Blizzard: "Vi har inga planer på remaster av Warcraft 1 och 2"

Permalänk
Melding Plague

Blizzard: "Vi har inga planer på remaster av Warcraft 1 och 2"

Under Blizzcon tar Blizzard bladet från munnen och meddelar att ursprungliga Warcraft och Warcraft II inte ska restaureras. Samtidigt lämnas inga besked om andra prisade klassiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Dom borde släppa Warcraft och Warcraft II fritt som open source.

Permalänk
Medlem

Spel blir bättre inom tid om man ignorerar nostalgi faktorn, men man saknar verkligen Warcraft 3 och alla custom maps, just något sånt finns inte idag.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Spel blir bättre inom tid om man ignorerar nostalgi faktorn, men man saknar verkligen Warcraft 3 och alla custom maps, just något sånt finns inte idag.

Vad jag vet så är Battle.net fortfarande aktivt så det är bara köra på med WC3 och custom maps. Det finns även tjänster som skapar ett virtuellt LAN och på så sätt kan man hitta ännu mer folk till maps.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag spelade första Warcraft för över tio år sedan och redan då kände man att det var gammalt. Tycker Pearce har helt rätt här, det var fenomenalt på sin tid men det är länge sedan.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Spel blir bättre inom tid om man ignorerar nostalgi faktorn, men man saknar verkligen Warcraft 3 och alla custom maps, just något sånt finns inte idag.

En hel del av de gamla custom-kartorna i Warcraft 3 finns som arkad-spel i Dota 2.

Typ Pudge-wars, Angel Arena och Footmen Frenzy för att nämna några.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom borde släppa Warcraft och Warcraft II fritt som open source.

Och om de inte vill göra det så kan de åtminstone ge koden till GOG, så att dem som faktiskt tycker att spelen fortfarande är värda att spela kan köpa dem. Warcraft 1 och 2 ligger för tillfället på 6:e plats på önskelistan hos GOG (om man räknar bort uppfyllda önskningar). Men Blizzard har väl alltid föredragit att ha full kontroll på sina produkter, så chansen är nog ganska liten för att det händer.

Själv spelade jag faktiskt igenom Warcraft 2 för inte så länge sen, fick lite nostalgiryck. Jag tycker det har åldrats rätt bra, efter ett tag tänker man inte så mycket på att det är så gammalt. Warcraft 1 däremot är väl lite jobbigt att spela p.g.a. det begränsade gränssnittet. Men om de uppdaterade W1 med bättre gruppering av enheter och högerklickskommandon så skulle jag gärna spela igenom det igen.

Permalänk
Medlem

Inte mycket att sörja med tanke på att dagens Blizzard är ungefär samma skit som Activision och EA.

Permalänk
Skäggig legend

Händer rätt ofta att jag drar igång en och en annan TD <3 Finns faktiskt en hel den människor som lirar online

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Spel blir bättre inom tid om man ignorerar nostalgi faktorn, men man saknar verkligen Warcraft 3 och alla custom maps, just något sånt finns inte idag.

Precis som @Wh1spY säger så är fortfarande WC3 Custom online aktivt, spelar det själv ibland. Men en motsvarighet med modern teknik är SC2s Arcade läge, som är exakt som WC3s custom maps fast map skapar verktygen är rejält mycket bättre. Kan givetvis ibland vara lite svårt att få in folk till lite obskyrare banor men brukar oftast lösa sig efter ett tag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tycker han har rätt. WarCraft I & II är riiktigt gamla idag.

Lirar faktiskt WarCraft II kampanjerna nu och man märker att designen är antik när det handlar så mycket om resurssamlande. Riktigt bra kampanjer dock!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Warcraft 2 kan va värt att släppa fritt eller göra en enkel remaster av. Till skillnad från Diablo 1 har det åldrats väl och spelas fortfarande online, dock inte på Battle.net http://en.war2.ru/ Diablo 1 tycks det nästan inte va någon som spelar online längre.

Permalänk
Avstängd

Skulle gärna se en refresh av Warcraft 3. Det borde hålla måttet rent spelmässigt i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Andra spel som var bra för sin tid håller måttet än idag. Bullshit excuse.

Något som däremot kanske sticker mer är att mycket lore i WC1 och 2 har retconnats, så storyn stämmer inte med de senare titlarna och då framförallt WoW. Skulle de göra remaster tror jag de blir lite sugna på att uppdatera mer än själva spelmotorn.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Skulle väl annars gå att göra remakes i SC2 editorn? Den verkar ju kraftfull nog att göra en remake av Diablo 2 som nån nisse knåpat ihop helt själv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skulle väl annars gå att göra remakes i SC2 editorn? Den verkar ju kraftfull nog att göra en remake av Diablo 2 som nån nisse knåpat ihop helt själv.

Tveklöst. Folk har gjort helt egna kampanjer i SC2 editorn redan, fixar man modellerna så är resten troligen inte så svårlöst. SC2 stödjer ju till och med helt custom UI så man kan skaka av alla SC2 vibbarna utan problem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Skulle gärna se en refresh av Warcraft 3. Det borde hålla måttet rent spelmässigt i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Definitivt. Har det fortfarande installerat. Någon gång vill man ha en faktiskt bra och rolig RTS (tills DoW 3 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Skulle gärna se en refresh av Warcraft 3. Det borde hålla måttet rent spelmässigt i alla fall.

Det spelas ju fortfarande i pro-sammanhang, även om det märks att det är föråldrat, ur rent UI-sammanhang om inte annat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Har inte spelat det på några år @scara och @MinscS2 men har skivorna liggande någonstans.

Var verkligen snyggt när det begav sig. Och roligt. Skulle vara kul att se ett liknande spel i modern tappning. Eller samma spel i modern tappning.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Ja, WoW är skit idag, jag hoppas det dör och försvinner, men gamla Warcraft var klara favoriter man nötte länge och ofta.
Hoppas också att de släpper de allra äldsta som freeware och open source.
(Det sista tror jag dock tyvärr inte...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Förstår ingenting nu. Ni skriver att det handlar om warcraft 1 OCH 2, men han nämner bara ettan i texten..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad jag vet så är Battle.net fortfarande aktivt så det är bara köra på med WC3 och custom maps. Det finns även tjänster som skapar ett virtuellt LAN och på så sätt kan man hitta ännu mer folk till maps.

Det är rätt aktivt, men rätt så förstört med host bottar och typ 10 olika custom maps som spelas. Var bättre urval tidigare, vilket i alla fall jag saknar.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Spel blir bättre inom tid om man ignorerar nostalgi faktorn, men man saknar verkligen Warcraft 3 och alla custom maps, just något sånt finns inte idag.

Jag har varit så sjuuukt besviken på custom maps i SC2.

Jag förstår inte riktigt varför det funnits så få roliga i jämförelse.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag har varit så sjuuukt besviken på custom maps i SC2.

Jag förstår inte riktigt varför det funnits så få roliga i jämförelse.

kanske brode testa dota2 custom maps? är lite som wc3 fast svårt att hitta bra mods kanske

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Spelar rätt mycket total annihilation på lan med kompisar och där finns det mängder med unit packs och map packs och även AI förbättringar.
Gamla spel kan hålla länge om de har en stor och seriös mod community.
Skulle dock gilla om flera gamla spel blev remastrade så de funkar på moderna datorer samt känns lite modernare.
TA kan tex inte installeras för att installern stöder bara 32bit. Sen får man kopiera mappen med spelet till 64bit system. Såna små fixar borde dom kunna fixa tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

TA kan tex inte installeras för att installern stöder bara 32bit. Sen får man kopiera mappen med spelet till 64bit system. Såna små fixar borde dom kunna fixa tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

32-bit ska fortfarande fungera, menar du 16-bit kanske.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara en enkel grejj: Släpp alla spel blizzard någonsin gjort till deras launcher & ge dem spelen som behöver det en patch så dem funkar bra på win 7/8/10. Så man kan komma åt sina nostalgi trippar lite lättare :).

Vanilla wow server också... ge mig nostalgi för 2 år! <3

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Blizzard: "Vi har inga planer på remaster av Warcraft 1 och 2"

Spelar inte genren, och beslutet är helt upp till dem och inga problem, men... "Det var ju synd, men då får vi hoppas att ni kommer med nåt nytt fantastiskt!"

För annars är ju Blizzard historia, helt enkelt. Och det är väl inget problem det heller. Förutom för fans då som hoppas och håller tummarna!!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Spel blir bättre inom tid om man ignorerar nostalgi faktorn, men man saknar verkligen Warcraft 3 och alla custom maps, just något sånt finns inte idag.

Förutom Starcraft 2 då menar du eller? Ser lika många eller fler custom maps till sc2 än wc3, och det kommer fler custom maps till sc2 hela tiden.
Dock så är ju även sc2 ganska utdaterad och åldrat som spel i dag.

Skrivet av Sveklockarn:

Inte mycket att sörja med tanke på att dagens Blizzard är ungefär samma skit som Activision och EA.

Blizzard finns ju inte längre, dom köptes upp av Activision och heter numera Activision Blizzard.
Så att klassa dom för skräp som Activision är ju typ att säga att ett äpple är ungeför som ett äpple.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Master of Overkill

Det roliga är att dom TROR eller vill inte inse att folk tycker dom gamla spelen är still satans skit kul att spela oavsett grafik, det är GAMEPLAY man vill åt.

Jag spelar 70 private server helt blizzlike och det är fan helt sjukt kul, skulle aldrig lira legion.

Det är ett helt nytt företag, finns typ inga kvar som utvecklade WoW gamla expansioner, eller Warcraft..

Säger bara RIP folk, och nu ska ju Nost starta sin server i Ryssland för att Blizzard visa inget på blizzcon.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240