Program för att mäta cpu-temp(eventuellt stresstesta?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Program för att mäta cpu-temp(eventuellt stresstesta?)

Vad bör man använda för program för att mäta cpu temp på en i7 5820K? Har AIDA nu men tvivlar på dess tillförlitlighet, ja jag har försökt att googla men får bara massor olika svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Varför har du inte provat något av alla program du hittat under din googling då? Personligen använder jag Hardware Monitor. Aida64 är populärt, jag tror inte att det är missvisande på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 780 | 2x8GB Corsair Vengeance Pro
Samsung 850 EVO 250GB | Western Digital Caviar Black 1TB | Cooler Master V750S
Cooler Master CM 690 III | Saitek Eclipse III | Samsung S24D590L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av Andreaz1:

Varför har du inte provat något av alla program du hittat under din googling då? Personligen använder jag Hardware Monitor. Aida64 är populärt, jag tror inte att det är missvisande på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

AIDA känns missvisande helt enkelt eftersom jag upplever att datorn blir fysiskt mycket varmare när jag spelar än vid AIDA stresstest, enligt programmet är det dock ingen större skillnad, även fast jag kan känna av temperaturskilladen genom att enbart känna på burken/den utströmmande luften.

Sist jag laddade ner ett monitor program på måfå så fick jag ett megavirus på köpet och då jag är i princip teknikilliterat så jag vill jag helst inte behöva tampas med det igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Dec 2012

jag använder då aida, kollar även temp med realtemp och dom är identiska.

CPU: Intel i7 5820k @ 4.5Ghz || Mem: 32GB Corsair vengeance 3000mhz || Mobo: Asus x99 Strix || GPU: Asus Geforce GTX1070 strix DC3 || SSD: Samsung 850PRO 1TB || OS: Windows 10 || Monitor: Dell 43" 4K P4317Q

Citera om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av psycat:

AIDA känns missvisande helt enkelt eftersom jag upplever att datorn blir fysiskt mycket varmare när jag spelar än vid AIDA stresstest, enligt programmet är det dock ingen större skillnad, även fast jag kan känna av temperaturskilladen genom att enbart känna på burken/den utströmmande luften.

Sist jag laddade ner ett monitor program på måfå så fick jag ett megavirus på köpet och då jag är i princip teknikilliterat så jag vill jag helst inte behöva tampas med det igen.

hwinfo är gratis och helt ok.. du kan kolla om det är skillnad på spel & AIDA..

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644
Google för nybörjare https://www.youtube.com/watch?v=cq9X44tUXI4