Permalänk
Medlem

Programmeringsdator

Hej,

Jag behöver en dator till programmering. Det ska inte vara för tidskrävande att sätta ihop, finns det några bra "paket"? Jag ska köpa på Komplett.no eller Dustin.no.

Detta måste den ha:
- Måste vara garanterad att funka med Ubuntu utan problem
- Måste kunna köra en 5k monitors.
- 16 gig ram
- 512 gig hd
- Ljudkvalite ska vara i nivå med macbook pro (jag har högtalare redan)
- Wifi
- Vackert yttre. Tänk Apple
- Bluetooth för att streama ljud
- Så tyst som möjligt
- Jag behöver också tips om en 5k 27' skärm som passar denna setupen

Permalänk
Medlem
Skrivet av znaky:

Hej,

Jag behöver en dator till programmering. Det ska inte vara för tidskrävande att sätta ihop, finns det några bra "paket"? Jag ska köpa på Komplett.no eller Dustin.no.

Detta måste den ha:
- Måste vara garanterad att funka med Ubuntu utan problem
- Måste kunna köra en 5k monitors.
- 16 gig ram
- 512 gig hd
- Ljudkvalite ska vara i nivå med macbook pro (jag har högtalare redan)
- Wifi
- Vackert yttre. Tänk Apple
- Bluetooth för att streama ljud
- Så tyst som möjligt
- Jag behöver också tips om en 5k 27' skärm som passar denna setupen

Jag har inga förslag, däremot några frågor som kanske hjälper nästa att hjälpa dig.
Vad har du tänkt dig för budget?
Kommer högtalarna anslutas via blåtand eller fysisk kontakt?
I stil med macbook pro, är du alltså ute efter en laptop?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag har inga förslag, däremot några frågor som kanske hjälper nästa att hjälpa dig.
Vad har du tänkt dig för budget?
Kommer högtalarna anslutas via blåtand eller fysisk kontakt?
I stil med macbook pro, är du alltså ute efter en laptop?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är stationär jag är ute efter.
Jag vill helst ansluta med blåtand (men jag kan acceptera fysisk kontakt).
Jag har ingen specifik budget, men jag tänker väl att jag borde kunna komma under 10k (exklusive skärmen) eftersom jag inte behöver något fancy grafikkort

Permalänk
Medlem

Förslag:
https://www.dustinhome.se/favorites/index/5310502

Den enda 5K-skärm som finns till vettigt pris är Dell UP2715K och som jag förstår det kräver den 2 DP-utgångar, därav grafikkortet. Om du nöjer dig med 4K skulle du i princip klara dig på processorns integrerade GPU.

M2-kortet är inte snabbare än en vanlig SATA SSD men inte heller dyrare och man slipper sladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Förslag:
https://www.dustinhome.se/favorites/index/5310502

Den enda 5K-skärm som finns till vettigt pris är Dell UP2715K och som jag förstår det kräver den 2 DP-utgångar, därav grafikkortet. Om du nöjer dig med 4K skulle du i princip klara dig på processorns integrerade GPU.

M2-kortet är inte snabbare än en vanlig SATA SSD men inte heller dyrare och man slipper sladdar.

Tack!

Uppföljningsspörsmål:
Egentligen borde jag kunna nöja mig med 4K. Kan processorns integrerade GPU klara 4k på 60hz?
Vilken 4k skärm rekommenderar du?
Är du säker på att jag inte kommer stöta på problem med att installera ubuntu med denna setupen?
Finns det nån guide att rekommendera hur man skruvar ihop den?

Permalänk
Medlem

Intel HD 530 stödjer 4K/60, bara moderkortet har DisplayPort 1.2 eller HDMI 2.0.
Ubuntu har jag tyvärr ingen koll på! Chipsetet är ju standard men du får kolla upp att annat som är inbyggt på moderkortet stöds, typ Wifi och BT.

Har själv en Acer 4K-skärm men den är inte helt klockren. En del backlight bleed och den är inte höj/sänkbar. Jag skulle nog kolla på Dells alternativ.

Byggarguide finns t ex på Netonnet och Komplett.

Permalänk
Medlem

Tack för din hjälp! Har bara en liten fråga till

Skrivet av Weiman:

Intel HD 530 stödjer 4K/60, bara moderkortet har DisplayPort 1.2 eller HDMI 2.0.

Moderkortet i ditt förslag har varken DisplayPort 1.2 eller HDMI 2.0 vad jag kan se. Då behöver jag välja ett annat moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av znaky:

Tack för din hjälp! Har bara en liten fråga till

Moderkortet i ditt förslag har varken DisplayPort 1.2 eller HDMI 2.0 vad jag kan se. Då behöver jag välja ett annat moderkort?

Det har du rätt i, tyckte det var DP+HDMI men det var visst två HDMI. Detta funkar bättre då:
https://www.dustinhome.se/product/5010970422/h170i-pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Det har du rätt i, tyckte det var DP+HDMI men det var visst två HDMI. Detta funkar bättre då:
https://www.dustinhome.se/product/5010970422/h170i-pro

Den tar jag! Tack för hjälpen! Det ska bli spännande att bygga den här