Vattenkylning Corsair Obsidian 350 (Placering av radiatorer)

Permalänk
Medlem

Vattenkylning Corsair Obsidian 350 (Placering av radiatorer)

Hej!
har ett 350 som jag ska ha följande radiatorer i.

1x 240 (45)
1x 240 (30)
1x 120 (45)

120 radden ska sitta i baksida chassit.
240 (45) radden är tänkt att sitta i fronten

240 (30) radden tänkte jag ha i taket, dock är det där mitt "problem" kommer.
Jag ska ha en 2x 5,25bay reservioir och den sticker ut så mycket så jag inte får plats med fläktarna inne i chassit för 240 radden som ska sitta i taket.
Så min tanke är att antingen så lägger jag 240 radden ovanpå chassit och sätter fläktarna inne i chassit (klipper upp hål för slangen) men då är det lite "plåt" mellan radd och fläktar (med hål i såklart) tror ni detta gör något för ljudet samt kylningen? ett annat alternativ skulle vara att bara använda 1st 120mm fläkt på den radden i taket.

Hur hade ni gjort?

Lägger in en bild på hur tanken är.

Grönt = olika placering av 240 radd.
Blått = övriga raddar
Rött = reservoir.

Permalänk

Jag skulle nog föredra att sätta 240 radden på den nedre positionen och sätta fläktar på den övre 240 positionen, det skulle nog förbättra luftflödet i chassit. Sen skulle jag nog skippa 120 radden där bak och bara sätta en fläkt där som kan suga ut all luft som de andra raddarna suger in. Resevoirn kan nog sitta där du satt den men jag har sett byggen där man monterar resevoirn ovanpå den lodrätta radden

Permalänk
Medlem

Ok! varför skippa radden bak? är de inte "the more the merrier"?

Ska kyla, cpu och gpu så tyst som möjligt.

Permalänk

Eftersom att den varma luften går ut baksidan tror jag att det skulle värma upp vattnet och öka ljudnivån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobHild:

Eftersom att den varma luften går ut baksidan tror jag att det skulle värma upp vattnet och öka ljudnivån

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, fast mycket luft kommer ju gå genom taket samt bak.

Permalänk
Medlem

@VooDoo: Jag hade valt en annan pump/res-lösning, exempelvis denna: https://www.ekwb.com/shop/ek-xres-100-revo-d5-pwm-incl-pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@VooDoo: Jag hade valt en annan pump/res-lösning, exempelvis denna: https://www.ekwb.com/shop/ek-xres-100-revo-d5-pwm-incl-pump

Jo, dock så har jag redan köpt detta sä tänkte köra på den
Tror jag har koll nu på hur jag ska köra.

240 (45) radd i front med push intake
240 (30) radd i toppen med pull intake.

Sen är jag ju lite osäker nu på om jag ska köra 120 (45) i exhaust bak. Eller om
Detta som skrevs bara kommer höja tempen istället.

Det som ska kylas är 4770k och gtx 1080