Permalänk
Medlem

Sämre WiFi med Asus rt-ac66u

Hejsan,

Jag har sökt runt lite och hittat att andra har samma problem som jag men har inte hittat någon direkt lösning på problemet så jag hoppas att någon sitter på lösningen och vill hjälpa mig.

Jag har nyligen bytat från en TP-link Archer C7 till ASUS RT ac66u. Min tp link började strula och därför bytte jag men jag upplever att jag får sämre täckning med min asus. Vart jag än kollar så tycker folk att ac66u är en bra router osv även i relation med archer c7.

Jag vet att där sitter en begränsning på hur starka antennerna får vara men finns det något sätt att komma runt detta?

Jag hittade denna länk: http://www.snbforums.com/threads/fork-update-for-374-43-available-v20e3.18914/ men när jag försöker uppdatera så kommer det bara upp en ruta som säger : "To comply with regulatory amendments, we have modified our certification rule to ensure better firmware quality. This version is not compatible with all previously released ASUS firmware and uncertified third party firmware. Please check our official websites for the certified firmware".

Jag har en lägenhet på 65kvm och tycker inte det borde vara några problem. Jag ska snart flytta till en större lägenhet och om mitt wifi är dåligt nu så kommer det ju blir sämre i en större lägenhet.

Finns där någon som kan hjälpa mig?

Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Hur är routern placerad? en liten paint skiss som ritning skulle vara hjälpsamt. Det finns homeplug lösningar du kan använda dig av men det är inget jag skulle rekommendera. Om du använder dig utav 5ghz bandet, byt till 2.4Ghz.

Placeringen av routern är det viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Hur är routern placerad? en liten paint skiss som ritning skulle vara hjälpsamt. Det finns homeplug lösningar du kan använda dig av men det är inget jag skulle rekommendera. Om du använder dig utav 5ghz bandet, byt till 2.4Ghz.

Placeringen av routern är det viktigaste.

Routern är inte placerad bra men jag jämför med Archer C7 som stod på samma ställe och hade bättre WiFi. Dock så kunde jag ändra region i min C7 vilket kan vara svaret på varför den hade bättre täckning. Homeplug är ingen lösning för mig för då skaffar jag hellre en bra AP men jag känner att jag ska inte behöva det på 65kvm och med denna router..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av orakelo:

Routern är inte placerad bra men jag jämför med Archer C7 som stod på samma ställe och hade bättre WiFi. Dock så kunde jag ändra region i min C7 vilket kan vara svaret på varför den hade bättre täckning. Homeplug är ingen lösning för mig för då skaffar jag hellre en bra AP men jag känner att jag ska inte behöva det på 65kvm och med denna router..

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla vilken kanal du går på, är det många i din närhet på samma kanal kan det bli trassel.

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Archer har längre antenner, kanske är det som gör att den är bättre?
Se om du kan använda antennerna till asusen?

Med lite tur har din nya lägenhet mer wifivänliga väggar?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orakelo:

Hejsan,

Jag har sökt runt lite och hittat att andra har samma problem som jag men har inte hittat någon direkt lösning på problemet så jag hoppas att någon sitter på lösningen och vill hjälpa mig.

Jag har nyligen bytat från en TP-link Archer C7 till ASUS RT ac66u. Min tp link började strula och därför bytte jag men jag upplever att jag får sämre täckning med min asus. Vart jag än kollar så tycker folk att ac66u är en bra router osv även i relation med archer c7.

Jag vet att där sitter en begränsning på hur starka antennerna får vara men finns det något sätt att komma runt detta?

Jag hittade denna länk: http://www.snbforums.com/threads/fork-update-for-374-43-available-v20e3.18914/ men när jag försöker uppdatera så kommer det bara upp en ruta som säger : "To comply with regulatory amendments, we have modified our certification rule to ensure better firmware quality. This version is not compatible with all previously released ASUS firmware and uncertified third party firmware. Please check our official websites for the certified firmware".

Jag har en lägenhet på 65kvm och tycker inte det borde vara några problem. Jag ska snart flytta till en större lägenhet och om mitt wifi är dåligt nu så kommer det ju blir sämre i en större lägenhet.

Finns där någon som kan hjälpa mig?

Tack så mycket.

Vi har samma problem i våran sommarstuga där vi bytte från en Asus RT-N56U till Asus RT-AC66U utan någon förbättring. När jag prövade att uppdatera till ett nyare firmware så fungerade det dessutom ännu sämre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ha du checka wifi signalen är på max? där kan du öka räckviden.

http://forums.hardwarezone.com.sg/internet-bandwidth-networki...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam83:

Ha du checka wifi signalen är på max? där kan du öka räckviden.

http://forums.hardwarezone.com.sg/internet-bandwidth-networki...

Det kan jag inte göra, de inställningar finns inte på min router?

Permalänk
Medlem

Kör du asus firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sam83:

Kör du asus firmware?

Just nu kör jag med Merlin, 380.62_1

Permalänk
Medlem

Men jag tror inte det spelar någon roll längre. Sitter inte begränsningen i hårdvaran?

Permalänk
Rekordmedlem

Behöver du förbättra wifi så montera accesspunkter.
Asus körde tidigare med olagligt hög effekt på sina radiosändare men de blev ertappade och tvingades att åtgärda det men det gjorde att de fick ett lite för bra rykte, vill du ha bra billiga accesspunkter för allmänt bruk inomhus så kolla på Ubiquiti och deras UniFi serie.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.