Permalänk

Gamla hårddiskar, vad göra?

Tjenare!

Jag har en hel drös med gamla hårddiskar om ligger och skräpar där hemma, de flesta med IDE-anslutning eller så är de bara på 100GB, allmänt kassa eller väldigt döda.

Att slänga dem är ett hett allternativ, men kan man göra något annat roligt med dem?
Kan man använda motorerna till något? Det är väll step-motorer, eller är det vanliga brushless?

Har Raspberry PIs så det sprutar ur öronen och några Arduino också som ligger för tillfället.

Är där någon som gjort något roligt med detta eller har tipps på vad man kan pilla med nu i höst när det regnar ute och är allmänt trist väder?

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ju de som spelat musik på gamla diskar men det borde ju gå att ta det ett steg till och kombinera en hög diskar och nån enkortsdator och en gammal orgel från nån secondhandbutik till en "hdd synt" eller kanske nån midisynt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En extra färdig installerat Windows. Kraschar Windows så har du en till redo att kopplas in och köra.

Experimentera med olika Windows, Linux, Ubunta mm.

Extra backup för några få viktiga filer som du sällan behöver. Dvs 3:e stället som dom finns på och sällan vill ändra.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack för tipsen @Lorault och @mrqaffe skall kolla in dem och se om amn kan göra något!

@panpo98 Diskarna är så pass gamla att jag inte litar på dem öht så backup är det inte tal om, inte ens det tredje stället backup utan det ligger i Azure för min del

Tänkte om man kunde använda motorerna till något roligt... Typ en Axi-Draw, men det får jag kolla vidare på!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du kan ta ut magneterna i, brukar vara starka magneter i.
Om du är lite händig kan du bygga en generator med dem.
Finns annat roligt man kan göra med magnet med.

http://www.instructables.com/id/DIY-1000-watt-wind-turbine/