Olika hastighet på olika datorer.....?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Sep 2005

Olika hastighet på olika datorer.....?

Vi har dom senaste 10 åren haft ADSL från BBB i vårt hus och det har funkar ok.
Nu fick vi installerat Telia öppenfiber och då har jag upptäckt nån märkligt.

Nätverket består av en Netgear WNDR-3700 kopplad direkt till mediaomvandlaren.
Min stationära speldator är kopplade med kabel till routern och den får då full hastighet 100/10. (105/11 om man ska vara exakt)

Min laptop en Asus Zenbook UX31a (3-4 år gammal) får runt 90/10 över Wifi oavsett om jag gör 2,4 GHz eller 5MHz bandet. Helt ok.

Frugans laptop (Lenovo Thinkpad, Win7, 2 år gammal) däremot får hastigheter som varierar mellan 3 och 30 Mbit nerströms. Ställer jag min och hennes laptop brevid varandra och kör Speedtest på en dator i taget så får min hela tiden bättre fart. (3-4 meter från routern utan väggar imellan)

Har provat att uppdaterna drivrutinerna på hennes nätverkskort men det hjälpte inte mycket.

Tips på vad jag ska prova härnäst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Vad är det för modell på hennes dator alt. nätverkskortet.

HTPC: BitFenix Phenom Micro, MSI B150M, i3-6100, Red 3TB, 16GB DDR4 2133MHz, Corsair RM750x Laptop: ASUS U38N Mobil: honor 8 Dyslektiker: JA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av falcor75:

Vi har dom senaste 10 åren haft ADSL från BBB i vårt hus och det har funkar ok.
Nu fick vi installerat Telia öppenfiber och då har jag upptäckt nån märkligt.

Nätverket består av en Netgear WNDR-3700 kopplad direkt till mediaomvandlaren.
Min stationära speldator är kopplade med kabel till routern och den får då full hastighet 100/10. (105/11 om man ska vara exakt)

Min laptop en Asus Zenbook UX31a (3-4 år gammal) får runt 90/10 över Wifi oavsett om jag gör 2,4 GHz eller 5MHz bandet. Helt ok.

Frugans laptop (Lenovo Thinkpad, Win7, 2 år gammal) däremot får hastigheter som varierar mellan 3 och 30 Mbit nerströms. Ställer jag min och hennes laptop brevid varandra och kör Speedtest på en dator i taget så får min hela tiden bättre fart. (3-4 meter från routern utan väggar imellan)

Har provat att uppdaterna drivrutinerna på hennes nätverkskort men det hjälpte inte mycket.

Tips på vad jag ska prova härnäst?

troligen skillnader i hårdvaran att din laptop har ett mycket mer påkostat wifi kort och antenner som ger bättre mottagning och där med högre hastighet.

olika tillverkare prioriterar att lägga sina pengar lite olika på insidan.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Duktig:

Vad är det för modell på hennes dator alt. nätverkskortet.

Lenovo Thinkpad L540 nätverkskortet heter i enheteshanterearen Intel Wireless-N R7260

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av falcor75:

Lenovo Thinkpad L540 nätverkskortet heter i enheteshanterearen Intel Wireless-N R7260

Har du provat att mäta med Thinkpaden via kabel ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat att mäta med Thinkpaden via kabel ?

Nej det har jag inte.

Provade att köra en ominstallation + ipconfig release/renew idag och efter det kommer jag upp till 70 Mbit/s
Det får duga så länge.