Nyinflyttad, nytt nätverk, stendött, LAN på lördag, tekniker på måndag(!)

Permalänk
Medlem

Nyinflyttad, nytt nätverk, stendött, LAN på lördag, tekniker på måndag(!)

Hej!

Som ni läst i rubriken har jag precis flyttat in i min lägenheten. Skaffade Telia fiber 100/100, enligt telia är det aktiverat och bör fungera. Men får ingen signal alls när datorn är inkopplad rätt in i väggens ethernetuttag. Förra ägaren körde på bredbandsbolaget och det fungerade perfekt - för 2 dagar sedan. Det är telia som äger hela nätverket/kablarna i byggnaden. Så man kan tänka sig att de borde få igång det snabbt. Men support måste skickas och kommer på måndag / tisdag. Tänkte köra inflyttningslan på lördag, så känns det lite segt!

Har testat med 3 olika kablar. Har inte testat med router (den kom på posten idag såg jag, får testa ikväll. Men funkar det inte med kabel rätt in i väggen lär det inte funka med router?).

Det enda jag kan tänka mig är att någon råkat boxa till ethernetuttaget när vi flyttade in alla saker. Den är placerad rätt dumt precis innanför ingången. Nu till frågan! Är detta något jag skulle kunna lösa innan lördag och rädda lanet? Skruva isär kontakten och kolla om något lossnat? Enormt tacksam för alla tips!

Mvh

SKRIK i trådrubriken redigerat [mod]
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Grutch:

Hej!

Som ni läst i rubriken har jag precis flyttat in i min lägenheten. Skaffade Telia fiber 100/100, enligt telia är det aktiverat och bör fungerade. Men får ingen signal alls när datorn är inkopplad rätt in i väggens ethernetuttag. Förra ägaren körde på bredbandsbolaget och det fungerade perfekt - 2 dagar innan. Det är telia som äger hela nätverket/kablarna i min byggnad. Så man kan tänka sig att de borde få igång det snabbt. Men support måste skickas och han kommer på måndag / tisdag. Tänkte köra inflyttningslan på lördag, så känns det lite segt!

Har testat med 3 olika kablar. Har inte testat med router (den kom på posten idag såg jag, får testa ikväll. Men funkar det inte med kabel rätt in i väggen lär det inte funka med router?).

Det enda jag kan tänka mig har hänt är att någon råkat boxa till ethernetuttaget när vi flyttade in alla saker. Den är placerad rätt dumt precis innanför ingången. Nu till frågan! Är detta någon jag skulle kunna lösa innan lördag och rädda lanet? Skruva isär kontakten och kolla om något lossnat? Enormt tacksam för alla tips!

Mvh

Ja är ju bara det du kan kolla, ev om någon kan fixa en ny kontakt? Kolla att alla 8 ledare sitter i. Busenkelt att fixa Annars är det inte så mycket du kan göra om det ex är fel på kabeln upp till lägenheten eller om den inte är inkopplad i switch/felkopplad osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94: Gött! Då skruvar jag isär och kollar så att allt ser bra ut. (Om jag inte får igång det, är detta något telias tekniker kan lacka på och jag får betala för supporten?)

Permalänk
Medlem

KOlla så att fiberdosan är på och att kabel är kopplad till patchpanelen. Annars är det ofta så att uttagen i lägenheten inte leder någonstans om man inte sätter dit egen switch/router och manuellt kopplar kablar till patchpanelen.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Grutch:

@andra94: Gött! Då skruvar jag isär och kollar så att allt ser bra ut. (Om jag inte får igång det, är detta något telias tekniker kan lacka på och jag får betala för supporten?)

Bara ta av kåpan osv ska inte skada , när jag jobbade som tekniker så brukade jag vara schysst ring dom och fråga om det är okej att du gör det? Kan jag få bild på den också?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Gabrioth: Jag har bara ett ethernet-uttag i väggen, får leta och fråga fastighetsägaren vart den leder antar jag
(Förra ägaren sa att han bara ringde bredbandsbolaget, beställde fiber, och det börjad funka genom den porten på 5 minuter)
Sedan kom routern några dagar senare och kopplades in så man får wifi, u know

Permalänk
Medlem

@andra94: Yes! Jag öppnar lite försiktigt ikväll och tar kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grutch:

@Gabrioth: Jag har bara ett ethernet-uttag i väggen, får leta och fråga fastighetsägaren vart den leder antar jag
(Förra ägaren sa att han bara ringde bredbandsbolaget, beställde fiber, och det börjad funka genom den porten på 5 minuter)
Sedan kom routern några dagar senare och kopplades in så man får wifi, u know

Det kan vara så att Telia och Bredbandsbolaget båda två levererar i fastighetsnätet, men har skild utrustning i källare där en omkoppling måste ske. På detta viset vet jag att det är med ett antal bostadsrättsföreningar i Kalmar där Bredbandsbolaget finns parallellt med andra operatörer.

Jaga fatt på fastighetsskötaren och fråga om denne vet något om detta, så kanske ni kan göra en omkoppling själva. Men misstänker att Telia måste vara inblandade för att ni ska komma åt patchpanelen och i så fall koppla in det på rätt port.

EDIT: Om så är fallet så är ditt uttag just nu alltså kopplat till BBB, men måste kopplas om till Telia som du beställt en tjänst med. Alternativt skippar du den beställningen och kollar om BBB kan få igång en tjänst direkt

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1080 SC | 32GB Corsair Vengeance White LED 3466 MHz | ASUS Maximus IX Hero | Samsung 840 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair HX750W | Fractal Define S | Acer XB270HU | Corsair K70 RGB Rapidfire | Razer Deathadder Chroma | Sennheiser PC360

Permalänk
Medlem

@Ásgeirr: Ringde och snackade med fastighetsägaren och det var faktiskt exakt som du sa. Han visste om "problemet" och Telia måste själva komma och koppla rätt i skåpet. Tack för infon! Blir väl till att vänta tills på måndag då

Edit: Blir nog krångligt med fakturor och att jag redan bokat en tekniker osv. Hade jag vetat detta från början hade jag valt BBB!
Btw. Vad är eran erfarenhet? Vad är bäst? Telia eller BBB? Same shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grutch:

@Ásgeirr: Ringde och snackade med fastighetsägaren och det var faktiskt exakt som du sa. Han visste om "problemet" och Telia måste själva komma och koppla rätt i skåpet. Tack för infon! Blir väl till att vänta tills på måndag då

Som sagt, ett alternativ kan vara att annullera beställningen du gjort till Telia (om det inte är försent), och istället beställa en tjänst från BBB. De bör kunna få igång en tjänst till imorgon med lite tur, då allting redan är kopplat för ett de ska kunna leverera.
Mest ett tips om du verkligen vill LAN:a till helgen

EDIT: Haha, dessa edits Personligen hade jag valt BBB över Telia, men tror du blir nöjd på det stora hela oavsett vem du väljer. Finns säkert folk som har fler synpunkter än jag i den frågan. Jag hade nog låtit inkopplingstiden och priset bestämma i detta läge.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1080 SC | 32GB Corsair Vengeance White LED 3466 MHz | ASUS Maximus IX Hero | Samsung 840 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair HX750W | Fractal Define S | Acer XB270HU | Corsair K70 RGB Rapidfire | Razer Deathadder Chroma | Sennheiser PC360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grutch:

@Ásgeirr: Ringde och snackade med fastighetsägaren och det var faktiskt exakt som du sa. Han visste om "problemet" och Telia måste själva komma och koppla rätt i skåpet. Tack för infon! Blir väl till att vänta tills på måndag då

Edit: Blir nog krångligt med fakturor och att jag redan bokat en tekniker osv. Hade jag vetat detta från början hade jag valt BBB!
Btw. Vad är eran erfarenhet? Vad är bäst? Telia eller BBB? Same shit?

I och med att teknikern inte har varit ute hos dig kan du avboka det ärendet.
Konstigt dom borde kunna koppla om tjänsten på samma dag elektroniskt med bara några knapp tryckningar så funkar det nät jag har så jag kan byta leverantör på dagen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

I och med att teknikern inte har varit ute hos dig kan du avboka det ärendet.
Konstigt dom borde kunna koppla om tjänsten på samma dag elektroniskt med bara några knapp tryckningar så funkar det nät jag har så jag kan byta leverantör på dagen.

Det går inte om BBB och Telia har egna switchar i källaren. Då måste tekniker ut och patcha om förbindelsen.

Permalänk
Medlem

@Ásgeirr:
@Vinylens:

Jag har nu avbokat allt som har med telia att göra och beställt BBB istället. Det skall tydligen funka inom 30 minuter, men kan inte dubbelkolla innan jag är hemma ikväll. Allt verkar soft so far! Ska verkligen försöka återkomma till denna tråd ikväll och rapportera om det fungerar eller inte. Fungerar det inte kommer jag garanterat skriva. Skriver jag inte så vet ni också att det är löst

Tack för all hjälp och tips! <3