Dörrupslag i bil, skulle ni sagt till?

Permalänk
Medlem

@zeleni:

Ja eller som en gubbe gjorde på dollarstors sta sig i mitten å tog upp 4 platser :)=

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Min sambo blev påkörd bakifrån i bilkö i krypfart, men så klart tillräckligt för att både sambon och hennes syrra kände det, och bilen bucklades. Andra bilen körde iväg, men de hann ta en bild på bilen både när den låg bakom, och när den kör iväg. Dessutom var de två som kunde intyga händelsen. Tyvärr var det "ord mot ord" och en buckla i bilen, och polisutredningen lades ner.

@Svaniis får i alla fall en fin bildsamling, men mycket mer...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av Svaniis:

När jag parkerar bredvid folk tar jag alltid ett kort med mobilen, så man får med båda bilarnas registreringsnummer.

Fast du har ju absolut inga bevis på att det är bilen som stod bredvid dig som skapade skadorna. Kan lika gärna vara någon annan som varit på platsen emellan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Eller så kan man bara parkera så här.

http://bildr.no/thumb/eE1EUS9F.jpeg

Och hur skulle det se ut om alla gjorde så? Blir så irriterad varje gång jag ser folk som inte kan parkera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast du har ju absolut inga bevis på att det är bilen som stod bredvid dig som skapade skadorna. Kan lika gärna vara någon annan som varit på platsen emellan.

Dessutom är det vanligt att folk genar mellan bilar samtidigt som de bär med sig en massa saker. Där jag inte vet om ihopfällda backspeglar är bättre eller inte, för om man har dem inne så får man mer folk som genar kring bilen och då går närmare ens. (min skrutt har ej såna backspeglar)

Om man tar foto tydligt på annans regplått och om någon ser det så kan man också ut i ett riktigt gräl, men man kan göra det på ett fint sätt som diskret.

Permalänk

Beror på märket och parkeringen. Du som småbarnsförälder vet att man måste få in sitt barn i bilen även om det är så litet att det sitter i ett babyskydd.
Konflikten kan komma när den tredje bilen ställer sig idiotiskt och den som står näst intill min inte är att skylla egentligen... men faktum kvarstår.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast du har ju absolut inga bevis på att det är bilen som stod bredvid dig som skapade skadorna. Kan lika gärna vara någon annan som varit på platsen emellan.

Färgprov och besiktning av försäkringsbolag får avgöra den saken.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Inaktiv

Har precis reparerat två st uppslagsskador på min nya bil, 2215*2 gick det på. Hade det ej blitt godkänt som parkeringsskada så var hela kostnaden 6700 någonting.

Så jag hade gärna fått tag på de som orsakat skadorna.

Permalänk
Medlem

Hade absolut meddelat.
F.Ö väljer jag om möjligt alltid en hörnparkering, ställer mig 2-3dm utanför linjen på den "lediga" sidan så att jag ska slippa.
Vad som är jävligt fascinerande är att finns det 10 tomma rutor bredvid varandra och man parkerar, noig fan ska ngn ställa sig precis bredvid ändå ist för att lämna en lucka emellan.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

@Svaniis hade ingen aning om att det tog prover och skit, men vad kan de se på ett sånt test? Att det är exakt den bilen eller att det är en bil av den modellen i den färgen som gjort skadan? För ex jag som kör en svart saab kan ju skylla på flera hundra andra som kör en svart saab om det inte går se exakt vilket exemplar det kommer ifrån. Jag har dessutom flera bucklor efter vad jag antar är dörruppslag men ser inga färgrester där så jag antar att det krävs ganska rejäla smällar?.

Skrivet av _niko_:

Hade absolut meddelat.
F.Ö väljer jag om möjligt alltid en hörnparkering, ställer mig 2-3dm utanför linjen på den "lediga" sidan så att jag ska slippa.
Vad som är jävligt fascinerande är att finns det 10 tomma rutor bredvid varandra och man parkerar, noig fan ska ngn ställa sig precis bredvid ändå ist för att lämna en lucka emellan.

Det är oftast dåliga förare som inte kan ställa sig inom linjerna om de inte har någon referenspunkt. Så de ställer sig bredvid din bil och använder den för att ställa sig rakt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag oroar mig iofs för att någon ska ge mig ett dörruppslag, min bil är inte den mest värdefulla i pengar men för mig är den min ögonsten, och jag skulle bli otroligt ledsen om någon förstörde den, misstag eller ej, och inte lämnade en lapp eller dylikt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Svaniis hade ingen aning om att det tog prover och skit, men vad kan de se på ett sånt test? Att det är exakt den bilen eller att det är en bil av den modellen i den färgen som gjort skadan? För ex jag som kör en svart saab kan ju skylla på flera hundra andra som kör en svart saab om det inte går se exakt vilket exemplar det kommer ifrån. Jag har dessutom flera bucklor efter vad jag antar är dörruppslag men ser inga färgrester där så jag antar att det krävs ganska rejäla smällar?. Det är oftast dåliga förare som inte kan ställa sig inom linjerna om de inte har någon referenspunkt. Så de ställer sig bredvid din bil och använder den för att ställa sig rakt.

Ställer du upp några saabar bredvid varandra så kan du se en skillnad med blotta ögat. Alla bilar har faktiskt olika färg, omöjligt att blanda samma.

Permalänk
Skrivet av SoilBleed:

Ställer du upp några saabar bredvid varandra så kan du se en skillnad med blotta ögat. Alla bilar har faktiskt olika färg, omöjligt att blanda samma.

Även om man gör jämförelsen en vecka efter båda tillverkades och de var ex exemplar 3000 och 3001 ur fabrik, borde det inte vara samma "blandning" av färgen då?
Bra att veta i framtiden när man har bilar som man orkar bry sig om sådana småskador.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@saturday_sun: hade ställt mig på tvären bakom denna bil om det ej hindrat andra bilister!
Kan en vara hjärnslö så varför inte 2?

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Beror på hur nära bilen jämte parkerat. Om man som jag ska knöla in två barn i bilen och man parkerar så nära att jag knappt kan öppna dörrarna så bryr jag mig inte och smäller gärna upp dörren en gång extra i bilen jämte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Dra igång kameran och ta ett foto går så fort, så ja det gör jag.

Förstår dig. Jag gör samma. Även jag är Västeråsare, är uppväxt i mora och har tidigare bott i gävle, halmstad, falkenberg och på mallorca. Är det bara jag eller är folk helt talangbefriade i den här kommunen när det kommer till bilkörning? Folk kör som idioter, parkerar som stolpskott och uppför sig allmänt dräggigt så fort de sitter bakom ratten. Såklart inte alla, men rent generellt.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Svaniis hade ingen aning om att det tog prover och skit, men vad kan de se på ett sånt test? Att det är exakt den bilen eller att det är en bil av den modellen i den färgen som gjort skadan? För ex jag som kör en svart saab kan ju skylla på flera hundra andra som kör en svart saab om det inte går se exakt vilket exemplar det kommer ifrån. Jag har dessutom flera bucklor efter vad jag antar är dörruppslag men ser inga färgrester där så jag antar att det krävs ganska rejäla smällar?. Det är oftast dåliga förare som inte kan ställa sig inom linjerna om de inte har någon referenspunkt. Så de ställer sig bredvid din bil och använder den för att ställa sig rakt.

Rimligtvis finns det även märken på förrövarbilen som passar in på skadan. Det tillsammans med färgprovet borde räcka, om någon bemödar sig att göra denna undersökning dvs...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

18% skulle alltså smita, helt sjukt att jag hade oturen att två sådana skulle slå upp dörren i min bil samma vecka... Snacka om otur

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

@Blofeld: Ibland är det omöjligt att ta sig i och ur utan att ha dörren mot någon annans bil. Då brukar jag öppna den väldigt försiktigt (För jag måste ju ta mig ur.) och ställa den emot den andra bilen innan jag ålar ut medans jag försöker låta bli att rucka så mycket på dörren. Och sen inte låta barnen öppna sina dörrar själva och när de kliver ur hålla i dörren, för barn upplever jag vara väldigt oförsiktiga med dörrarna (Duh!).

Sen ställer man sig helst inte bredvid ngn volvo kombi och andra lite fetare bilar för där är det ju alltid barnstolar. Även äldre minibilar, undviker man för pensionärer samt många invandrare har dessa. Nu kanske det är uppenbart med pensionärerna när dom ska försöka brotta sig ur bilen med hjälp av all sin kraft och invandrare bryr sig ju inte om dom har en sunkig bil (Vilket iofs stämmer för många med sunkiga bilar.), samt bägge kategorierna kör ofta förbannat illa är min uppfattning.

Vadå måste ta dig ur? Kan du inte öppna dörren utan att ställa upp den mot en annan så är ju platsen för liten...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

@Blofeld: Ibland är det omöjligt att ta sig i och ur utan att ha dörren mot någon annans bil. Då brukar jag öppna den väldigt försiktigt (För jag måste ju ta mig ur.) och ställa den emot den andra bilen innan jag ålar ut medans jag försöker låta bli att rucka så mycket på dörren. Och sen inte låta barnen öppna sina dörrar själva och när de kliver ur hålla i dörren, för barn upplever jag vara väldigt oförsiktiga med dörrarna (Duh!).

Gör du som du beskriver så kommer du garanterat göra åverkan på lacken på den andra bilen. Kan du inte ta dig ur utan att göra åverkan på någon annan bil så får du väl hitta en plats som är stor nog. Så vida inte du och bilen bredvid parkerat direkt vid linjen är det ju inga problem att ta sig ut utan att dörren är i närheten av den andra bilen.

Själv lägger jag handen på den delen av min dörr som eventuellt kan nudda den andra bilen så jag har en buffert, och gör mitt yttersta för att inte ens handen skall nudda den andra bilen (för även det kan repa lacken).

Skrivet av kenny88g:

Beror på hur nära bilen jämte parkerat. Om man som jag ska knöla in två barn i bilen och man parkerar så nära att jag knappt kan öppna dörrarna så bryr jag mig inte och smäller gärna upp dörren en gång extra i bilen jämte.

Hur är det någon annans problem att du skall ha in två barn i bilen? Det får ju du lösa själv, de får väl i värsta fall vänta medan du backar ut bilen. Aldrig varit med om att någon parkerat så nära att man inte kan klämma in sig utan problem (dvs öppna dörrarna nästan ett "hack" så att säga).

Kul att du glatt erkänner att du inte har några problem med att hålla på med skadegörelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Ställer du upp några saabar bredvid varandra så kan du se en skillnad med blotta ögat. Alla bilar har faktiskt olika färg, omöjligt att blanda samma.

Nja, det är väl inte helt sant. Det är nog mycket riktigt svårt att blanda exakt lika varje gång, men alla bilar som målas med samma batch av färg lär ju ha samma kulör. Å andra sidan är det väl rätt osannolikt att färgen på två såna bilar åldras på samma sätt eftersom dom knappats utsätts för samma "slitage".

Så man kommer nog rätt långt med färgprov.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Tycker det där kan vara båda hållen för hur många iq krävs det att öppna en dörr som man inte smäller in den i någon annans men samtidigt så är det jävligt många som inte kan parkera och ställer sig för nära vilket är ett jävla gissel när man ska ur med barn i barnstol och måste in med överkroppen och lyfta ur en unge och det är trångt och jag brukar parkera en bit från ingången så man slipper dom som är fetast i huvudet och oftast smäller upp dörrar och har ingen bil jag är rädd om så är inte rädd för att få en bonk men hade jag en nyare bil så hade jag blivit riktigt förbannad och hade sagt till om jag själv råkat göra det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att lackskadorna som blev går att rubba bort, frågan är om det går att dra ut bucklorna med en sugpropp, någon som testat det på en buckla som är ca 1x1 cm?
Fasiken jag hittade detta: https://www.youtube.com/watch?v=q0UAUBE-Hmg ,undrar om det skulle fungera.

Permalänk
Medlem

2 bucklor inom loppet av en vecka? Kan det vara så att du är en av dom förare som parkerar så nära andra bilar som det bara är möjligt- bara så att sidospegeln precis får plats? Minns alla gånger som jag blev tvungen att klättra över passagerarsättet för att någon stängde in mig med 30 cm mellanrum.... Det är då man får lust att starta motorn, öppna dörren så att det smäller och snabbt åka iväg = )

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig i min vetskap gjort en uppslagning som lett till skada på annat fordon, brukar vara noga när jag kliver ur, undvika att klämma in mig onödigt tajt samt om det är så jag inte har ett val och det är tajt alltid lägga min hand/fingrar emellan när dörren öppnas ifall jag skulle råka slå i knät i dörren eller nåt. Har ändå aldrig lyckats klämma min hand mot en bil, men att ha handen där är åtminstone bättre än att inte ha den där, hängslen och livrem.

Har själv däremot varit med om skador på mina bilar många gånger.
Nu senast på nya firmabilen, knappt en vecka gammal. Stod parkerad på XL Bygg i Nynäshamn, någon har smällt i huven med en lång regel troligtvis och gjort en riktigt fin och djup buckla i huven. Ingen lapp förstås.

Åtminstone vad jag minns just nu har nog ingen någonsin lagt en lapp på min ruta efter att ha skadat en bil för mig.

Mvh,
Fredde

Permalänk
Medlem

Står jag i mitten av min ruta och och bilen bredvid ställer sig mitt på sträcket eller till och med i min ruta så kan det bli så att jag lämnar ett litet märke i bilen bredvid. slår ju inte upp dörren, men bryr mig inte helt om det skulle skava lite.
Jag ska ju kunna ta mig in i min bil utan att behöva krypa genom trunken.

nu ska jag säga att 99,99% av gångerna pressar jag mig in i min bil och håller handen där dörren är som längst, jag vill ju inte skada min bil. men har hänt att jag knappt kommit in i min bil tack vare att det var så trångt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Beror på hur nära bilen jämte parkerat. Om man som jag ska knöla in två barn i bilen och man parkerar så nära att jag knappt kan öppna dörrarna så bryr jag mig inte och smäller gärna upp dörren en gång extra i bilen jämte.

Bra mentalitet.........

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag är alltid medveten och otroligt rädd att bumpa till min dörr i bilen brevid, så håller alltid om dörrens kant med fingrarna där den skulle slagit i när jag kliver ut. Så går jag emot, så klämmer jag fingrarna lite och därav straffar jag mig själv för min inkompetens och undviker skador. win-win

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Svaniis:

När jag parkerar bredvid folk tar jag alltid ett kort med mobilen, så man får med båda bilarnas registreringsnummer.

precis som du anser att alla egentligen gör så hela tiden för att jävlas?

Hade en sån på jobbet i veckan, jag körde motviktstruck vid tillfället, kändes som att han retade mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Är ganska säker på att lackskadorna som blev går att rubba bort, frågan är om det går att dra ut bucklorna med en sugpropp, någon som testat det på en buckla som är ca 1x1 cm?
Fasiken jag hittade detta: https://www.youtube.com/watch?v=q0UAUBE-Hmg ,undrar om det skulle fungera.

Det finns utbucklingsfirmor som masserar ut bucklorna innifrån. Har själv anlitat en sån firma till bucklor på min bil och när jag senast råkade slå upp dörren i en annan bil så nyttjade ägaren en sån firma (givetvis pröjsade jag). Resultatet blev riktigt bra alla gångerna, dvs inga synliga skador.

Edit: Hittade ett filmklipp https://www.youtube.com/watch?v=oqMdKLES7bc

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"