Dator startar om, sedan ingen signal till skärm

Permalänk

Dator startar om, sedan ingen signal till skärm

Inget ovanligt problem att döma av antalet träffar när jag söker, men jag har en påbyggnadsfråga (del 2)

Problemet:
Satt och spelade WoW. Plötsligt, utan förvarning, stängs datorn av och startar sen genast upp igen.
Dock utan att skärmen får signal... Allting verkar fungera, inga konstiga ljud, alla fläktar snurrar (inklusive de 3 fläktarna på grafikkortet)
Jag har testat med både DVI och HDMI.
Inget som luktar bränt, temperaturen är behaglig (enligt min instoppade hand)
Att döma av alla svar på liknande problem verkar det vara antingen grafikkortet eller nätaggregatet som är boven.

Det finns dock lite historik som kan vara relevant, se nedan...

För ca 2 månader sen skedde samma sak, datorn stängdes av och startade om, ingen signal till skärmen.
Jag öppnade burken och upptäckte att en sladd från ljudkortet letat sig upp och blockerat en av fläktarna i grafikkortet.
Jag åtgärdade detta, och problemet försvann.

Jag tänker att detta kan ha slitit på grafikkortet, vilket nu har lett till att detta inte vill vara med längre.

Så, jag önskar ödmjukt om era åsikter om mitt problem.

Del 2:
Jag tänkte också att jag skulle försöka hitta ett begagnat och snorbilligt grafikkort att testköra med,
vad behöver jag tänka på så att det passar min dator?
Jag har googlat lite och det verkar inte som om det finns integrerad grafik att koppla skärmen till.
---------------------------------------
Datorspecifikationer

CM Storm Scout II Advanced Gaming Svart
Fläktar: 2x 120mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX

Intel Core i5-4670 Processor
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD460

Corsair CX 600M, 600W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x 6+2pin P

MSI B85M-E45, Socket-1150
m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, USB 3.0, VGA, DVI, H

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Kit w/2X HyperX Genesis 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240p

Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0

Samsung DVD Writer, SH-224DB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk, B

Seagate Barracuda® 1000 Gb
ST1000DM003-1CH162

Samsung SSD 840-series 250 Gb

ASUS VE278 27" skärm
-------------------------------------------------------------------

Tack på förhand!

Mvh, Peter

Permalänk
Skrivet av Gandolforf:

Inget ovanligt problem att döma av antalet träffar när jag söker, men jag har en påbyggnadsfråga (del 2)

Problemet:
Satt och spelade WoW. Plötsligt, utan förvarning, stängs datorn av och startar sen genast upp igen.
Dock utan att skärmen får signal... Allting verkar fungera, inga konstiga ljud, alla fläktar snurrar (inklusive de 3 fläktarna på grafikkortet)
Jag har testat med både DVI och HDMI.
Inget som luktar bränt, temperaturen är behaglig (enligt min instoppade hand)
Att döma av alla svar på liknande problem verkar det vara antingen grafikkortet eller nätaggregatet som är boven.

Det finns dock lite historik som kan vara relevant, se nedan...

För ca 2 månader sen skedde samma sak, datorn stängdes av och startade om, ingen signal till skärmen.
Jag öppnade burken och upptäckte att en sladd från ljudkortet letat sig upp och blockerat en av fläktarna i grafikkortet.
Jag åtgärdade detta, och problemet försvann.

Jag tänker att detta kan ha slitit på grafikkortet, vilket nu har lett till att detta inte vill vara med längre.

Så, jag önskar ödmjukt om era åsikter om mitt problem.

Del 2:
Jag tänkte också att jag skulle försöka hitta ett begagnat och snorbilligt grafikkort att testköra med,
vad behöver jag tänka på så att det passar min dator?
Jag har googlat lite och det verkar inte som om det finns integrerad grafik att koppla skärmen till.
---------------------------------------
Datorspecifikationer

CM Storm Scout II Advanced Gaming Svart
Fläktar: 2x 120mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX

Intel Core i5-4670 Processor
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD460

Corsair CX 600M, 600W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x 6+2pin P

MSI B85M-E45, Socket-1150
m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, USB 3.0, VGA, DVI, H

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Kit w/2X HyperX Genesis 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240p

Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0

Samsung DVD Writer, SH-224DB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk, B

Seagate Barracuda® 1000 Gb
ST1000DM003-1CH162

Samsung SSD 840-series 250 Gb

ASUS VE278 27" skärm
-------------------------------------------------------------------

Tack på förhand!

Mvh, Peter

jo det finns både DVI, HDMI & VGA kontakt på moderkortet och processorn har integrerat HD Graphics 4600..
https://www.msi.com/Motherboard/B85M-E45.html#hero-overview
http://ark.intel.com/sv/products/75047/Intel-Core-i5-4670-Pro...

ta bort dom delar som inte behövs för att få en bild ex: ssd, hdd, grafikkort. sen kunde du ju testa med ett annat nätagg ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

jo det finns både DVI, HDMI & VGA kontakt på moderkortet och processorn har integrerat HD Graphics 4600..
https://www.msi.com/Motherboard/B85M-E45.html#hero-overview
http://ark.intel.com/sv/products/75047/Intel-Core-i5-4670-Pro...

ta bort dom delar som inte behövs för att få en bild ex: ssd, hdd, grafikkort. sen kunde du ju testa med ett annat nätagg ?

Hoppsan. Enligt en annan sida krävdes ett separat grafikkort - jag borde ha tänkt ett varv till.
Tack för svaret!

Ska kolla när jag kommer hem från jobbet i natt.

Åh, en sak till...
Kanske en oerhört korkad fråga, men behöver jag ändra på nåt innan jag startar datorn för att den ska använda den integrerade grafiken i stället?
Mer än att flytta sladden, alltså

Permalänk
Skrivet av Gandolforf:

Hoppsan. Enligt en annan sida krävdes ett separat grafikkort - jag borde ha tänkt ett varv till.
Tack för svaret!

Ska kolla när jag kommer hem från jobbet i natt.

Åh, en sak till...
Kanske en oerhört korkad fråga, men behöver jag ändra på nåt innan jag startar datorn för att den ska använda den integrerade grafiken i stället?
Mer än att flytta sladden, alltså

moderkort brukar ha möjligheten att stänga av integrerade grafiken men troligen är det inte så...
så nej borde inte vara något annat än flytta sladden & ta bort grafikkortet

det går att återställa bios om det krånglar genom att ta bort det lilla knappcells batteriet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

moderkort brukar ha möjligheten att stänga av integrerade grafiken men troligen är det inte så...
så nej borde inte vara något annat än flytta sladden & ta bort grafikkortet

det går att återställa bios om det krånglar genom att ta bort det lilla knappcells batteriet.

Idag startade den utan att jag gjort något. Kör memtest86 för närvarande, då 2 beeps skulle kunna vara memory parity error (vad nu det är). Intels diagnostikprogram gav MVG på alla punkter.
Det känns som om problemet uppstår vid stress/värme.

Om inga felsökningsprogram ger resultat får det bli att köra med integrerade grafiken ett tag och se om det funkar felfritt.

Återigen tack för din hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inga felsökningsprogram visar något.

Dock fungerar inte heller den integrerade grafiken, så jag satsar på att problemet ligger i nätaggregatet.

Permalänk
Skrivet av Gandolforf:

Inga felsökningsprogram visar något.

Dock fungerar inte heller den integrerade grafiken, så jag satsar på att problemet ligger i nätaggregatet.

tog du bort dom delar som inte är väsäntliga för att datorn ska fungera?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Allt utom psu, moderkort, cpu. Det har inte hjälpt. Testade även att återställa cmos.
Jag fick heller ingen bild från interna grafiken, men det skulle kunna bero på att denna inte var aktiverad i bios.

Det har visat sig att ganska många med Nvidia gtx-modeller upplever liknande händelser i just wow och jag har nu crashat två gånger på exakt samma ställe. Håller därför på att testa mig igenom de förslag på lösningar folk har.

Jag tycker fortfarande det är märkligt att jag efter en krash måste vänta ett antal timmar innan skärmen får signal när datorn startar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

tog du bort dom delar som inte är väsäntliga för att datorn ska fungera?

Hej igen. Hoppas du inte tar illa upp för att jag pockar på din uppmärksamhet igen.
Med julhelgen i antågande finns det lite ledig tid och jag gör ett sista försök innan jag
börjar inhandla nya delar till datorn.

Om du vill och har tid får du gärna ta en titt på nedan bilder och berätta om du ser något märkligt.
-----------------------------------
GPU, inga program startade. Inga större förändringar tycks ske när jag drar igång ett spel, t.ex.

-----------------------------------

Logg från Aida64. Inom röda ramen är sista avläsningarna före senaste krashen.

-----------------------------------

Tack på förhand.

//Peter

Permalänk

@Gandolforf: okej så datorn fungerar ? nej ser inget direkt fel med varken temp eller volt..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden
Japp, den har alltid startat om direkt efter en krasch, dock utan att skärmen får signal. Om jag låter den vila ett antal timmar och sen startar den, får även skärmen signal och allt är normalt - tills den kraschar/startar om nästa gång.

Så frustrerande när man själv helt saknar kunskaper om sånt här. Tack och lov för folk som du och Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gandolforf:

@Grönahunden
Japp, den har alltid startat om direkt efter en krasch, dock utan att skärmen får signal. Om jag låter den vila ett antal timmar och sen startar den, får även skärmen signal och allt är normalt - tills den kraschar/startar om nästa gång.

Så frustrerande när man själv helt saknar kunskaper om sånt här. Tack och lov för folk som du och Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

ok så till frågan.

  • tog du bort dom delar som inte är väsäntliga för att datorn ska fungera?

  • kan du testa med ett annat nätagg ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ok så till frågan.

  • tog du bort dom delar som inte är väsäntliga för att datorn ska fungera?

  • kan du testa med ett annat nätagg ?

Jag tog bort allt utom psu, moderkort och cpu. Inget resultat. Startar, ingen signal till skärmen, inget bios-pip, nada.

Jag har inte tillgång till ett låne-nätaggregat, så jag får ta och införskaffa ett nytt och se om det hjälper. Det är väl ingen högkvalitativ PSU jag har, enligt andra i alla fall, så kanske är det det som är problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nytt symptom.
Skulle starta datorn i morse.

Trycker på knappen, den varvar upp i ca 1 sekund, och startar sen om sig själv. Och ingen signal till skärmen så klart.

Hoppas ny PSU hjälper när den kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

[LÖST]

Problemet verkar har löst sig med nytt PSU.
Stort tack för hjälpen!