vilken mobil ska man köpa!

Permalänk

vilken mobil ska man köpa!

Hej!
Har alltid haft iphone men ska byta då jag tycker dom är hutlöst dyra. Vad skall man ha?? Har tittat på galaxy A3 2016 och även sneglat på honor 8.
Vill inte ha för krånglig mobil och gärna ha nån som påminner om iphone. och helst inte mkt större än iphone 6 då jag tycker det blir för klumpigt. Är väl en vanlig användare. mail, fb,osv . spelar inga spel! och det får gärna vara lätt att föra över allt från min iphone till min nya telefon. och tips på hur man gör det.
Tips mottages tacksamt!!

Permalänk
Medlem

prisklass?
hur menar du med "påminner om iphone"? syftar du på utseendet med knappar?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

prisklass?
hur menar du med "påminner om iphone"? syftar du på utseendet med knappar?

Menar nog utseendet i mobilen. utsidan bryr jag mig inte om.
Helst inte över 4000kr. vet dock att honor 8 kostar mer

Permalänk

Själv ska jag köpa en sådanhär mobil, om den nu kommer till Sverige.

http://www.xiaomi-mi.se/sv/mobiltelefoner/mi-mix/mi-mix

Permalänk
Medlem

@chrille82mmm: Jag gick precis från iPhone5s till Honor-8.
Gränssnittet är väldigt likt IOS. Allt du installerar, ramlar ner på skärmen likadant som på iPhone. Drar du en app till papperskorgen, raderas den. osv. Det som skiljer är givetvis att man kan trolla lite mera, lägga upp widgets på skärmen. Andvända valfri mp3 som ringsignal osv, den är mao inte så låst som IOS enheter, då det ändå är en Android.

Den är hal som en ål. Har redan rasat i backen flera ggr för mej. Baksidan av glas.
Plats för dubbla SIM är nice, om man är mycket utomlands. (Köp ett lokalt kontant kort och surfa på, dit ordinarie nummer går ändå att nå.) 5.2" skärmen är lite i största laget när man kommer från iPhone.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Nu är det en telefon jag vill ha ingen platta vilket de blir i den storleken

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@chrille82mmm: Jag gick precis från iPhone5s till Honor-8.
Gränssnittet är väldigt likt IOS. Allt du installerar, ramlar ner på skärmen likadant som på iPhone. Drar du en app till papperskorgen, raderas den. osv. Det som skiljer är givetvis att man kan trolla lite mera, lägga upp widgets på skärmen. Andvända valfri mp3 som ringsignal osv, den är mao inte så låst som IOS enheter, då det ändå är en Android.

Den är hal som en ål. Har redan rasat i backen flera ggr för mej. Baksidan av glas.
Plats för dubbla SIM är nice, om man är mycket utomlands. (Köp ett lokalt kontant kort och surfa på, dit ordinarie nummer går ändå att nå.) 5.2" skärmen är lite i största laget när man kommer från iPhone.

Bra info där! Får isf ha plånboksfodralpå den då! Men är du nöjd med övergången annars?

Permalänk

Jag har precis slagit till på en sådan här LG x Screen.

Hade Galaxy A3 som ett alternativ men när SIBA precis sänkte priset så den blev 400-500 kr billigare än A3:an så slog jag till. Kan tyvärr inte säga något särskilt om användarupplevelsen då jag precis fått den och inte kört igång den ännu. Men det som avgjorde för mig var priset/prestandan/Android6/vikten. Telefonen är riktigt lätt - 120 gr - och låg vikt är enligt mig viktigare än storleken. A3:an föll bort främst på grund av att den fortfarande kör Android 5, och Samsung inte kan svara på om/när Android 6 dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille82mmm:

Bra info där! Får isf ha plånboksfodralpå den då! Men är du nöjd med övergången annars?

Ja super nöjd. Jag har haft Android tidigare. Igentligen bryr jag mej inte om gränssnitten, man vänjer sig. Men denna känns som det bästa av två världar. Friheten med Android och upplägget i IOS. Batteriet räcker utmärkt för mej. Men det är beror ju helt på vad man har för täckning. Hur mycket den måste sända.
Enhands fattning blir lite jobbigt med så stor skärm, men den har ett litet trix, man drar över knapparna, så krymper den aktiva delen i skärmen, så man kom åt alla ikoner med enhands fattning.
Korta svaret: JA!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Ja super nöjd. Jag har haft Android tidigare. Igentligen bryr jag mej inte om gränssnitten, man vänjer sig. Men denna känns som det bästa av två världar. Friheten med Android och upplägget i IOS. Batteriet räcker utmärkt för mej. Men det är beror ju helt på vad man har för täckning. Hur mycket den måste sända.
Enhands fattning blir lite jobbigt med så stor skärm, men den har ett litet trix, man drar över knapparna, så krymper den aktiva delen i skärmen, så man kom åt alla ikoner med enhands fattning.
Korta svaret: JA!

Hur flyttar man över allt från iphonen till honor då? Finns det nåt bra där. Ska tillägga att jag har en macbook.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Google har lite hjälp på övergången, men kanske finns fler saker en vill ha över. Får väl googla på't isf, men det är ju ett helt annat ekosystem även om en del appar funkar x-platform

https://www.android.com/switch/

Visa signatur

Wannabe gamer

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en Iphone SE.
Samma hårdvara som 6S fast i ett bättre format och utan den meningslösa touch3d funktionen.

Då kan du ju även ta med dig appar du köpt osv plus att flytten blir enklare.

Permalänk
Medlem

@chrille82mmm: Förhoppningsvis, har du INTE valt att spara allt hos apple.
Jag har alltid valt att spara på Google. Dvs. jag kör med Gmail som privat e-post och där kan man också välja att spara alla sina kontakter osv... (Det gjorde jag även på iPhonen, valde att spara i Gmail kontot.)
Då är det bara att aktivera det kontot på den lur man väljer att andvända, efter några minuter med internet på så har man alla kontakter där de skall vara.
Annars blir det lite trixigare. Som tidigare skrivits, finns det säkert appar, eller så att andvända sig av för att hjälpa till.
Man kan tycka vad man vill om Apple eller Google. Men jag har kört gmail sedan det startades, och alla telefon övergångar har fungerat super enkelt de dryga tio senaste åren.
Jag kommer ihåg när man kopierade över 100 nummer åt gången från mobilen, till SIM kortet, flyttade kortet till nya luren, flyttade numren från kortet, ut men kortet ladda ner nästa hundra från gamla. Två, tre gånger till man fått alla.
Checka nätet efter nått som funkar för din situation.

Inte mycket hjälp av mej där är jag rädd! Lycka till!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

De är ju tyvärr så att jag sparat allt på apple. Men de måste ju gå att få över allt till android?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@chrille82mmm: Här är en video på gmail sättet och apple sättet.
http://www.digitaltrends.com/mobile/how-to-transfer-your-cont...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Det går att exportera från icloud till CSV som sedan kan importeras i gmail.

Men är det bara kostnader som gör att du väljer android?
Som jag skrev ovan, iPhone SE ligger ju prisklassen du kollar på.

Permalänk

framför allt kostnaden. iphone se är för liten dessutom. har en 6s idag som frugan måste ta över eftersom hennes är kass då hon vägrar annat än iphone. så då får jag fixa en annan till mig istöllet@"reverend benny":

Permalänk
Medlem

@chrille82mmm: Jag provade precis en "kines-lur" i sex veckor. (Elephone P9000)
5,5" skärm
Octacore 2GHz
Marshmellow
4GB ROM
32GB RAM
Dual SIM
Snabbladning
Trådlös laddning
Den är snygg, hade "All the whistles and bell's" kostade 1600kr.Imponerande hur mycket man får om man inte har krav på att det skall vara en märkes lur. Säger inte att man skall gå den vägen. Men jag hoppas de kommer starkare här och pressar ner priserna på telefoner, för som det ser ut idag är det helt enkelt löjligt dyrt. Iom att nya modeller med nya funktioner poppar upp hela tiden, måste de som vill ha det senaste, slanta upp 7'000-10'000kr för senaste luren, varje år. Sjukt mycket pengar!

Jag fick inte ha den länge. Min guddotter ville ha den, därav de sex veckorna.
Jag hade tänkt behålla Elephone'n och ge bort Honor-8an. Vart tvärt om istället!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille82mmm:

Hej!
Har alltid haft iphone men ska byta då jag tycker dom är hutlöst dyra. Vad skall man ha?? Har tittat på galaxy A3 2016 och även sneglat på honor 8.
Vill inte ha för krånglig mobil och gärna ha nån som påminner om iphone. och helst inte mkt större än iphone 6 då jag tycker det blir för klumpigt. Är väl en vanlig användare. mail, fb,osv . spelar inga spel! och det får gärna vara lätt att föra över allt från min iphone till min nya telefon. och tips på hur man gör det.
Tips mottages tacksamt!!

Har tittat mycket på Hounor 8 ser utoch vara en väldigt bra telefon i både utseende och prestanda så skulle föreslå den. Jag har aldrig testat den själv men läst väldigt mycket recensioner och tester.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Skrivet av patrikf1:

Har tittat mycket på Hounor 8 ser utoch vara en väldigt bra telefon i både utseende och prestanda så skulle föreslå den. Jag har aldrig testat den själv men läst väldigt mycket recensioner och tester.

Ja honor ser väldigt fin ut. Ända jag kanske stör mig lite på är att det inte finns nån knapp på framsidan så som på iphone eller samsung. Om jag ska köpa denna ska jag hitta en ny på blocket för max 3000kr .
Sen en annan tanke om man ska hålla sig till lågpris, vilken är bäst av A3 och J3? Fördel,nackdel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad Xiaomi Mi5 för några månader sedan och jag är jättenöjd. Otroligt prisvärd, även om man köper den ny. Den enda nackdelen är att det är svårt att få tag på tillbehör till den och den är väldigt hal utan något slags skydd på.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille82mmm:

Ja honor ser väldigt fin ut. Ända jag kanske stör mig lite på är att det inte finns nån knapp på framsidan så som på iphone eller samsung. Om jag ska köpa denna ska jag hitta en ny på blocket för max 3000kr .
Sen en annan tanke om man ska hålla sig till lågpris, vilken är bäst av A3 och J3? Fördel,nackdel?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det kräver lite tillvänjning. Knappen/fingeravtrycksläsaren, som på en iPhone sitter fram, sitter bak på Honor-8'an. När luren ligger på bordet, måste man flippa upp den och låsa upp. Lite ovant när man kommer från iPhone. Men efter ett par dagar tänker man inte så mycket på det. Fördelen med att ha knappen där bak, är att fingret landar där mycket naturligare än tummen på framsidan. iPhonen fick jag liksom släppa det stabila greppet, för att få dit fingret på läsaren. På Honor-8 fungerar den dessutom som ett scroll hjul. Efter en vecka, vill man inte vara utan.
Mao en vanesak!

Skrivet av Kalium:

Jag köpte en begagnad Xiaomi Mi5 för några månader sedan och jag är jättenöjd. Otroligt prisvärd, även om man köper den ny. Den enda nackdelen är att det är svårt att få tag på tillbehör till den och den är väldigt hal utan något slags skydd på.

Det är inga problem att få tag på tillbehör, man kan bara inte köpa i fysisk butik, som man kan till Svenskköpta telefoner. Vill man ha mycket billigare? Beställer man hem "normalt" med 3-5 veckors leveranstid. Har man brådis? Betalar man mera, för EMS (Express frakt) och man har grejerna på ett par dagar.
Man får ändra sina köp vanor bara. Det har man väl redan gjort om man köper en kina-lur?
Xiaomi Mi5, finns i flera olika valörer. Vilken köpte du? (Finns vanlig, Lite, "s", Pro, Plus. Troligen ett par varianter till. Pro finns dessutom med vanligt materieal. Eller Keramisk.
Jag tittade också på den, men fastnade för Elephone S3. När jag väl stod med Visa kortet i handen och skulle beställa, gjorde jag ändå en tanke vurpa och köpte storebror P9000 istället. (S3 är mycket snyggare)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Köpte den här för 2 månader sedan:http://www.elephonestore.com/elephone-p9000-deca-core-4g-phone.html
Här har du en riktigt,riktigt bra lur för 200 dollar!

Permalänk
Skrivet av franz4:

Köpte den här för 2 månader sedan:http://www.elephonestore.com/elephone-p9000-deca-core-4g-phone.html
Här har du en riktigt,riktigt bra lur för 200 dollar!

Säkert fina mobiler, men på tok för stora. Tycker honor 8 är gränsfall stor. Helst vill jag inte ha större än 5"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille82mmm:

Säkert fina mobiler, men på tok för stora. Tycker honor 8 är gränsfall stor. Helst vill jag inte ha större än 5"

Skickades från m.sweclockers.com

Honor-8 är en fin lur, bra i pris också.
Men om du vill komma undan billigare och dessutom få en MINDRE telefon, tycker jag du skall titta på "Elephone S3", den har en 5.2" skärm, men eftersom den är helt "bezelless", dvs skärmen saknar kanter och går hela vägen ut till kanten på luren, a'la galaxy Edge så är den i praktiken lika stor som en iPhone-6/7.
För 150euro, tycker jag den är prisvärd.
Siten jag länkade till är ett kinesiskt företag, men de har lager i Italien. Iom att luren skickas innom EU, behöver man inte betala tull eller moms. (Det var därifrån jag handlade) så du betalar bara det du okejar online. Inget när du hämtar paketet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Honor-8 är en fin lur, bra i pris också.
Men om du vill komma undan billigare och dessutom få en MINDRE telefon, tycker jag du skall titta på "Elephone S3", den har en 5.2" skärm, men eftersom den är helt "bezelless", dvs skärmen saknar kanter och går hela vägen ut till kanten på luren, a'la galaxy Edge så är den i praktiken lika stor som en iPhone-6/7.
För 150euro, tycker jag den är prisvärd.
Siten jag länkade till är ett kinesiskt företag, men de har lager i Italien. Iom att luren skickas innom EU, behöver man inte betala tull eller moms. (Det var därifrån jag handlade) så du betalar bara det du okejar online. Inget när du hämtar paketet.

Vet du lev tid? Är lite brådis nämligen. Behöver typ luren igår! Men den såg ju okej ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med uppdateringar på Honor 8;an och Elephone? Hur länge supporterar dom sina telefoner och vet man hur snabbt dom får ut uppdateringar från det att google släppt dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille82mmm:

Vet du lev tid? Är lite brådis nämligen. Behöver typ luren igår! Men den såg ju okej ut

Skickades från m.sweclockers.com

Min "Elephone P9000" fick jag SMS avisering 45 timmar efter jag beställt den, att den låg och väntade på mitt utlämnings ställe.
Vad gäller Honor-8 så är det väl bara att gå och handla en, du har i näven direkt.

Skrivet av reverend benny:

Hur ser det ut med uppdateringar på Honor 8;an och Elephone? Hur länge supporterar dom sina telefoner och vet man hur snabbt dom får ut uppdateringar från det att google släppt dom?

På Honor-8 har jag ingen info. Men Elephone (Kineserna över lag) kommer Nougat (Android 7) någon gång i november.
P9000 var en av de första som skulle få 7an.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Om någon funderar på att beställa från honorbuy, var vakna och observera vad som faktiskt ingår i köpet.
Då tillverkarna säljer "samma låda" till hela världen, ingår det i regel en laddkabel. Dvs en kabel med USB i ena änden och för det mesta USB type-C i andra. I NGEN nätadapter. (Om det inte står så) Detta pga att näten ser lite olika ut runt om i världen.
Det är inget problem om man bara tänker på det. Har du ingen 230V med USB liggande, beställer du en för 3 euro.
Glöm inte att "ticka i" FROM EU WAREHOUSE när du checkar ut. Annars kan de skicka från Kina. = Längre tid plus tull o moms...
De brukar ha "kit" som man kan köpa, antingen ihop med luren, eller separata kit, som innehåller skärmskydd, fodral EU-laddare osv. För "pytte-pengar". Passa på sammtidigt, för ett paket = en frakt.

Mitt största klagomål mot P9000 luren, var att jag hade problem med touchen. Efter tre fyra veckor tog jag bort skyddsglaset och helt plötsligt fungerade den super bra.
Så värt att tänka på, köp bra skydds glas. (Den som ingick i paketet jag köpte till min P9000 var inte bra.)

Till min Honor-8 beställde jag "Nillkin" skydd både fram och bak i glas. Fungerar utmärkt.
Det är med andra ord skillnad på skyddsglas och skyddsglas. Båda från Kina, den ena gjorde telefonen jobbig att navigera. Den andra fungerar perfekt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Min "Elephone P9000" fick jag SMS avisering 45 timmar efter jag beställt den, att den låg och väntade på mitt utlämnings ställe.
Vad gäller Honor-8 så är det väl bara att gå och handla en, du har i näven direkt.

På Honor-8 har jag ingen info. Men Elephone (Kineserna över lag) kommer Nougat (Android 7) någon gång i november.
P9000 var en av de första som skulle få 7an.

Beta för Honor 8 på Nougat finns ute i Storbritannien nu enl. Swedroid, så det är inte långt borta. Huawei har sagt att de släpper uppdateringar i två år på de dyrare modellerna, vilket inkluderar Honor 8, P9 med flera.

Skickades från m.sweclockers.com