Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jul 2004

Parallellkoppla fläktar på moderkort

Tjena SweC! Jag undrar om ni kan hjälpa mig att sortera mina tankar och komma med lite åsikter.

Det är så att jag ska pressa in en till radiator med 4 fläktar. Eftersom jag redan har två radiatorer i datorn så börjar det bli mina fläktpins bli väldigt välanvända.

Kontakterna på moderkortet ska vara enligt specifikation klara av upp till 1A.

Fläkten drar under kontinuerlig användning 49mA men ökar vid uppstart till 210mA. Enligt mina beräkningsskillz så borde det med fyra stycken fläktar dra max 840mA dvs 0.84A. Det är 0.16A eller 160mA under specifikationens max.

Tror ni att det kommer vara okej att koppla såhär eller har jag tänkt helt fel? Jag har en fläktkontroller men vill helst slippa att använda den då det blir svårt med plats i chassit och att jag tycker att moderkortet sköter kontrollen av hastighet kontra temp väldigt bra.

Med vänlig hälsning,
Joakim

PC: 4790k Delid @ 4.7Ghz || Asus Hero VII || Corsair VP 16GB ||EVGA GTX980 SC @ 1580/3800 || Samsung 850 Pro 512GB, 2x WD/B 500GB, WD/G 2TB || AX1200i || FT02
CL: EK Supremacy Evo || EK M7G Mosfet || EK FC980 || EK DDC 3.2 || Alphacool XT45 Triple 180 || Alphacool XT45 120 || Primochill Primoflex LRT Onyx Black
Citera gärna om du vill ha svar! G633/G933 *Startup FIX*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Du har tänkt helt rätt, så det borde funka fint.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

borde inte vara något problem du ligger ju under max kontinuerligt strömuttag. har svårt att tro att det är ett max pikvärde de angett.

så toligen kan du slänga på bortåt 20 fläktar parralellt på samma kontakt utan problem

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 16Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av r80x:

Tjena SweC! Jag undrar om ni kan hjälpa mig att sortera mina tankar och komma med lite åsikter.

Det är så att jag ska pressa in en till radiator med 4 fläktar. Eftersom jag redan har två radiatorer i datorn så börjar det bli mina fläktpins bli väldigt välanvända.

Kontakterna på moderkortet ska vara enligt specifikation klara av upp till 1A.

Fläkten drar under kontinuerlig användning 49mA men ökar vid uppstart till 210mA. Enligt mina beräkningsskillz så borde det med fyra stycken fläktar dra max 840mA dvs 0.84A. Det är 0.16A eller 160mA under specifikationens max.

Tror ni att det kommer vara okej att koppla såhär eller har jag tänkt helt fel? Jag har en fläktkontroller men vill helst slippa att använda den då det blir svårt med plats i chassit och att jag tycker att moderkortet sköter kontrollen av hastighet kontra temp väldigt bra.

Med vänlig hälsning,
Joakim

Skrivet av Rouge of Darkness:

borde inte vara något problem du ligger ju under max kontinuerligt strömuttag. har svårt att tro att det är ett max pikvärde de angett.

så toligen kan du slänga på bortåt 20 fläktar parralellt på samma kontakt utan problem

Nej, Jag hade rekommenderat dig att använda max 2-3st samtidigt då varje gång du startar en fläkt från stillastående så kommer en stötström uppstå. Denna är generellt sett upp mot 2.55 gånger ordinarie driftsström.

Dock kan du säkerligen köra runt 10st samtidigt utan något brinner men det finns inga garantier för detta.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av c0keb0ttle:

Du har tänkt helt rätt, så det borde funka fint.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Tack så mycket för svar!

Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, Jag hade rekommenderat dig att använda max 2-3st samtidigt då varje gång du startar en fläkt från stillastående så kommer en stötström uppstå. Denna är generellt sett upp mot 2.55 gånger ordinarie driftsström.

Dock kan du säkerligen köra runt 10st samtidigt utan något brinner men det finns inga garantier för detta.

Ja under uppstart så ökar den från 49mA till 210mA, lite över 4x så hög som ordinarie ström, men det blir fortfarande under 1A i slutändan så jag tänker att det borde vara okej ändå.

PC: 4790k Delid @ 4.7Ghz || Asus Hero VII || Corsair VP 16GB ||EVGA GTX980 SC @ 1580/3800 || Samsung 850 Pro 512GB, 2x WD/B 500GB, WD/G 2TB || AX1200i || FT02
CL: EK Supremacy Evo || EK M7G Mosfet || EK FC980 || EK DDC 3.2 || Alphacool XT45 Triple 180 || Alphacool XT45 120 || Primochill Primoflex LRT Onyx Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Finns pwm - spitter om du ska ha många fläktar

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jul 2004

@Jygge:

Ja jag har själv en sådan till några andra fläktar. Dock så är fläktarna jag diskuterar ej PWM så den lösningen hjälper tyvärr inte där. Jag hade självklart kunnat koppla direkt till nätagget men då blir jag av med styrningen.