linux router med ett coax comhem modem emellan (solved)

Permalänk
Medlem

linux router med ett coax comhem modem emellan (solved)

Behöver lite support tänk då jag är utan uppkoppling nu

Tidigare lösning (Linux)

lan router (dnsmasq, nftables/iptables, eth0 dhcpd (mot bredbandsbolaget), eth1 192.168.0.1)
lokala nätet dhcp mot lan routern

*Ny lösning
*koax modem mot comhem, och en Ethernet mot lan routern
lan router (dnsmasq, nftables/iptables, eth0 dhcpd (mot modemet ger 192.168.0.10), eth1 192.168.0.1)
lokala nätet dhcp mot lan routern
resolv.conf genereras, kommer inte ihåg DNS men det finns något

Var tänker jag fel, kan just nu varken pinga eller surfa varken från lokala nätet eller Linux routern

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör brygga Comhemburken då den antagligen är en gateway och inte ett modem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör brygga Comhemburken då den antagligen är en gateway och inte ett modem.

Om jag bryggar, innebär det i praktiken att den mer eller mindre fungerar som tidigare. Delvis signalen går från vägg->modem/brygga->Linux router och en dhcp hämtar ett comhem ip från väggen istället för att modemet agerar mellanhand?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lappen81:

Om jag bryggar, innebär det i praktiken att den mer eller mindre fungerar som tidigare. Delvis signalen går från vägg->modem/brygga->Linux router och en dhcp hämtar ett comhem ip från väggen istället för att modemet agerar mellanhand?

Ja bryggning gör att du skickar ut "allt" på ethernetporten och sedan får du lösa det själv därifrån, Comhemburken agerar bara modem i det läget och det är väl det du vill om du ska ha nån egen router osv. ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: japp exakt , det löste sig tack för hjälpen

Om någon annan har liknande frågeställning, Netgear CG3700, sätt Router Mode och WIFI till OFF, plugga sen in den i den existerande routern och kör om dhcp på interfacet.
IP, lösen osv står på undersidan