Qnap/Synology och hårddiskar

Permalänk
Medlem

Qnap/Synology och hårddiskar

Hej! Först vill jag bara säga att jag är totalt noob vad gäller NAS.

Men nu har jag spanat in mig på antingen en Qnap 431 eller en Synology 416J. Orsak till 4-bay är utrymmet som jag behöver för mina filmer serier samt musik. Har för tillfället allt liggande på 5 externa hårddiskar som är anslutna via en usb-hubb till min Intel Nuc. Och dom diskarna är i princip fulla, de är på 4Tb 3Tb samt 1Tb. Men jag behöver mer utrymme helt enkelt.

Då över till min fråga vad gäller hårddiskarna för NAS. Då jag inte har för avsikt att köra NASen 24/7 utan bara typ 3 till 4/5 timmar per kväll, behöver jag då särskilda NAS diskar eller går "vanliga" desktop diskar? Eller "måste" jag köra med typ WD red diskar, dom diskarna jag tänker på i storlek är 8Tb diskar och priserna är rätt så saftiga när det gäller red diskarna. Därav min fråga.

Permalänk
Medlem

Du kan egentligen köra med vilka diskar du vill.
Vissa diskar är väl mer eller mindre lämpad för olika typer av användning men jag tror inte det kommer göra någon större skillnad för dig alls. Speciellt om du nu bara tänker ha gång maskinen några timmar om dagen.

Ska man köra 24/7 så kan det vara värt att införskaffa något som är gjort för just den typen av användning.

Du kan gott köpa vilka diskar du än vill. Det man kan tänka på är att skippa vanliga problem diskar. T.ex. Seagates 3TB diskar är bara att glömma.

Själv köpte jag sist WD Red enbart för att jag hört mycket bra om dom och tyckte att jag ville investera i någon som eventuellt håller ett bra tag. Och då har jag läst mycket bra om just WD Red.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, då vet jag att jag kan skaffa "vanliga" 8Tb desktop diskar och att dom kommer att fungera.

Permalänk
Medlem

Kör själv WD Red i mina NAS:ar och är nöjd.. Har inte haft ett enda problem med diskarna.

Angående att stänga av eller inte, är ju förstås upp till var och en. Men vanligtvis går ju en NAS ner i viloläge, om den inte används.. Själv stänger jag i stort sett aldrig av mina, förutom om jag ska flytta på dem.
Ser mer nytta av att vi kommer åt dem från våra datorer, telefoner eller surfplattor när vi vill/var vi vill. Sitter jag på ett hotellrum någonstans, så kan jag t.ex. streama film hemifrån.. eller komma åt filer jag behöver i jobbet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Får tipsa om HGST NAS diskar på netonnet nu som gått ner till samma pris som WD Red och ska vara lite bättre än WD Red men varit dyrare innan

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2491290

Permalänk
Medlem

Kom på en annan fråga, kan jag börja med att sätta in 2 diskar och sen när pengakistan har växt till igen köpa samt sätta in 2 till? Just det, måste jag köra Raid? Allt jag tänker föra över till NASen har jag ju på de externa diskarna som blir min backup. Visst varefter jag lägger över fler filmer samt serier kommer de också att behållas med en backup kopia.

Permalänk
Medlem

Du kan börja med en disk om du vill, speciellt om du inte tänkt köra RAID... och sedan sätta i efter hand.

RAID har ju fördelen att om en disk går sönder, så finns informationen på de andra. Så det är bara att byta ut den trasiga disken. Du får även meddelande i mailen, om någon pajat.. eller om något är på tok.
Allt handlar om hur rädd man är om filerna man har på diskarna.
Är man är rädd om dem är ju det ett bra allternativ, men behöver kompletteras med ytterligare backup på annan plats om det ska vara helt säkert.

Är man mindre rädd om dem, så kan man ju köra enkla diskar och backup på enkla diskar. Då med fördelen att man får mer lagringsutrymme/kr.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ok tack igen för ett bra svar på mina funderingar. Som jag skrev så kommer mina externa diskar vara backup, då jag bara tänker kopiera över mapparna därifrån till NASen. Men jag har då en till fråga, har läst på ett annat forum att man ska inte föra över större filer än 2Gb i taget. Stämmer det eller kan jag föra över mina mappar med filmer serier och musik som är flera hundra Gb stora?

Permalänk
Medlem

De flesta köpenas brukar stödja med att man börjar stoppa in en disk och sedan efter hand kan plocka in mer diskar efter man behöver mer utrymme eller plånbokent tilllåter.

Kolla noga in för köp att modellen uttalat tillåter 8TB diskar och att det går att skapa 24 TB volymer i RAID5, har råkat ut för NAS (inte av de redan nämnda) som klarar 8 TB-diskar utmärkt men kan inte hantera filsystem större än 16 TB, troligen för att det var en 32-bitars ARM och allt i libbväg hängde inte med riktigt... - dvs. det blev krångel och totallåst volym (dock gick att hämta ur filerna när den sattes i Read-only läge) om man fyllde den över 16 TB när man försökte med raid-5 på 4st 8TB diskar och tänkte sig 24 TB volym.

jag skulle lägga en extrakrona eller två så att det sitter 64-bits Intel propp i denna och gärna att man kan montera in mer ram

250/500 MB RAM i dom billigaste köpenasar är lite i minsta laget ibland...

Permalänk
Medlem

Hm är då ingen av de 2 som jag spanat in mig på något bra? Ska bara ha för streaming alltså inte för transcoding. Fått för mig att de var några som uppfyllde det som jag önskade/ville.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar alltid att köra med diskar som är anpassade för den funktion man tänker köra på.
I detta fallet en NAS. Det skiljer sig hur dom hanterar fel osv.

Vad är anledningen till att inte köra den 24/7?

Permalänk
Medlem

Tittar bara på filmer på kvällen därav, dessutom behöver jag inte NASen för databackup. Filmerna serierna samt musiken som jag tänker föra över till de i NASen blir min backup. Och det gör också att speciella NAS diskar inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabi12:

Tittar bara på filmer på kvällen därav, dessutom behöver jag inte NASen för databackup. Filmerna serierna samt musiken som jag tänker föra över till de i NASen blir min backup. Och det gör också att speciella NAS diskar inte behövs.

Det handlar mer om sättet som diskarna kommer att köras i, Inte vad du kommer att använda för funktioner i din NAS.
Tex när du kör RAID och ett fel upptäcks så hanterar disken det felet på olika sätt beroende på vad för typ av disk du har.

Det kan vara så att du köper en billig disk som hanterar det väldigt dåligt vilket kan resultera i korrupt data.
Been there.

Permalänk
Medlem

Ursäkta nu förstår jag inte, men som jag skrev när jag startade denna tråd så är jag totalt noob vad gäller NAS. Så du får ursäkta mina frågor som kanske är totalt ur fas eller vad man nu vill kalla det. Vad menar du med att hur jag kör dom?
Jag tänker bara streama från 1 disk i taget, via libreelec som jag har på min intel nuc. Filmen/serien ser jag då min tv. Alla mina saker är går samman till en switch som i sin tur ansluten till min router.
Alltså något mer än filmer serier eller musik kommer inte att köras. Och även om man har en hyfsat slant sparad så är man inte Farbror Joakim(lol), alltså får man anpassa sig till sina förutsättningar. Dessutom av de andra svaren som jag redan fått så fick jag den uppfattningen att jag utan problem kunde köra med vanliga desktop diskar just för att jag inte tänker köra NASen 24/7 utan högst 3 a 4 max 5 timmar och det inte heller varje kväll.

Permalänk
Medlem

Hoppsan glömde en sak i mitt förra svar, jag kommer inte köra i någon raid överhuvud taget. Utan som enskilda diskar.

Permalänk
Avstängd

@Gabi12: Du kan använda dig utav vanliga hårddiskar, dock är det inte att rekommendera. Kör själv med både en WD green och RED disk i min NAS, och skillnaden i Acesstid är klart märkbar. Att stänga av NAS:en varje kväll känns bökigt, min är igång 24/7 och går ner i hibernation när den inte används.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Peppea2014, då måste jag fråga, i förhållande till hur jag har det nu, hur mycket kommre access tiden förlängas från det jag väljer en film/serie eller musik i libreelec förlängas gämfört med nu, där de externa hårddiskarna går via en usb-hub direkt till min intel nuc? Alltså är det något jag kommer att märka av eller är det sådan liten skillnad att det är inget att bry sig om.

Permalänk
Medlem

Ursäkta skulle var Peppar2014 och ej det som det råkade bli,sorry

Permalänk
Medlem

Ok, Ingen RAID.

Permalänk
Medlem

Här kan du se vilka diskar osv som fungerar.

https://www.synology.com/en-us/compatibility

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, sakta sakta börjar jag förstå och ser att jag troligen kan köra min för tillfället icke inhandlade NAS så som jag tänkt mig. Jag läser även på synologys forumsida där jag också får mycket matnyttigt. Ju mer man förhoppningsvis vet dessto lättare förstår man hur det hänger ihop. Men som sagt jag känner att jag behöver veta mer. Så när jag väl har NASen här med de 2 första diskarna i kommer jag säkert höra av mig igen, med fler frågor.

Permalänk
Medlem

Hej igen, nu har jag fått hem min NAS, det blev en qnap ts-431. Har installerat 2 diskar men när den kommit igång så lyser dioden för LAN gul, alltså kommer den inte ut. Har kollat i min router och där ser jag vilken ipadress den får av routern. Eftersom den får anslutning mot nätet så kan jag inte heller installera systemet på den. Hur kan jag lösa det?
Kanske ska tillägga att på datorn kör jag Manjaro kde 16.10 har försökt att installera Qfinder men installationen hoppar inte igång. Via Wine har jag fått igång exe filen för det programmet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag skriver ju att det är det jag har försökt men det händer inget

Permalänk
Medlem

Jag är inte med på vad du menar med att installationen inte hoppar igång.
Qnap finder ska bara hitta den. Så ser du vad den har fått för IP, Om du inte har DHCP så har den en apipa adress. bara att surfa in på den så ska du få upp guiden för att konfigurera den.

Permalänk
Medlem

4 slot NAS drar runt 25W så du kan gott ha den på 24/7 till skillnad mot en vanlig desktop

Permalänk
Medlem

Danne, vad är det du inte förstår. Ska jag inte som när jag kör igång Qfinder i wine få upp något gui? För i Manjaro så händer ingenting när jag skriver sh ./Qfinder i terminalen. Och jag har DHCP. Dessutom som jag skriver LAN dioden på NASEN lyser med fast orange färg.

Permalänk
Medlem

Glömde i wine hittar Qfinder inte heller min NAS

Permalänk
Medlem

Sätt dig vid en Windows burk och koppla NASen direkt till burken och kör qnap finder.
Så fungerar det säkert jättebra

Har aldrig stött på detta problem med någon QNAP som jag har satt upp.

Permalänk
Medlem

Har ingen windowsburk, som jag skrev tidigare så har jag Manjaro på min burk. Men när jag skrev in ipadressen till NASEN så hoppade installationen igång, får se sen när den är klar hur det fungerar och hur jag då kommer åt den, om det även då är via ipadressen, vilket jag då misstänker.