Långsam download men snabb upload med Unifi AP-AC-Pro

Permalänk
Medlem

Långsam download men snabb upload med Unifi AP-AC-Pro

Halloj Sweclockers,

För några dagar sen investerade jag i en Unifi AP-AC-Pro för att förbättra både teckning samt överföringshastigheten i vårat trådlösa nät hemma. Såhär långt är jag väldigt nöjd med Unifi men det är något som stör mig och jag har inte lyckats identifiera orsaken.

Oavsätt vart jag står i huset så visar bredbandskollen alltid sämre download än upload.
Download kan ligga på allt mellan 40-70Mbit/s medans upload alltid visas som ca 96 Mbit/s
Detta har jag testat på både Ipad Air2, Iphone 6S samt min stationära dator med en Asus USB-N53 adapter.

Såhär ser nätverket ut:

Internet via fiber från Teknikbyrån 100/100 Mbit/s
Asus RT-N66U används som router. Tidigare användes denna även för Wifi. Nu är detta avstängt.
Från Asus RT-N66U går det en kabel till min stationära dator i signatur. Där kan jag mäta 96/96 Mbit/s med kabel.
Från Asus RT-N66U går det också en kabel till en Netgear ProSafe GS105 switch. Det är till denna switch som AP-AC-Pro är ansluten till.
Jag har även en HTPC kopplat till Netgear switchen via kabel där jag mäter 96/96 Mbit/s med kabel.

Innan jag stängde av wifi på RT-N66U gjorde jag några överföringstester. När jag stod närmast routern hade jag inga problem att maxa ut min 100/100 lina på både Ipad Air2 och även Iphone 6S.

Hur ska jag komma vidare i felsökningen?

Uppdatering: Precis kört en support session med Ubiquiti men de kunde inte lösa det.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

1) 2,4 eller 5 Ghz?
2) Kollat kanalvalet, så du inte krockar med grannar osv? Villa eller flerbostadshus?
3) Testat att köra faktisk data - tex dra ner en linux-image från Sunet via FTP? IMHO är inte Bredbandkollen ett tillförlitligt test - bra för indikation, men inget mera.
4) Kollat FW på APn?

Permalänk
Medlem

Hej Tanis,

Jag bor i villa med endast två andra nät som syns.
Har stängt av 2.4G radion.
Har stängt av "Connectivity monitor and wireless uplink"
Har ändrat TX power till 'Medium'

När det gäller 2.4G bandet har jag testat o köra på icke överlappande kanaler (1, 6 och 11). Kanal 6 används minst enligt Unifi RF scan.
När det gäller 5G bandet har jag ändrat kanalbredden till VHT80

Har testat firmware:
3.4.14.3413 (Factory)
3.7.17.5220 (På begäran från Ubiquiti backade jag till denna)
3.7.21.5389

Har även kört en nedladdning från Sunet som du föreslog.
Med kabel får jag 10MB/s över wifi får jag 5.5 MB/s (med Asus USB-N53, denna klarar bara 11N)

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Hur ska jag komma vidare i felsökningen?

Prova stäng av WMM/WME QoS om det är igång.

Annars får du stänga av all trådlösa enheter som Iphone, Ipad osv och försöka identifiera om någon av dem orsakar problem. Har du trådlös fast telefoni med laddare stäng av dem med, eftersom de skickar ut pingar på de trådlösa banden vilket kan orsaka problem.

Permalänk
Medlem

Vilken/vilka kanaler har du valt på 5Ghz?
Kolla så att dessa inte används av grannar. Tänk på att din AP har högre gain samt "bättre" känslighet än dina klienter, så även om du/de inte ser ett annat nät/SSID på samma kanaler - så kanske den gör det. Prova att byta kanal samt testa 40Mhz bredd.