i7 4790K för höga temps med Noctua NH-D15?

Permalänk

i7 4790K för höga temps med Noctua NH-D15?

Hej!

Jag har nyligen byggt en dator med en i7 4790k och en Noctua NH-D15 kylare. Så jag laddade ner HWMonitor och mätte lite temperaturer. Vid idle ligger den på ca. 30 grader. Sedan testade jag att ladda ner Prime95 och körde Small fft testet. Det ökar temperaturen omedelbart till 80+. Sedan efter 5 min så når temperaturen 90 grader. Har inte fortsatt efter 5 min men jag kan tänka mig att temperaturen t.ex. skulle bli 95 efter 20 min. Varför har jag dessa skyhöga temperaturer? Kan det vara så att jag kanske monterat klaffen till fläkten fel på heatsinken? Men skulle inte detta förändra idle temperaturen? Vid medel-load (t.ex. en CS-GO match) når den typ 60 grader. Vad tycks?

Visa signatur

i7 4790K - ASUS Maximus VII Formula - 8GB DDR3@1600MHz - Palit GTX 1080 8GB - Samsung 750 Evo 500GB - EVGA Supernova G2 750W - Noctua NH-D15 - Corsair Obsidian 750D Airflow Edition

Permalänk
Avstängd

@crystalii:
Man ska ej köra prime95 på Haswell.
Prova istället Intel extreme tuning utility.
Så får du bättre värden.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Som ovan säger, Prime95+Haswell=dåligt.

Kör Intel's egna testprogram.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Tänk på att syntetiska tester lägger en load på CPUn som man förmodligen aldrig kommer att komma i närheten av när man spelar eller dylikt. Sedan kan det också vara så att kylpastan behöver lite tid på sig för att nå sin fulla potential. Kan även vara så att du applicerat för mycket/för lite kylpasta.

Permalänk
Medlem

@crystalii: Tycker inte dom värdena är konstiga alls.
30 grader vid idle är rumstemperaturen + några grader för att den igång, övriga värde har du redan fått förklaring på.

Edit:
Load tempen vid CS spel kan även bero på dålig cirkulation i chassit, dock inget att oroa sig för.
Att tänka på är även att CS är ett cpu intensivt spel.

Permalänk
Avstängd

När du skriver klaffen,Är det typ ståltråden som håller fläkten du menar?
På min NH-D14 finns där ett spår som ståltråden ska vara i.
Bör vara samma på din.
Det som däremot är viktigt är ju att montera fläktarna så dom båda blåser i rätt riktning.
Finns en pil markering.
Båda ska blåsa i samma riktning bakåt i chassit.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Om den inte är överklockad är det väldigt högt, D14/15 ska ju palla att kyla en prolle på 200w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om den inte är överklockad är det väldigt högt, D14/15 ska ju palla att kyla en prolle på 200w...

Snarare så är att prime är en jävel på att höja temparna. Jag har t.ex. jämfört tempen med olika program och två olika kylare, då den senaste prime95 används når temperaturen över 95 när CPU:n är oklockad. Alla andra program jag testat (inklusive äldre versionen av prime95) ger inte ens en temperatur på 80 även om processorn är överklockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Snarare så är att prime är en jävel på att höja temparna. Jag har t.ex. jämfört tempen med olika program och två olika kylare, då den senaste prime95 används når temperaturen över 95 när CPU:n är oklockad. Alla andra program jag testat (inklusive äldre versionen av prime95) ger inte ens en temperatur på 80 även om processorn är överklockad.

Min sexkärniga på 4.5 GHz gick inte över 80C på någon av kärnorna, då körde jag alla primes tester (inkl AVX), ska det vara så stor skillnad på de nyare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Min sexkärniga på 4.5 GHz gick inte över 80C på någon av kärnorna, då körde jag alla primes tester (inkl AVX), ska det vara så stor skillnad på de nyare?

Den stora skillnaden är mellan de olika versionerna av Prime95. De som är efter 26.6 ger mycket högre temperatur, så du kanske har en äldre version? Men jag är inte så duktig på det här så kanske att det är stor skillnad mellaN processorna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Den stora skillnaden är mellan de olika versionerna av Prime95. De som är efter 26.6 ger mycket högre temperatur, så du kanske har en äldre version? Men jag är inte så duktig på det här så kanske att det är stor skillnad mellaN processorna också.

OK, jag kör 28.7...

Permalänk

@Dalton Sleeper: Du har rätt, det fanns markeringar att sätta ståltråden i. Fläktarna sitter bra nu. Men det har inte gett någon skillnad i temperatur faktiskt.

Jag ska testa Intel's program men här ( http://i.imgur.com/TwlRsJM.png ) har ni en bild på HWMonitor när jag kört Prime95 i drygt 6 min. Man kan avläsa en maximal temp. på 94 grader. Jag vet att Prime95 inte speglar en realistisk användning av CPUn, men hade ändå tänkt att den kan gå upp till max 80 med denna kylare. Har version 28.10 på Prime95 förresten.

Visa signatur

i7 4790K - ASUS Maximus VII Formula - 8GB DDR3@1600MHz - Palit GTX 1080 8GB - Samsung 750 Evo 500GB - EVGA Supernova G2 750W - Noctua NH-D15 - Corsair Obsidian 750D Airflow Edition

Permalänk
Medlem

Felet ligger egentligen hos Intel, men dom lär ju knappast åtgärda det. Så kör en Prime95-version utan AVX.
(Om man vet att man använder AVX intensivt så bör man förstås tänka annorlunda)