Permalänk
Medlem

Problem med VLAN

Hej! Ska försöka förklara detta på ett tydligt sätt.

Jag har TV och internet via BBB. I mitt hus får jag TV och Internet via samma kabel, det är inte ett problem just nu. Allting fungerar i den nuvarande setupen, så länge jag delar på nätverket med hårdvara.

Som det ser ut nu så är det såhär..
WAN -> Switch1 som är kopplad till pfsense(WAN) och till TV boxen. Sedan har jag Switch2 som tar emot LAN från pfsense och delas ut.

Switch1 är en "dum"netgear historia
Switch2 är en Netgear GS724Tv3
pFsense körs virtuellt i ESXi.

Nu till problemet, har suttit i ungefär 5h med detta och kan inte klura ut det.
Jag har VLAN1 som default i switchen, jag har även lagt till VLAN5 i switchen. Tanken är att köra VLAN5 på LAN (Inte permanent, bara som test för att se så allting fungerar så skit i ändamålet just nu) men så fort jag sätter port 1-5 VLAN5 untagged och VLAN1 excluded så kommer inga maskiner åt varandra varken fysiskt eller virtuellt. Vilket jag tycker är skit skumt. Det spelar heller ingen roll vilka portar jag väljer.

Så jag drog det ett steg längre, jag ställde in den virtuella LAN switchen i ESXi till vlan5 samt ändrade porten till VLAN5 Tagged som pfsense LAN ansluter till + la till VLAN5 i pfsense och assignade den till em0 (LAN) och sedan satte upp en DHCP på em0_VLAN5.

Nu blev det spännande, de virtuella maskinerna i esxi kommer åt varandra. Men det var allt.

Så om någon har en fundering, guide. eller någonting, hojta jag har nämligen kört fast.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Hej! Ska försöka förklara detta på ett tydligt sätt.

Jag har TV och internet via BBB. I mitt hus får jag TV och Internet via samma kabel, det är inte ett problem just nu. Allting fungerar i den nuvarande setupen, så länge jag delar på nätverket med hårdvara.

Som det ser ut nu så är det såhär..
WAN -> Switch1 som är kopplad till pfsense(WAN) och till TV boxen. Sedan har jag Switch2 som tar emot LAN från pfsense och delas ut.

Switch1 är en "dum"netgear historia
Switch2 är en Netgear GS724Tv3
pFsense körs virtuellt i ESXi.

Nu till problemet, har suttit i ungefär 5h med detta och kan inte klura ut det.
Jag har VLAN1 som default i switchen, jag har även lagt till VLAN5 i switchen. Tanken är att köra VLAN5 på LAN (Inte permanent, bara som test för att se så allting fungerar så skit i ändamålet just nu) men så fort jag sätter port 1-5 VLAN5 untagged och VLAN1 excluded så kommer inga maskiner åt varandra varken fysiskt eller virtuellt. Vilket jag tycker är skit skumt. Det spelar heller ingen roll vilka portar jag väljer.

Så jag drog det ett steg längre, jag ställde in den virtuella LAN switchen i ESXi till vlan5 samt ändrade porten till VLAN5 Tagged som pfsense LAN ansluter till + la till VLAN5 i pfsense och assignade den till em0 (LAN) och sedan satte upp en DHCP på em0_VLAN5.

Nu blev det spännande, de virtuella maskinerna i esxi kommer åt varandra. Men det var allt.

Så om någon har en fundering, guide. eller någonting, hojta jag har nämligen kört fast.

Har du satt vlan5 tagged på switchen mot din server?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inaktiv

Det vore bra med en bild på hur det ser ut idag och hur det ska se ut när det är klart, kanske låter simpelt men det är ett bra sätt att själva tänka igenom lösningen, har hänt ett par ggr att jag bett om hjälp på forum, och när jag sitter och ritar min bild så inser jag vad jag gjort för fel Då behöver du inte förklara vad port 1-5 är...

Det låter som du har en trunk till EXI? Eller har du en egen vswitch för pFsense då du nog inte har LAN och WAN på samma vNIC?

Det låter som du bara missat något här, förmodligen bara taggat fel nånstans, och inte tänkt på konsekvenserna av att det blivit fel, exempelvis att din DHCP TTL försvinner och att DHCP servern inte kan ge ut en ny IP till dina klienter.

Permalänk
Medlem

Typ att man i esxi missar att lägga in vlan 4095 istället för 0 eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ursäkta sent svar, gav upp och tappade suget, löste det med separerad hårdvara istället.

@BrusE Ja

@studiox_swe ska försöka rita upp något, jag kör egen vswitch för pfsense, en för lan och en för wan på separata fysiska nicar

@Talisker00 testat allt möjligt.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!