Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15

Jag har några frågor kring Noctua NH-D15 inför köp. Jag har ett ASUS Z97-A med vanliga höga RAM minnen. Jag förstår att första fläkten kommer ta i RAM minnen men jag undrar ifall man kan flytta den första fläkten till andra sidan mot utblåset i chassit dvs en fläkt i mitten och nästa mot utblåset? Då borde det lösa problemet med höga RAM minnen? Då undrar jag också ifall det går och flytta första fläkten till andra sidan utan att det tar i moderkortets komponenter eller kommer det funka? Sen undrar jag ifall det ryms i FD4?

Tror ni det kommer reas ut till Black Friday eller ska man köpa nu?

Permalänk
Medlem

Inga problem att få plats med den i ett R4.
Och det går utmärkt att flytta fläkten, fast prestandan påverkas ju (men minimalt).
Det finns ju även plats att förskjuta fläktarna en aning för att ge utrymme för höga minnen (och annat drägg på moderkorten).

Permalänk
Medlem

Köp NH-D15S annars. Slipper du problem med höga minnen.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inga problem att få plats med den i ett R4.
Och det går utmärkt att flytta fläkten, fast prestandan påverkas ju (men minimalt).
Det finns ju även plats att förskjuta fläktarna en aning för att ge utrymme för höga minnen (och annat drägg på moderkorten).

Låter bra detta

Skrivet av loweb_:

Köp NH-D15S annars. Slipper du problem med höga minnen.

Tror nog det ändå blir Noctua NH-D15. Får bara justera fläkten som Svensktiger nämner. Kommer nog avvakta till Black Friday.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DPG:

Låter bra detta

Tror nog det ändå blir Noctua NH-D15. Får bara justera fläkten som Svensktiger nämner. Kommer nog avvakta till Black Friday.

NH-D15 är ett väldigt bra val.
tror dock inte på någon vidare pris sänknkng.
Dom säljer nog bra ändå.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Lyfter en tidigare tråd.

Har i dagsläget en closed loop vattenkylare, dock har pumpen börjat låta så det är dags att byta ut den. Eftersom att alla pratar så jävla gott om Noctua NH-D15 så funderar jag på den, men jag är orolig över vikten. 1,3kg som hänger i moderkortet, ingen risk att moderkortet tar skada?

Datorn flyttas sällan/aldrig, handlar bara om att ta ut den till garaget för att blåsa rent med tryckluft. Så har inga skakiga transporter men känns fortfarande obehagligt.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Lyfter en tidigare tråd.

Har i dagsläget en closed loop vattenkylare, dock har pumpen börjat låta så det är dags att byta ut den. Eftersom att alla pratar så jävla gott om Noctua NH-D15 så funderar jag på den, men jag är orolig över vikten. 1,3kg som hänger i moderkortet, ingen risk att moderkortet tar skada?

Datorn flyttas sällan/aldrig, handlar bara om att ta ut den till garaget för att blåsa rent med tryckluft. Så har inga skakiga transporter men känns fortfarande obehagligt.

Ska inte vara något problem med fästet man får. Körd med D14 I ert, 4-5år nu utan problem. Två olika system. Det väger lite mindre dock tror jag men skall inte vara något bekymmer.

Annars finns det en lösning med rep för upphängning av stora kylare här på sweC någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det är inget du behöver oroa dig över. Jag har byggt tre olika datorer med den kylaren, den sprider ut vikten bra på baksidan.

Permalänk
Medlem

Noctua har ju sålt sina jättekylare i många år nu. Hade det förstört moderkort så hade de nog slutat vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Har en NH-D15S och är grymt nöjd den presterar lika bra som NH-15 och skall vara t.o.m lite tystare än NH-15 säkert knappt märkbart men ändå. Kör med Dominator minnen

TweakTowns Review av NH-D15S: http://www.tweaktown.com/reviews/7301/noctua-nh-d15s-style-cp...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Noctua har ju sålt sina jättekylare i många år nu. Hade det förstört moderkort så hade de nog slutat vid det här laget.

Rent logiskt så fattar jag det här också, men det är bara själva iden att lite över ett mjölkpaket ska hänga från moderkortet

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Har en NH-D15S och är grymt nöjd den presterar lika bra som NH-15 och skall vara t.o.m lite tystare än NH-15 säkert knappt märkbart men ändå. Kör med Dominator minnen

TweakTowns Review av NH-D15S: http://www.tweaktown.com/reviews/7301/noctua-nh-d15s-style-cp...

Enda skillnaden mellan en D15 och D15s är att D15 har två fläktar.
Så i teorin så skall den prestera lite bättre och kanske låta lite mer.
Fast ljudnivån blir ju lite svår att mäta då dels är den så låg på båda att det krävs extremt bra utrustning (glöm att mäta i nånting annat än ett "dött rum" och med utrustning för en halv förmögenhet).

Själv tycker jag att det är värt 50:- mer för att få en extra 150mm Noctua fläkt.
Vill man ha D15s egenskaper så kan man ju skippa att montera en av dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Enda skillnaden mellan en D15 och D15s är att D15 har två fläktar.
Så i teorin så skall den prestera lite bättre och kanske låta lite mer.
Fast ljudnivån blir ju lite svår att mäta då dels är den så låg på båda att det krävs extremt bra utrustning (glöm att mäta i nånting annat än ett "dött rum" och med utrustning för en halv förmögenhet).

Själv tycker jag att det är värt 50:- mer för att få en extra 150mm Noctua fläkt.
Vill man ha D15s egenskaper så kan man ju skippa att montera en av dom

Finns en till skillnad; D15S är inte symmetriskt formad vilket gör att du kan ha den i trängre chassin samt tillsammans med höga minnen (så TS hade alltså dragit fördel av en D15S).

Innan jag köpte mitt D15S kollade jag på en hel del tester och temperaturskillnaden mellan kylarna var minimal, endast ett fåtal grader. Sattes det på en extra fläkt blev temperaturen identisk. Men som du säger så är det en fördel att man får två fläktar om man köper en D15. När jag köpte D15S så var den däremot en hundralapp billigare än D15, och för en hundring kan man få en bra fläkt, även om det egentligen inte behövs om du inte är en temperaturjagare :).

Permalänk
Medlem

D15 kan även orsaka problem grafikkort första PCI-e om du har otur, medans designen på D15S är annorlunda så att den inte ska göra det..