Permalänk

Skylake Microarchitecture

Hej!

Håller på och skriver en uppsats om Skylakes microarchitecture och jag saknar lite delar om jag inte lyckas hitta på google... Försöker hitta mer fakta om några Execution Units hos Skylake, så om någon vet någon hemsida,länk etc där de skrivit om detta skulle jag uppskatta de! Tyvärr kan jag inte ta er kunskap då det krävs "källa".

Permalänk
Datavetare

Dokumentet du letar efter är "Intel® 64 and IA-32 Architectures Optimization Reference Manual" som kan laddas ner här.

I ditt fall är det kapitel 2.1 "THE SKYLAKE MICROARCHITECTURE" som innehåller godsakerna, lysande nattlektyr för alla datorintresserade

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Dokumentet du letar efter är "Intel® 64 and IA-32 Architectures Optimization Reference Manual" som kan laddas ner här.

I ditt fall är det kapitel 2.1 "THE SKYLAKE MICROARCHITECTURE" som innehåller godsakerna, lysande nattlektyr för alla datorintresserade

Tack! Men har redan läst igenom Skylake-delen i det dokumentet men det är inte så mycket om just Execution Units för just Skylake :/

Permalänk
Datavetare

@StudentPojken: vad i "Figure 2-1. CPU Core Pipeline Functionality of the Skylake Microarchitecture" är det som saknas?

Vill du veta exakt vilken/vilka exekveringsportar varje instruktion använder? Rätt hard-core uppsats i så fall, men naturligtvis finns även den informationen för den vetgirige.

Annars kan du också läsa om Skylakes pipeline i detta dokument. Där finns ett avsnitt specifikt om exikveringsenheter i Skylake.

Värt att veta här (vilket står i Intel manual) är att Haswell, Broadwell och Skylake har exakt samma design vad det gäller exikveringsportar (Skylake har dock högre kapacitet i front-end samt kan upprätthålla en högre kapacitet genom back-end över tid (fler instruktioner kan färdigställas per cykel än tidigare, information som också finns i Intels dokument).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

@StudentPojken: vad i "Figure 2-1. CPU Core Pipeline Functionality of the Skylake Microarchitecture" är det som saknas?

Vill du veta exakt vilken/vilka exekveringsportar varje instruktion använder? Rätt hard-core uppsats i så fall, men naturligtvis finns även den informationen för den vetgirige.

Annars kan du också läsa om Skylakes pipeline i detta dokument. Där finns ett avsnitt specifikt om exikveringsenheter i Skylake.

Värt att veta här (vilket står i Intel manual) är att Haswell, Broadwell och Skylake har exakt samma design vad det gäller exikveringsportar (Skylake har dock högre kapacitet i front-end samt kan upprätthålla en högre kapacitet genom back-end över tid (fler instruktioner kan färdigställas per cykel än tidigare, information som också finns i Intels dokument).

Examinatorn är väldigt konstig, har inte berättat vad som egentligen behövs så jaa, vet inte hur mycket jag borde ta med. Men känns för "lätt" om jag inte tar med det... Jo Agner's papper såg jag också, men verkar som att jag missat lite, får ta en till titt! Tack iaf dessa borde räcka för nu

Permalänk
Datavetare

Annars finns ju en lysande artikel om Haswell hos Real World Technologies. Inte Skylake, men när det kommer till exikveringsenheter är dessa nästan helt identiska i Skylake (är lite annan timing).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer