det händer.

Jag har en pump (EK-DDC 3.2 PWM Elite Edition) som har en molex kontakt med 2 kablar i och en 4pin fläkt kontakt med 2 kablar i.

När jag kopplar in enbart molex kontakten så körs pumpen på 100% konstant och går inte att ändra på. Sedan när jag kopplar in 4pin kontakten så startar pumpen när jag startar datorn och sedan så sjunker den ner till 0% väldigt fort och slutar pumpa helt.

Förstår inte varför detta händer. Jag kopplar 4pin till CPU FAN uttaget på moderkortet precis som man ska. Är det någon inställning i BIOS jag bör kika på?

För övrigt så har jag 2 fläktar som också är kopplade till CPU FAN (dock inte samma som pumpen) och dom fläktarna snurrar på bra.

Tacksam för hjälp!

Din PWM kontakt (4pin) ger antagligen <30% och då går nog inte pumpen, in i bios och hitta vart du har fläktkurvorna

OT: Jag ryser av att du inte har en D5 PUMP :/ :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av andra94:

Din PWM kontakt (4pin) ger antagligen <30% och då går nog inte pumpen, in i bios och hitta vart du har fläktkurvorna

OT: Jag ryser av att du inte har en D5 PUMP :/ :/

Då ska jag kika i BIOS inställningarna när jag kommer hem, tack för tipset!

Vad är det för specielt med D5 pumpen? Är min pump kass eller? Jag köpte x240 kittet från EK så fick denna med som standard :x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Ohdear:

Då ska jag kika i BIOS inställningarna när jag kommer hem, tack för tipset!

Vad är det för specielt med D5 pumpen? Är min pump kass eller? Jag köpte x240 kittet från EK så fick denna med som standard :x

D5an är den bästa pumpen när det gäller flöde och ljudnivå. Alla andra EK pumpar osv som jag användt har typ förstört mina öron ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av andra94:

D5an är den bästa pumpen när det gäller flöde och ljudnivå. Alla andra EK pumpar osv som jag användt har typ förstört mina öron ^^

Aha jag förstår.

Jag kände att det var lika bra att köpa ett färdigt kit när jag började med vattenkylning ( detta är mitt första vattenkylningsprojekt nämnligen). Nu i efterhand önskar jag att jag valde alla delar själv. Men sånt lär man sig med tiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2011

Har samma pump som du å inte samma problem som du verkar ha, gör som ovanstående skrev kolla fläktkurvan i bios vad gäller ljudnivå så kan jag alldrig säga att jag hört nått från min pump eller att den skulle låta högre än någon av mina fläktar tycker den fungerar kanon!

The Carbide Dream!
Msi Xpower Z170 Titanium edt| i7 6700k| msi Gtx 1080 Sea hawk EK| Corsair Vengeance Led DDR4 3476mhz|
Samsung 950 m.2| Corsair RM850X | Custom EK Loop|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Kaninjägarn:

Har samma pump som du å inte samma problem som du verkar ha, gör som ovanstående skrev kolla fläktkurvan i bios vad gäller ljudnivå så kan jag alldrig säga att jag hört nått från min pump eller att den skulle låta högre än någon av mina fläktar tycker den fungerar kanon!

Jag hoppas det är något så simpelt som en BIOS inställning. Jag har blivit väldigt petig med ljudnivån på sistone!