Belkin lanserar docklösningen Thunderbolt 3 Express Dock HD

Permalänk
Melding Plague

Belkin lanserar docklösningen Thunderbolt 3 Express Dock HD

Tätt inpå Apples Macbook Pro-lansering släpper Belkin en ny modell av dockningsstationen Express Dock, som bland annat ger stöd för Displayport och Thunderbolt 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gissar på alldeles för dyr mot vad det faktiskt är.
Men å andra sidan matchar det ju målgruppen.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Gissar på alldeles för dyr mot vad det faktiskt är.
Men å andra sidan matchar det ju målgruppen.

Skulle tro typ 2500-2700 kr. Jag har några kunder som använder såna (thunderbolt 2 versionen) för sina bärbara videoredigeringar. Med tanke på vad deras totala lösning kostar, samt vad dom tar betalt för sina jobb gör 3000 kr varken från eller till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det uppmärksammades även att Apple i anslutningsväg endast inkluderar fyra USB Type-C, vilket innebär att exempelvis Iphone inte kan anslutas till datorn utan en adapter.

Men vadå kan man inte köpa en usb-c till lightning? USB-C - Lightning

Permalänk
Medlem

Mmmh. En surface med usb c och en sån här docka. Drömmen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Men vadå kan man inte köpa en usb-c till lightning? USB-C - Lightning

Är... är inte det en sorts adapter?...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Är... är inte det en sorts adapter?...

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte lightning till vanlig usb en sorts adapter?

Som jag uppfattat det är det inte "meningen" att en iphone ska kopplas till en dator. Det är en fristående enhet. Ungefär som att en macbool inte behöver kopplas till en imac. Icloud används istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Är... är inte det en sorts adapter?...

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som USB-A till Lightning menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Är... är inte det en sorts adapter?...

Skickades från m.sweclockers.com

Jadu.. Enligt mig är det en kabel. Fortfarande surt att behöva byta kabel.

Detta är en adapter enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Jadu.. Enligt mig är det en kabel. Fortfarande surt att behöva byta kabel.

Detta är en adapter enligt mig.

Ser det inte riktigt som en antingen-eller-fråga. Men, semantik. =D

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Jävlar vad nice. Du pluggar in en USB-C kabel i datorn och vips så både laddar datorn och du har alla anslutningar som dockan erbjuder. Riktigt grymt av USB-C att både leverera så mycket bandbredd och ström samtidigt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Intressant helt klart, tycker det är å synd att Thunderbold lösningar inte är mer mainstream och därmed kanske även iaf lite billigare.

Har kikat på såna här dockor tidigare för PC'n hemma då jag har den en bit ifrån datorn och är trött på strulande slöa USB hubbar m.m så får nog lägga mer på nästa dator bygge och ta senaste version av Thunderbolt med i beräkningen då, hoppas Zen utpresterar mitt X99/5820k system för rätt pris samt undrar om Zen plattformen kommer ha stöd för Thunderbolt?

Permalänk
Medlem

Undrar ifall MacBook (2015) kan driva 4k @ 60hz genom denna docklösning. Ifall någon har information, så välkomnas den varmt.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gode:

Undrar ifall MacBook (2015) kan driva 4k @ 60hz genom denna docklösning. Ifall någon har information, så välkomnas den varmt.

Nej. Det är den här processorn (eller en snarlik, om du uppgraderade vid köpet):

http://ark.intel.com/products/84666/Intel-Core-M-5Y31-Process...

Som du kan se är max upplösning 2560*1600@60 Hz. Den funkar dock i 4K@30Hz, men det är inte att rekommendera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Lite snålt att den inte får några extra USB-C alls.

Dvs den ger dig två styck USB-C, men lägger beslag på en styck, så det blir plus/minus noll.

Det hade varit smartare och mer framtidssäkert att minst ge lika många USB-C som den gamla typen.

Permalänk
Medlem

Föregångaren av denna för thunderbolt 2 fungerar att driva 4k@60HZ med en macbook pro 15 2015.

Jag kör med två Dell P2715Q med min macbook pro 15, en via Belkin docka och den andra direkt via thunderbolt/DP porten :).

Skrivet av Gode:

Undrar ifall MacBook (2015) kan driva 4k @ 60hz genom denna docklösning. Ifall någon har information, så välkomnas den varmt.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem

Förlåt min ignorans, men vad är det här för nått? Vad använder man den till? Och varför?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Förlåt min ignorans, men vad är det här för nått? Vad använder man den till? Och varför?

Apple har lyckats göra all kringutrustning trådlös ännu och kunde inte ta patent på dockningsstationen så det sket i det. I stället får man använda en portreplikator. Syftet med dessa är att bara behöva trycka i en (1) sladd för all kringutrustning som annars behöver anslutas separat. Det skall underlätta för dem som har (hemma)kontor och tar med sig datorn regelbundet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Och för oss som behöver optisk ut via 3,5mm?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohasse:

Förlåt min ignorans, men vad är det här för nått? Vad använder man den till? Och varför?

Du kan kasta in datorn i ett annat rum/förråd och dra en thunderbolt kabel till dockan.

Permalänk
Skrivet av Gode:

Undrar ifall MacBook (2015) kan driva 4k @ 60hz genom denna docklösning. Ifall någon har information, så välkomnas den varmt.

Macbook Pro 15" late 2013 och framåt kan driva 4k@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Lite snålt att den inte får några extra USB-C alls.

Dvs den ger dig två styck USB-C, men lägger beslag på en styck, så det blir plus/minus noll.

Det hade varit smartare och mer framtidssäkert att minst ge lika många USB-C som den gamla typen.

Den ger ju en extra? Sen kan diskar, skärmar etc kopplas i kedja med Thunderbolt så det funkar ganska bra med två portar.

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Den ger ju en extra? Sen kan diskar, skärmar etc kopplas i kedja med Thunderbolt så det funkar ganska bra med två portar.

Så den har 3 USB-C?

Ser ut som bara 2, och en är permanent upptagen som ingång eftersom det är där den kopplas till datorn.

Permalänk
Medlem

Varför är det alltid så få USB A-portar? Om man har en bärbar hemma som agerar stationär och man inte vill hålla på med trådlösa lösningar eller batteri så behövs det portar för skrivare, tangentbord, mus, bankdosa, mobiltelefon, möjlig extern kortläsare, backupdisk och annat vad folk har hemma. Skall inte behöva expandera en docka med USB-hubb.

OWC har förstått detta och har i alla fall 5 portar på sin TB2-docka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Så den har 3 USB-C?

Ser ut som bara 2, och en är permanent upptagen som ingång eftersom det är där den kopplas till datorn.

Sorry om jag var otydlig. Det jag menar är att det finns en kvar för alla Thunderboltprylar som man kopplar i en kedja. Den andra går ju åt att få nätverk, USB-A etc. För mig räcker det gott iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Varför är det alltid så få USB A-portar? [...]
OWC har förstått detta och har i alla fall 5 portar på sin TB2-docka.

Perfekt! Köp då den dockan som passar dig bäst

Denna docka som recenseras har på snudd till för många portar för mina behov. Dock.
Då får väl jag leta reda på en docka med lämpligt antal portar för mina behov.

Svårare behöver det väl ej vara?!

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Sorry om jag var otydlig. Det jag menar är att det finns en kvar för alla Thunderboltprylar som man kopplar i en kedja. Den andra går ju åt att få nätverk, USB-A etc. För mig räcker det gott iaf.

Fast allt kommer ju att använda USB-C snart, så då vore det bar om den funkade även som en hug för sånt.

Om man tex sitter med 2 USB-C prylar, och köper en sån här, så kan man fortfarande inte koppla in båda.
Noll extra portar tillkommer mao.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en liknande produkt till min Macbook (2016, med endast en usb-c) från HP:

http://store.hp.com/us/en/pdp/hp-elite-usb-c-docking-station

Fungerar fint med alla portar (inklusive displayport med rätt drivrutiner) och så får man en extra strömförsörjning till sin mac också

Det jag personligen saknar på den - och Belkins - är kortläsare för SD (och eller micro)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Fast allt kommer ju att använda USB-C snart, så då vore det bar om den funkade även som en hug för sånt.

Om man tex sitter med 2 USB-C prylar, och köper en sån här, så kan man fortfarande inte koppla in båda.
Noll extra portar tillkommer mao.

Ja, jag förnekar inte din poäng. Allt handlar väl om hur långt ner i Appleträsket man är. Apple vill ju att man använder Thunderbolt i "daisy chains" och då funkar det ju bra. Men så fort man kopplar in en enhet som inte stödjer det blir det ju jobbigt. Själv får jag USB-C-hubben i skärmen + att jag har 4 st USB-C / Thunderbolt3 utgångar i datorn. Det är väl om man har en Macbook det blir riktigt jobbigt.