Permalänk
Medlem

Krångel med nya dator

Hej, sitter just nu med min kompis dator och har kopplat in allt, men det kommer ingen bild till skärmen. GPU är en R7 370 och CPU är en Athlon X4 845. Någon som kanske vet något som är fel? Själv tror jag att moderkortet är DOA men det är helt nytt så det skulle vara lagom B.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Hej, sitter just nu med min kompis dator och har kopplat in allt, men det kommer ingen bild till skärmen. GPU är en R7 370 och CPU är en Athlon X4 845. Någon som kanske vet något som är fel? Själv tror jag att moderkortet är DOA men det är helt nytt så det skulle vara lagom B.

Är det en nybyggd dator? Testat att resetta CMOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Hej, sitter just nu med min kompis dator och har kopplat in allt, men det kommer ingen bild till skärmen. GPU är en R7 370 och CPU är en Athlon X4 845. Någon som kanske vet något som är fel? Själv tror jag att moderkortet är DOA men det är helt nytt så det skulle vara lagom B.

Har ni testa en annan pcie slot om de finns, testa koppla skärmen direkt till moderkortet om möjligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det en nybyggd dator? Testat att resetta CMOS?

Japp, det är nytt. jag testar resetta.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har ni testa en annan pcie slot om de finns, testa koppla skärmen direkt till moderkortet om möjligt.

Moderkortet är inte möjligt, Det finns bara en x16 så det är inte möjligt.. :/

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@Daark: Då kan det ju även vara läge att dubbelkolla alla kablar, att minnena sitter fast osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Daark: Då kan det ju även vara läge att dubbelkolla alla kablar, att minnena sitter fast osv.

alla kablar sitter som dem ska, allt startar men ingen bild.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@Daark: Kolla även skärmen, så att den verkligen fattar att den ska använda den ingången ni har kopplat in skärmen med. Det kanske verkar elementärt, men man vet aldrig, framförallt inte om grejerna är nya. Annars är det nog att plocka av grejer från moderkortet i tur och ordning som gäller. Grafikkort är ju ganska lätt att testa i en annan dator.

Kollade ni så att minnena var kompatibla när ni köpte datorn förresten? Jag hade själv problem med det sist jag byggde dator.

Permalänk
Medlem

Du har inte kopplat skärmen på moderkorets kontakter va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

är inte så enkelt att moderkortet inte klarar av en 845 out of the box och att du måste uppdatera bios för att kunna köra den processorn ?? är inte helt ovanligt problem men dock irriterande då man måste ha en annan cpu för att uppdatera bios och var orsaken jag tig en i3 för tänkte köpa 845 precis när den kom men fanns helt enkelt inte info någonstans vilka moderkort som tog den utan bios update

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Daark: Kolla även skärmen, så att den verkligen fattar att den ska använda den ingången ni har kopplat in skärmen med. Det kanske verkar elementärt, men man vet aldrig, framförallt inte om grejerna är nya. Annars är det nog att plocka av grejer från moderkortet i tur och ordning som gäller.

Kollade ni så att minnena var kompatibla när ni köpte datorn förresten? Jag hade själv problem med det sist jag byggde dator.

Ja ramminnet ska funka, kollade upp det på moderkortets sida.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Du har inte kopplat skärmen på moderkorets kontakter va?

Skickades från m.sweclockers.com

100%säker

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

är inte så enkelt att moderkortet inte klarar av en 845 out of the box och att du måste uppdatera bios för att kunna köra den processorn ?? är inte helt ovanligt problem men dock irriterande då man måste ha en annan cpu för att uppdatera bios och var orsaken jag tig en i3 för tänkte köpa 845 precis när den kom men fanns helt enkelt inte info någonstans vilka moderkort som tog den utan bios update

Det står att de ska funka med varandra iaf.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

vi har fått tag på en högtalare också, ingenting piper eller nått sånt..

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Det står att de ska funka med varandra iaf.

japp brukar stå stöd för dom men efter dom är så pass mycket nyare så är det inte säkert dom har det fören man har uppdaterat bios vilket är väldigt irriterande och vanligt på många moderkorts modeller och kollar man moderkorts sidan så brukar man se från vilken bios version dom har stöd för cpu´n vilket inte behöver vara det moderkortet levereras med tråkigt nog och jag lessnade när jag kollade för det var svårt att hitta moderkort med stöd för 845 när dom kom som annars är en riktigt trevlig cpu och mailade flera nätaffärer och frågade och dom kunde inte heller svara på vilka kort som hade stöd out of the box och annars lär man ha en cpu som moderkortet har stöd för uppdatera bios och sen peta i sin 845

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

japp brukar stå stöd för dom men efter dom är så pass mycket nyare så är det inte säkert dom har det fören man har uppdaterat bios vilket är väldigt irriterande och vanligt på många moderkorts modeller och kollar man moderkorts sidan så brukar man se från vilken bios version dom har stöd för cpu´n vilket inte behöver vara det moderkortet levereras med tråkigt nog och jag lessnade när jag kollade för det var svårt att hitta moderkort med stöd för 845 när dom kom som annars är en riktigt trevlig cpu och mailade flera nätaffärer och frågade och dom kunde inte heller svara på vilka kort som hade stöd out of the box och annars lär man ha en cpu som moderkortet har stöd för uppdatera bios och peta i sin 845

står inget om att en ny bios ska införa support, bara för kaveri.

https://www.msi.com/Motherboard/support/A88XM-E35-V2.html#sup....

CPUn var en "fyndvara" men cpuer går ju aldrig sönder så det borde inte vara det.

Edit: Står även på MSIs hemsida att det är en carrizo cpu men överallt står det att det är en exavator cpu, lite skumt.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

står inget om att en ny bios ska införa support, bara för kaveri.

https://www.msi.com/Motherboard/support/A88XM-E35-V2.html#sup....

CPUn var en "fyndvara" men cpuer går ju aldrig sönder så det borde inte vara det.

Edit: Står även på MSIs hemsida att det är en carrizo cpu men överallt står det att det är en exavator cpu, lite skumt.

Är väldigt ovanligt att cpu går sönder som sagt men 845 går under namnet Carrizo som får stöd från bios version 6.2 så hundra kronors frågan är vad moderkortet levereras med om det är den och korten är keff eller om det är en äldre bios som ställer till problemet https://www.msi.com/Motherboard/support/A88XM-E35-V2.html#dow... och kan tänka mig den är beg p.g.a liknande scenario som inte är så ovanligt och lätt att kolla om man har en äldre cpu till hands annars är det inte så skoj problem emn kanske kan prata med återförsäljaren och dom updaterar bios annars och vet inte hur dom ställer sig till det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är väldigt ovanligt att cpu går sönder som sagt men 845 går under namnet Carrizo som får stöd från bios version 6.2 så hundra kronors frågan är vad moderkortet levereras med om det är den och korten är keff eller om det är en äldre bios som ställer till problemet https://www.msi.com/Motherboard/support/A88XM-E35-V2.html#dow... och kan tänka mig den är beg p.g.a liknande scenario som inte är så ovanligt och lätt att kolla om man har en äldre cpu till hands annars är det inte så skoj problem emn kanske kan prata med återförsäljaren och dom updaterar bios annars och vet inte hur dom ställer sig till det

men va fan, B på nya nivåer. Vi får väl prata med Webbhallen.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

men va fan, B på nya nivåer. Vi får väl prata med Webbhallen.

Det är ett riktigt irriterande problem och vet inte säkert vilka moderkort som är drabbade eller vad erat levereras med för bios men är ett så löjligt korkat problem helst för en cpu som 845 som är enormt bra bang for the buck cpu som skulle kunna sälja riktigt bra

som sagt så har man möjlighet att låna en cpu som passar vad som helst som inte är carrizo så löser man det på 5 minuter men har man inte den möjligheten är det en massa onödigt trassel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w