Permalänk
Medlem

Rök från ram, moderkort?

Hallå där!
Skriver detta med lite panik då något har hänt med min dator.
Jag hade tagit bort en ramsticka, (så att den körde i triple channel)

När jag startade den blev jag underhållen och var tvungen att gå ifrån den (jag vet att det var dumt att gå), den var på i någon minut, sedan kände jag en lukt av rök, när jag kommer in i rummet ser jag att det ryker ifrån datorn, den var öppen och det syndes tydligt att det var från ramen.
Det första jag gjorde var ju såklart att dra ur sladden, sedan tog jag ner datorn på golvet, fram med ESD-armbandet (säkerhet först ) och tog ur ramstickorna, alla tre var väldigt varma (såklart).
Vågar inte riktigt göra något just nu.

Jag kan ju nämna att allt funkade när datorn var igång, det var bild och alla fläktar snurrade på.

Funderar på om det kan ha blivit kortslutning på ramen.

Hoppas verkligen ni förstår vad jag skriver.
MVH

Visa signatur

Antec GX 500 - 2600k - Asrock Z77 Extreme 6 - Pure Rock - RX Vega 64 - RM750X - 1TB HDD - 250GB SSD - 16 GB RAM - Windows 10

Permalänk
Medlem

Är väl inte skadligt att köra med 3 stickor..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Antalet minnesmoduler kan aldrig skada och om du bara tog ut ett minne och inte satte tillbaka det så kan du inte lyckats med att få ett minne som sitter fel.

Enda jag kan tänka mig är att du råkat komma åt något på moderkortet när du tog upp minnet, alternativt råkat skada minnessloten där minnet satt tidigare.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag kunde ju ha nämnt att jag även flyttade ett minne, alltså tog ut ett, och flyttade slot på ett. Jag har ett Sabertooth P67 med ett slags värmeskydd på så jag kunde inte riktigt röra något på moderkortet.
Tack för riktigt snabba svar

Visa signatur

Antec GX 500 - 2600k - Asrock Z77 Extreme 6 - Pure Rock - RX Vega 64 - RM750X - 1TB HDD - 250GB SSD - 16 GB RAM - Windows 10

Permalänk
Medlem

Att köra tripple channel stöds inte av moderkortet. Då går den automatiskt ner till en channel så syftet med detta är oklart.
Att köra bara tre minnen är inte skadligt däremot. Låter som något gått riktigt fel om de ryker. Du har skadat memory slotten eller satt in minnet dåligt kanske. Konstigt att datorn inte slog av. Förvånar mig om inget är permanent skadat efter detta.

Permalänk
Medlem

@WEBRUNNER:
Hoppas verkligen att det är ramen som har gått sönder, tycker också det var konstigt att den inte stängde av sig.
Nu när allt är kallt tänkte jag testa att slå på den igen (skippar den misstänkta ramen), inget ytterligare som kan gå fel?

Edit:
Efter lite noggrann undersökning så är det ett brännmärke på ramen. Ska testa nu, får hoppas att det funkar och jag får klara mig på 8 gb ram tills black friday, när jag köper nya hårddiskar

Visa signatur

Antec GX 500 - 2600k - Asrock Z77 Extreme 6 - Pure Rock - RX Vega 64 - RM750X - 1TB HDD - 250GB SSD - 16 GB RAM - Windows 10

Permalänk
Medlem

Som du själv gissat så har du nog bara bränt minnet för om det hade varit moderkortet så skulle det troligen gjort att datorn stängt av sig.
Om du ska fylla alla minnesplatser sen igen så hade jag redan nu tagit ett minne som du vet är ok och testat det i varje minnesplats så du vet att moderkortet är helt ok.

Permalänk
Avstängd

Lär ha blivit antingen någon skada på minnet eller i porten om du får brännmärken på ett ram så där och funkar det med 2 minnen så är det väll bara att köra på men porten som brända minnet satt i kan som sagt vara stekt och kolla pinnarna i minnes sockeln så inte nån sån är krokig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ja det får jag väl göra, har en 2GB sticka i en annan dator som jag vet funkar, då får väl testa med den. Testade dual channel med de slotarna och ramen som var orörda, får ingen bild. Står dock "ingen signal" till skillnad när datorn är av och det står "kontr. signalkabel".
Såg nu att processor-leden lyser rött

Visa signatur

Antec GX 500 - 2600k - Asrock Z77 Extreme 6 - Pure Rock - RX Vega 64 - RM750X - 1TB HDD - 250GB SSD - 16 GB RAM - Windows 10

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att du råkat ändra spänningen till minnena när du tog ut den ena pinnen? Gjorde du något i BIOS överhuvudtaget efteråt?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

@ZaInT: Nja hann aldrig komma till bios, har dock resettat cmos 2 gånger efteråt.

Visa signatur

Antec GX 500 - 2600k - Asrock Z77 Extreme 6 - Pure Rock - RX Vega 64 - RM750X - 1TB HDD - 250GB SSD - 16 GB RAM - Windows 10