Permalänk

Problem med projektor

Hej!

Startade min projektor precis. Det är en Acer och kostade 7000 ny i januari. Har gått ca 300 h. Men idag när jag startade den var det lite "flimmer"/ det såg ut som att det var damm som fastnat i linsen eller något liknande? Tog lite bilder men lägger upp dom imorgon. Provade att starta om den men det hjälpte ej. Någon som vet vad det kan vara??

EDIT: det är bara som en flimmer/dammbit på en liten del av skärmen i nederkant. Ser nästan ut som en flamma, både i form och färg fast dess form är konstant så det brinner inte ^^
/ Med vänlig hälsning, dora

Permalänk
Medlem

Har även jag vad som ser ut som en dammfläck eller kanske torkat/förkalkat vatten på min projektorlins, men fläcken översätts inte till bild. Hade den gjort det hade jag öppnat upp den och gjort rent den då den sitter på insidan (vilket jag antar din gör också?). När jag upptäckte den för första gången blev jag nojjig och kollade dammfiltret som var helt rent, så har ingen aning hur den kom dit. Jag har en Epson någon prisklass över fö.

Kolla användarmanualen och se om det finns instruktioner för hur man för rent linsen på insidan.

Permalänk

Vilken typ av sladd är projektorn ansluten med?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Vilken typ av sladd är projektorn ansluten med?

Hdmi, en av de bästa ska det vara. Alltså ingen skit!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

BILDERNA PÅ MITT FENOMEN:

https://imgur.com/a/gEqEJ
https://imgur.com/gallery/kYW6T

Edit: de blå och gröna linjerna som kan se konstiga ut mot Windows hemskärm syns inte i verkligheten. De är ljus på någon frekvens som kameran uppfattar men inte ögat.

Permalänk
Medlem

Det där ser udda ut, känner mig hyfsat säker att det inte är en fråga om damm på linsen. Kan vara något problem med färghjulet, speglarna eller något?

Kontakta deras support, misstänker att det inte är något du enkelt kan fixa själv och behöver skicka in för att lösa. Jag är dock inte en expert på projektorhårdvara så nån kanske har en bättre idé, men jag hade ringat in flamman på bilden och skickat den till supporten (den var något svår för mig att hitta iaf).

Edit:
Har någon använt en tändare på linsen och bränt den? Fast då kanske flamman skulle vara svart och inte så färgglad? Är det ett vattenmärke? Seriöst, riktigt mysko.

Permalänk

@Raphaei: Kan knappast vara vatten. Inge har bränt den, har varit ensam hemma och inte använt den sedan det att den fungerade i förrgår kväll. Så detta har ju hänt utan att jag använt projektorn!

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser ut som en fukt/värmeskada på duken eller något sådant. Kanske någon haft en värmeljus stående för nära så att det är svaga sotavlagringar? Något som kanske bara syns i projektorns ljus.

Men det är lätt att kontrollera, bara håll upp ett papper framför så vet du var det kommer ifrån.

Är det från projektorn är det troligtvis damm/textilfiber som letat sig in i optiken och då är det service/garanti som gäller. Smet och smuts på objektivet är sällan så "skarpt" som det här felet.

Att det är färgade band när du plåtar av bilden är naturligt. Det är en DLP-projektor och färgerna kommer i sekvens.

Permalänk

@Laxpudding: Tack för ett grymt svar! Det är inte duken efter att jag testat med papper. Det ser ut som något damm då det bokstavligen "flimmrar" på skärmen. Dessutom kan den byta lite position samt form men har ungefär samma hela tiden.

Inget smuts på objektivet, har torkat av det! (detta uppkom ju på bara en natt, ena kvällen fungerade det, andra började detta synas).

Det färgade bandet förstod jag mig på ville bara förklara så att ingen skulle tro att det var banden som var felet. ^^

Så då har vi nog bara det sista kvar. Har letat efter mail till elgiganten men tydligen måste man skriva till dom på Facebook för att slippa prata telefon. Så får väl svar imorgon antar jag. Återkommer då. Men blir segt att plocka ner den bara. Men skönare det en duken!