Permalänk
Medlem

Köpråd! Acer eller Taurus?

Tjena!
Det har nu blivit dags att införskaffa sig i en ny dator och efter att ha kolla runt på lite olika hemsidor/butiker så har det börjat luta mot någon av dessa två.
Jag har lite koll på saker och ting men är ingen expert så därför vänder jag mig till er med frågan om vilken av dessa två som är den "bästa" eller om ni har något annat förslag på dator i samma prisklass.
Bygga själv är inte av intresse, möjligtvis om man kan få hjälp med val av delar och sedan få dator byggd av t.ex INET.
https://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-experienced-gtx-10...
http://www.mediamarkt.se/sv/product/_acer-g3-710-1289100.html
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Quiixx
ingen av dessa säger jag, vad ska den främst används till?
Tror nog du kan få bättre grejer om du väljer delar själv samt så blir den mer framtid säker inför eventuella uppgraderingar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

allt är beroende på vad du vill ha.

taurus:
mycket finare
större ssd
usb typ-c
tar mindre plats, och säkert tystare än acers

negativt:
ingen extra hårddisk
inget trådlöst nätverk (om man nu vill ha de)

acer:
trådlöst nätverk
extra hårddisk (1tb)

negativt:
bara 128gb ssd
tar väldigt mycket plats

här har du en video på hur acern är mer in depth: https://www.youtube.com/watch?v=EN_qx1Z8Uj8

personligen hade jag byggt en egen (eller med webhallen/inets hjälp) för att jag tycker en 6400 är lite klent och för att 8gb ram inte räcker långt idag. sen får du även välja chassi som du vill, så där kan du antingen spara in eller göra den mer attraktiv. nu vet jag inte vad de hade kostat men är vad jag hade gjort. lämnar det till någon annan att påvisa

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@bärplockaren
Hade tänkt köra BF1, BF4, GTA m.m med bra grafikinställningar och visst är det bäst att välja delar själv men eftersom att jag inte har tillräckligt med kunskap för det så är det tyvärr inte direkt något alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Av de där skulle jag valt taurusen eftersom det verkar vara ett bättre bygge med bra uppgraderingsmöjligheter. Jämför t.ex. hur insidan på taursen ser ut i denna video med hur insidan på acer g3 710 ser ut i denna video . Dessutom är det i Sverige enklare att ha o göra med inet support om du får problem med burken än med acer support.

Ett annat alternativ om du vill ha en färdigköpt dator är denna storsäljaren för 9990 kr, du kan få ett gratisspel på köpet om du anger SWECLOCKERS i kassan. Notera dock att denna dator inte är i lager för tillfället och det kommer dröja ett bra tag innan du får den.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk

Kommer säga Taurus, och inte bara för att jag jobbar på Inet ;P
Men om det är någon gång fel på datorn så är det bara att kontakta Inet så kan dom (vi) laga den åt dig gratis. (Så länge det är inom 3 års garantin)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Av de där skulle jag valt taurusen eftersom det verkar vara ett bättre bygge med bra uppgraderingsmöjligheter. Jämför t.ex. hur insidan på taursen ser ut i denna video med hur insidan på acer g3 710 ser ut i denna video . Dessutom är det i Sverige enklare att ha o göra med inet support om du får problem med burken än med acer support.

Ett annat alternativ om du vill ha en färdigköpt dator är denna storsäljaren för 9990 kr, du kan få ett gratisspel på köpet om du anger SWECLOCKERS i kassan. Notera dock att denna dator inte är i lager för tillfället och det kommer dröja ett bra tag innan du får den.

Ser ut som att det börjar luta mot Taurusen men blev lite nyfiken på den Lenovo IdeaCentre Y710 som du länkade. Såg nämligen att en Elgiganten butik som inte ligger allt för långt bort hade den i lager, men matchar denna taurus datorn eller är den sämre/bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9833157/

Detta är mycket bättre än de två du länkade till.

Sedan billigt win 10 via ex kinguin

Glömde lägga till fri frakt i listan

Var bor du?, du känner ingen som kan bygga ihop den ?

Lite osäker dock om Inet monterar kylaren pga tyngden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiixx:

Ser ut som att det börjar luta mot Taurusen men blev lite nyfiken på den Lenovo IdeaCentre Y710 som du länkade. Såg nämligen att en Elgiganten butik som inte ligger allt för långt bort hade den i lager, men matchar denna taurus datorn eller är den sämre/bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom processor, ram och grafikkorten är identiska i alla tre datorerna så borde du kunna lira på samma inställningar och få samma flyt med allihopa. Vad gäller de andra komponenterna som moderkort, ssd, nätaggregat osv. så håller de lite högre kvalité i taurusen så taurusen borde hålla lite längre. Lenovon har en betydligt mindre datorlåda vilket innebär lite sämre kylning för komponenterna(=lägre livslängd) men med fördelen att datorlådan tar mindre plats. Dessutom är taurusen betydligt enklare att uppgradera i framtiden. Utöver det får du bättre support från inet än elgiganten/lenovo skulle jag tro. Om det är värt de extra 3000 kronorna är upp till dig. Lenovon är rätt populär här på sweclockers pga det låga priset, det finns en tråd om den datormodellen här på sweclockers där du kan hitta mer info och få intryck från folk som köpt den här

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]