32/8 trådat vs 100/100 trådlöst vid onlinespel?

Permalänk
Medlem

32/8 trådat vs 100/100 trådlöst vid onlinespel?

Hej,

Idag kör jag koax i hela huset och har därför speldatorn kopplad med TP-kabel direkt mot routern som i sin tur sitter direkt på vägguttaget.

Nu har jag möjlighet att dra fiber in i huset men då kommer det bara till husets överlämningspunkt där jag får sätta en trådlös router och köra alla enheter via WiFi. Koaxen i väggen dör alltså och jag måste fixa en WiFi-dongel till min speldator istället.

Min fråga är om de 32/8 jag kör trådat idag ger mindre packetloss och bättre ping än om jag skulle köra 100/100 över WiFi. Något som har några erfarenheter kring detta?

Kort sagt är det prestandan i online FPS jag funderar på

/SSB

Permalänk
Medlem

@SSB: Det är ju bara att dra kabel ifrån routern till din stationära eller har jag missat något? Om den router du får med vid installationen inte har flera portar så är det bara att köpa till en switch och köra kablat via den.

Permalänk
Medlem

@SSB: Vidare så betyder inte 100/100 via fiber att du får tillgång till det genom wifi. Blir alltid signalförsämring på avstånd, saker emellan etc etc så räkna inte med att din hastighet kommer bli så hög. Sen det viktigaste, din ping kommer bli sämre via trådlöst nätverk jämfört med trådat så spelar du snabba spel som kräver låg latens så vill du köra kablat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@SSB: Det är ju bara att dra kabel ifrån routern till din stationära eller har jag missat något? Om den router du får med vid installationen inte har flera portar så är det bara att köpa till en switch och köra kablat via den.

Du har inte missat någonting. Det är bara det att överlämningspunkten är på ett annat våningsplan och i andra änden av huset från där speldatorn huserar. Det blir helt enkelt väldigt meckigt att dra kabel genom kök, hall, trapp osv.

Verkar det som att det blir mycket sämre överväger jag helt sonika att köra vidare på kopparkabeln då jag kan få upp till 70/8 på den till samma pris.

Som du säger är ställer det krav på router och dongel också för att få bra prestanda så det skulle bli nästa steg. Sitter nu med en RT66-U som är rätt ok tycker jag.

Permalänk
Medlem

Om koax ändå dör, kan du inte dra ur det gamla kablaget ur rören och dra fram TP istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSB:

Du har inte missat någonting. Det är bara det att överlämningspunkten är på ett annat våningsplan och i andra änden av huset från där speldatorn huserar. Det blir helt enkelt väldigt meckigt att dra kabel genom kök, hall, trapp osv.

Verkar det som att det blir mycket sämre överväger jag helt sonika att köra vidare på kopparkabeln då jag kan få upp till 70/8 på den till samma pris.

Som du säger är ställer det krav på router och dongel också för att få bra prestanda så det skulle bli nästa steg. Sitter nu med en RT66-U som är rätt ok tycker jag.

Fast dra ny kabel i huset tar ju max en dag för en lekman. Dra den i gamla coax kanalen, borra hål genom väggar och tak. Dra den på vinden och kryputrymmena. Det är väl spenderad tid och pengar.

Permalänk
Medlem

@bart112: Svaret jag fick var att det i praktiken inte går att få fram TPn till rätt uttag då det sitter 3-hålsuttag i nästan varje rum. Det är väl lite av en labyrint i väggarna kan jag tänka.

Dom sade också att det var för smala kabelkanaler om det ändå skulle gå att hitta rätt. Koaxen ska nämligen ligga kvar eftersom TV-sändningarna fortfarande går på den.

Permalänk
Medlem

Är det inget fel på 32/8 så lär du inte få bättre prestanda på spel via 100/100. Spel brukar aldrig dra så mycket att den kan nyttja den högre hastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Talisker00: Japp. Syftet är inte att få bättre prestanda i spel. Jag vill mest försäkra mig om att den i alla fall inte blir sämre

Bytet från koppar till fiber är mest en fråga om att se till att fastigheten hålls modern osv. Det var när jag började gräva närmare i frågan och fick förklarat att mina befintliga trådade uttag skulle sluta fungera jag började fundera på konsekvenserna. Dvs. att det i praktiken rent av kunde bli sämre trots en i teorin högre bandbredd.