Är det värt att mininga bitcoin?

Permalänk
Avstängd

Är det värt att mininga bitcoin?

Hej,

Såg att bitcoin har gått upp i värde igen och undra om det är värt att mininga bitcoin igen?

Är det någon här som mininga bitcoin här och hur svårt är det att komma upp i ett block?

För jag såg denna här Bitmain Antminer S9 den dra ca 1300 watt och den gör 14TH/s hur lång tid tar det att nå ett block?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Absolut inte värt det, det kommer ta väldigt lång tid innan då får tillbaka din investering om någonsin. Därefter ska du göra en profit för att det ska vara värt mödan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugligan:

Absolut inte värt det, det kommer ta väldigt lång tid innan då får tillbaka din investering om någonsin. Därefter ska du göra en profit för att det ska vara värt mödan.

Okej. Är det värt att göra en egen mining pool om jag fattar det rätt så jobbar alla åt en och då får man betalt för att dom jobba oss en?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Okej. Är det värt att göra en egen mining pool om jag fattar det rätt så jobbar alla åt en och då får man betalt för att dom jobba oss en?

bitcoin-tåget lämnade stationen för länge sen, hoppade du inte på då så är det kört. Det är ett pyramidspel och du är så långt ner om du skulle börja i vilken form som helst idag att det inte skulle bli lönsamt. Strunta i det och gå vidare.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

@Marticus: Det var ju synd. Hoppas att man kan testa på det i framtiden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg:

Bitcoin är för etablerat, i början var det lätt men nu för tiden har de har server-parker i Kina som dominerar marknaden.

Om du ska försöka dig på något liknande får du försöka med en nyare mindre etablerad kryptovaluta och sedan hoppas att den stiger i värde.

Permalänk
Avstängd

@CFSsss: Vad finns det för annan kryptovaluta som är bättre någon koll på det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@CFSsss: Vad finns det för annan kryptovaluta som är bättre någon koll på det?

Det är hit n miss precis som aktier, DOGE t.ex. var ett sånt coin.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@CFSsss: Vad finns det för annan kryptovaluta som är bättre någon koll på det?

Jag är inte detaljinsatt längre men du kan kika här och se vad som kan verka lovande: https://coinmarketcap.com/

Finns mycket forum och sådant också.

Skrivet av rinosaur:

Det är hit n miss precis som aktier, DOGE t.ex. var ett sånt coin.

Japp - helt klart. Men om man har en hyfsad dator och vill leka lite så kan det ju vara kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Det är hit n miss precis som aktier, DOGE t.ex. var ett sånt coin.

Dogecoins har väl inget värde?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Dogecoins har väl inget värde?

Tror han tänkte på att man ska samla på det och sen hoppas att den öka i värde tror jag han menar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

@superegg:

Bitcoin är för etablerat, i början var det lätt men nu för tiden har de har server-parker i Kina som dominerar marknaden.

Om du ska försöka dig på något liknande får du försöka med en nyare mindre etablerad kryptovaluta och sedan hoppas att den stiger i värde.

Sant i början var det lätt och fick ihop ~1000st som legat och jag glömt bort. Idag är det lite trevligare att ha som extracash, men som sagt tåget har tyvärr gått

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Framför allt annat, om du ska ha en chans måste du läsa på ordentligt så att du själv kan göra en kvalificerad gissning om vilken valuta du vill satsa på (blir ändå ett lotteri, men med större chans till vinst).

Du kommer aldrig kunna göra några pengar om du frågar på ett forum så här och bara tar råd från andra.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd

Nu ligger den på 10k är det värt att börja nu?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Lego Master
Skrivet av astr84:

Sant i början var det lätt och fick ihop ~1000st som legat och jag glömt bort. Idag är det lite trevligare att ha som extracash, men som sagt tåget har tyvärr gått

Wat? Du "glömde bort" att du har 10 miljoner liggande och skramlar? (10502 SEK * 1000 BC)
Och "extracash" är nog inte rätt benämning på den summan. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Sant i början var det lätt och fick ihop ~1000st som legat och jag glömt bort. Idag är det lite trevligare att ha som extracash, men som sagt tåget har tyvärr gått

satan, schysst kapital att glömma bort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiZQan:

satan, schysst kapital att glömma bort...

Japp. Tappade själv bort ca 50 bitcoins. Inte lika mycket som 1000 men med tanke på att 1 bitcoin idag är värd över 1000 USD så känns det jävligt surt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Japp. Tappade själv bort ca 50 bitcoins. Inte lika mycket som 1000 men med tanke på att 1 bitcoin idag är värd över 1000 USD så känns det jävligt surt.

James Howells slängde en gammal hårddisk som innehöll 7500 bitcoins...
https://www.theguardian.com/technology/2013/nov/27/hard-drive...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

James Howells slängde en gammal hårddisk som innehöll 7500 bitcoins...
https://www.theguardian.com/technology/2013/nov/27/hard-drive...

Fan vilken ångest.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

James Howells slängde en gammal hårddisk som innehöll 7500 bitcoins...
https://www.theguardian.com/technology/2013/nov/27/hard-drive...

Hehe alltid någon som har det värre

50 000 USD känns ju inget jämfört med hans 7.5mn USD hahaha

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Hehe alltid någon som har det värre

50 000 USD känns ju inget jämfört med hans 7.5mn USD hahaha

var ju en som köpte en pizza för 10 000BTC med skaplig ångest han lär ha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Wat? Du "glömde bort" att du har 10 miljoner liggande och skramlar? (10502 SEK * 1000 BC)
Och "extracash" är nog inte rätt benämning på den summan. ^^

Ups, strax över 100 ska det vara

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Skrivet av Marticus:

bitcoin-tåget lämnade stationen för länge sen, hoppade du inte på då så är det kört. Det är ett pyramidspel och du är så långt ner om du skulle börja i vilken form som helst idag att det inte skulle bli lönsamt. Strunta i det och gå vidare.

Bitcoin = pyramidspel? Förklara gärna den tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Inaktiv

Man skulle köpt på sig några tusen bitcoin för flera år sen, kommer ihåg när man kunde köpa för 15-20kr styck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Man skulle köpt på sig några tusen bitcoin för flera år sen, kommer ihåg när man kunde köpa för 15-20kr styck.

Jag funderade på att köpa bitcoins när de låg på under dollarn styck (tror det var runt 50 cent styck eller nått sådant), hade tänkt köpa för 20k kronor och stod redo med pengarna och skulle köpa. Jobbade dock i finansbranschen och alla transaktioner som inte var "vanliga" krävdes att vi tog upp med arbetsgivaren och de sa bestämt nej (efter prat med sina jurister med mera), Bitcoin kunde användas till att tvätta pengar och det fick man inte vara del av. Eftersom ingen då kunde föreställa sig att de skulle stiga till de summorna vi ser idag tyckte jag inte det var värt att eventuellt bli bränd i karriären för den vinst man trodde kunde komma.

Hade även runt 100 st jag minade innan som jag la på en USB sticka i en wallet, slängde/tappade bort den någon gång innan bitcoin blev riktigt värdefulla. Hade även några tiotal som låg på en online wallet/börs som blev hackade (kan det varit MtGox?).

Permalänk
Medlem

@anon200632: Det är nog inte för sent att köpa nu. Man blev kallad idiot för ett år sen om man köpte 1btc för 4k. Idag är 1btc värd ca 11k. Kommer nog fortsätta stiga.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Jag minade alternativa coins för ett antal år sedan men mins inte vad och vart men den var nån grej där man minade det för tillfället mest lönsamma.

Är det någon som vet hur det ligger till med alla allternativa.. har det vart nån skandal, finns dom kvar?

Har ju riggen kvar ett äldre AMD grafikkort som klarade 100 ??? Vad det nu hette... Vet att jag skev upp något loggning på ett papper vart det nu är?

Är det värt att rota efter det? Jag bytta aldrig över till Bitcoin det skulle jag kanske gjort.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hej,

Såg att bitcoin har gått upp i värde igen och undra om det är värt att mininga bitcoin igen?

Är det någon här som mininga bitcoin här och hur svårt är det att komma upp i ett block?

För jag såg denna här Bitmain Antminer S9 den dra ca 1300 watt och den gör 14TH/s hur lång tid tar det att nå ett block?

Hade du köpt en och låtit den tugga sedan när du ställde frågan så hade du väl tjänat ett par mille nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

bitcoin-tåget lämnade stationen för länge sen, hoppade du inte på då så är det kört. Det är ett pyramidspel och du är så långt ner om du skulle börja i vilken form som helst idag att det inte skulle bli lönsamt. Strunta i det och gå vidare.

Vad säger du om det här idag?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cracko:

Hade du köpt en och låtit den tugga sedan när du ställde frågan så hade du väl tjänat ett par mille nu.

hahaha ju jag vet men jag hade inte så mycket då så kunde inte köpa just då.

Sen så kostar dom väl över 20k och jag vågar inte köpa då dom tappar värde snabbt ibland.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666