Fråga ang. uppkoppling i lgh utan jack.

Permalänk
Medlem

Fråga ang. uppkoppling i lgh utan jack.

Hej!
Ska snart flytta in i en ny lägenhet, den ligger i källarvåningen på en pizzeria. Finns inget jack i lägenheten.(Finns inga andra lägenheter, och jag behöver en). Väldigt fin lägenhet i övrigt.
Dock har dem Tele2 ADSL i pizzerian, vilket jag får använda om jag vill.
Problemet är att signalen blir för dålig, är betong eller liknande i mitt tak/deras golv.

Tänker att det enklaste är att koppla en repeater till min stationära dator med en ethernetkabel. Har en TP-link wa-830re liggandes, men misstänker att den är lite utdaterad.
Har kikat på Asus Nighthawk ex7000. Kommer det funka skapligt tror ni?

Alternativet kan vara att dra en kabel från deras Tele2-router, och sätta en accesspunkt på/vid golvet i pizzerian.
Spontant känns första alternativet bättre.

Jag kommer bo själv, så de som kommer använda bredbandet vad jag vet är: Jag och pizzabagarnas smartphones.

Vad tror ni?

Edit: Kommer spela och skypa en del, och kika på netflix.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av adro92:

Kommer det funka skapligt tror ni?

Troligtvis inte, ADSL med repeater och betongvägg som du skall spela på och använda skype har jag själv inte sånt stort förtroende för, särskilt om du vill ha så låg ping/latens som möjligt.

Om du vill ha än enkel lösning som fungerar bättre så borde du nog kolla på powerline/homeplug och köra i sådant fall genom el-nätet, men även det kan bero på, så kan vara svårt att helt rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Troligtvis inte, ADSL med repeater och betongvägg som du skall spela på och använda skype har jag själv inte sånt stort förtroende för, särskilt om du vill ha så låg ping/latens som möjligt.

Om du vill ha än enkel lösning som fungerar bättre så borde du nog kolla på powerline/homeplug och köra i sådant fall genom el-nätet, men även det kan bero på, så kan vara svårt att helt rekommendera.

Powerline kan funka, men kanske stör med alla pizzaugnar och kebabsvarvar som äter ström? Vet inte riktigt hur känsligt det är.

EDIT: Finns ett ställe i mitt tak som jag TROR att bara är trä, där det en gång i tiden funnits en trapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem

Dra en kabel och sätt upp en egen router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Dra en kabel och sätt upp en egen router.

En kabel från deras router till min egen menar du?

Problemet med det är väl att golvet består av betong. Och tror inte pizzagubbarna vill att jag drar upp ett hål i golvet i pizzerian Kanske hade gått att dra större delen av kabeln på utsidan av huset, men behövs en rejält lång kabel då.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem

cat6 kabel kan du dra 100m
" When used for 10/100/1000BASE-T, the maximum allowed length of a Cat 6 cable is up to 100 meters (328 ft). This consists of 90 meters (295 ft) of solid "horizontal" cabling between the patch panel and the wall jack, plus 5 meters (16 ft) of stranded patch cable between each jack and the attached device.[7] For 10GBASE-T, an unshielded Cat 6 cable should not exceed 55m.[8] "

Borde väl räcka eller? Tycker definetivt du ska köra på kabel om du kan, tror det kommer bli problem då flera dessutom ska dela på wifi...

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

cat6 kabel kan du dra 100m
" When used for 10/100/1000BASE-T, the maximum allowed length of a Cat 6 cable is up to 100 meters (328 ft). This consists of 90 meters (295 ft) of solid "horizontal" cabling between the patch panel and the wall jack, plus 5 meters (16 ft) of stranded patch cable between each jack and the attached device.[7] For 10GBASE-T, an unshielded Cat 6 cable should not exceed 55m.[8] "

Borde väl räcka eller? Tycker definetivt du ska köra på kabel om du kan, tror det kommer bli problem då flera dessutom ska dela på wifi...

Räcker med hälften skulle jag tro, kommer dock bli en hel del böjar isf. Är som sagt inte så populärt att börja borra i golv eller väggar.

Kanske går att dra genom ventilationen på nåt vis.

Hemma hos morsan och farsan har det funkat med repeater kopplad till dator, får en hyffsad ping i alla fall (30 på speedtest) Sett mellan 30-80 i spel, mest R6 Siege. De har Telia 24Mbit ADSL, men där finns inga betonggolv..

Tror inte det förekommer någon tyngre användning på pizzerians adsl, tror inte kunderna har tillgång. Är väl om nån av bagarna uppdaterar appar kanske.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem

Och så finns det ju 4g modem, inte jättekul med en gräns dock. Kvaliteten skulle jag tro varierar mycket beroende på var man bor?

Vad jag sett har Tele2 högsta taket på 200GB. Net1 har ju "obegränsad" 4G. Någon som vet hur mycket man egentligen kan använda innan de stryper hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem

Jag tänker mer på din egen säkerhet. Jag hade aldrig velat dela nätverk med någon annan. Och 2 st 10mm-hål i fasaden är väl inte hela världen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Jag tänker mer på din egen säkerhet. Jag hade aldrig velat dela nätverk med någon annan. Och 2 st 10mm-hål i fasaden är väl inte hela världen?

@kallabaz: Du har en poäng, men det är antingen detta, eller skaffa 4G router och köra typ Tele2 200GB abonnemang. Och det är inte speciellt billigt heller, enligt mig.

Inte kan man köra två routrar på samma nätverk väl? Inte så hemma på detta.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Medlem

@adro92: Går att ha hur många routers som hellst.
Det enda som kan upplevas som dåligt med fler konsument routers är att man kör med fler NAT.
Det blir dubbelt med konfiguration varje gång du vill öppna portar.
Men det blir också säkrare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adro92:

Inte kan man köra två routrar på samma nätverk väl? Inte så hemma på detta.

Du kan men du bör inte göra det, det måste konfigureras om det ska fungera och portöppningar är troligen ditt minsta problem.
ska du koppla in egna prylar efter pizzerians så använd helst rätt delar dvs en switch och accesspunkt i stället för nån konsumentrouter som behöver konfigureras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan men du bör inte göra det, det måste konfigureras om det ska fungera och portöppningar är troligen ditt minsta problem.
ska du koppla in egna prylar efter pizzerians så använd helst rätt delar dvs en switch och accesspunkt i stället för nån konsumentrouter som behöver konfigureras.

Det som ska uppnås är att seaprera nätverken. Det kommer han inte göra med en switch. Villka problem och villken konfiguration är det du tänker på? Nått exempel som jag totalt har glömmt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lizzard8:

Det som ska uppnås är att seaprera nätverken. Det kommer han inte göra med en switch. Villka problem och villken konfiguration är det du tänker på? Nått exempel som jag totalt har glömmt?

Största problemet är adresseringen, dubbel nat och dhcpserver, man separerad dessutom inte näten helt utan skapar bara problem, ska man ha 2 separera lan behöver man sköta det från den apparat som är närmast inkommande anslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Största problemet är adresseringen, dubbel nat och dhcpserver, man separerad dessutom inte näten helt utan skapar bara problem, ska man ha 2 separera lan behöver man sköta det från den apparat som är närmast inkommande anslutning.

Visst, om han kan få pizzanissarna att köpa en router med separata och konfigurerbara laninterface så kan han absolut köra 2 subnät från deras router. Men vi får nog anta att de har en vanlig konsumentrouter med ett enda laninterface. Vi kan nog säkert anta att deras ISP endast erbjuder en publik ip-adesss också(så ingen hub eller switch på utsidan heller). Dubbel NAT är ett mindre problem och resulterar i att vi får göra 2 konfigurationer varje gång vi vill öppna/forwarda portar. dubbel dhcp-server vill vi ha och skapar inget problem. Pizza nätverket kommer inte åt OPs nätverk men OP kommer åt pizzanätverket. Jag ser inte nått storre problem här och det enda alternativet är att direkt sitta på pizza-nätverket. Och det skulle inte jag göra om jag var OP.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe
@lizzard8

Liten uppdatering nu då:

Ringde till Telia och beskrev situationen. Tillslut lyckades han på kundservice se att på övervåningen fanns ett Telia-abonnemang, sen fanns en lina som inte var deras. Det måste vara pizza-nätet, som är Tele2?

Och sedan sa han att det verkade finnas en lina som var passiv, vilket jag såklart blev väldigt glad över.
Om jag beställde ett abonnemang skulle en tekniker komma och titta och installera ett första jack åt mig den 9:e November.
Det skulle Telia stå för när jag tog abonnemanget. 30Mbit VDSL var det högsta.

Så nu är förhoppningarna höga. Men om han såg en passiv lina så måste det väl vara så att det "bara" är för teknikern att fixa in ett jack i källarvåningen där jag ska bo?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W

Permalänk
Rekordmedlem

Bara är relativt, det måste ju fram en kabel också och du har själv sagt att det inte verkar vara så enkelt att dra en nätverkskabel och det är ju i princip samma kabel som används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bara är relativt, det måste ju fram en kabel också och du har själv sagt att det inte verkar vara så enkelt att dra en nätverkskabel och det är ju i princip samma kabel som används.

Tänker att det är säkert enklare för Telias tekniker än det är för mig, han/hon har ju förhoppningsvis gjort detta fler än en gång.

Det jag tycker verkar knepigt är att borra i betonggolvet. Men en tekniker kanske inte tycker att det är nån sak, om det nu ska dras genom golvet. Kan ju finnas nån annan väg, jag vet inte.

Känns ju iallafall bättre att ha en egen uppkoppling, även om det blir en extra utgift.

Visa signatur

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz, 1.25 Vcore, (NH-D14)
Gigabyte Z97X-Gaming 7
R9 290x & R9 290 DirectCU II i CrossfireX
8GB CL9 1600Mhz Vengeance LP
CM V1000, 1000W