Permalänk
Inaktiv

Ladda upp till Youtube?

Laddar i skrivande stund upp en film till Youtube. Efter en olidligt lång väntan att filmen skall laddas upp, skall filmen nu processas. Just nu har den en timme kvar efter att ha hållt på i en timme redan. Sitter med fiberlina 100/100 Mbit från Bahnhof och har kabel direkt från datorn in i min bredbandsbox.

Vad är det som skall processas?

Är detta samma för alla oavsett hastighet på uppkopplingen?

Vad är det som tar så lång tid hos Youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlvmhn:

Laddar i skrivande stund upp en film till Youtube. Efter en olidligt lång väntan att filmen skall laddas upp, skall filmen nu processas. Just nu har den en timme kvar efter att ha hållt på i en timme redan. Sitter med fiberlina 100/100 Mbit från Bahnhof och har kabel direkt från datorn in i min bredbandsbox.

Vad är det som skall processas?

Är detta samma för alla oavsett hastighet på uppkopplingen?

Vad är det som tar så lång tid hos Youtube?

Beror ju på hur stor filmfilen är, men rent krasst så komprimeras filmerna på Youtube och de processas så de kan visas i olika kvalitéer.
144p-4K...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Beror ju på hur stor filmfilen är, men rent krasst så komprimeras filmerna på Youtube och de processas så de kan visas i olika kvalitéer.
144p-4K...

Ok, borde inte Youtube ha hårdvara som sköter denna olidliga process snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlvmhn:

Ok, borde inte Youtube ha hårdvara som sköter denna olidliga process snabbare?

Tja, kan man ju tycka.. Men sen kan man också fundera på hur många som laddar upp filmer samtidigt hela tiden.

Tycker det går olika snabbt när jag laddar upp, så det beror nog lite på hur mycket trafik det är för tillfället...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Tja, kan man ju tycka.. Men sen kan man också fundera på hur många som laddar upp filmer samtidigt hela tiden.

Tycker det går olika snabbt när jag laddar upp, så det beror nog lite på hur mycket trafik det är för tillfället...

Säg den lycka som varar, videon blev helt tyst beroende på att musikproducenten lade in ett anspråk på min video.
Detta eftersom jag hade musik i filmen som inte tillhörde mig.

Nu kunde jag välja att ta bort musiken visserligen, men nu står det "edit in progress" vid videon.

Vad händer nu?

kommer det att ta 1 dygn nu innan filmen går att se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlvmhn:

Säg den lycka som varar, videon blev helt tyst beroende på att musikproducenten lade in ett anspråk på min video.
Detta eftersom jag hade musik i filmen som inte tillhörde mig.

Nu kunde jag välja att ta bort musiken visserligen, men nu står det "edit in progress" vid videon.

Vad händer nu?

kommer det att ta 1 dygn nu innan filmen går att se?

Ja, antingen får du redigera om videon med musik som är fri att använda.. eller välja bort musiken som du kanske valde.

Har aldrig råkat ut för detta, så jag vet inte...

Ifall du väljer att redigera om, så finns det några länkar här.
https://www.google.se/#q=royalty%20free%20music

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Ja, antingen får du redigera om videon med musik som är fri att använda.. eller välja bort musiken som du kanske valde.

Har aldrig råkat ut för detta, så jag vet inte...

Ifall du väljer att redigera om, så finns det några länkar här.
https://www.google.se/#q=royalty%20free%20music

valde bort musiken men tydligen spelade det ingen roll för rättighetsanspråket fanns kvar.
så min enda möjlighet nu är att redigera om filmen och ta bort musiken.

tyvärr har jag inte kunskapen att redigera, så letar nu med ljus och lykta efter någon kunnig.

Permalänk
Hedersmedlem

Men har du själv redigerat filmen? Vad har du använt för program? Har du sparat någon sorts projektfil? I så fall kan du bara ta bort musikspåret och rendera om filmen utan musiken. Har du bara kvar själva videofilen så är det i stort sett omöjligt att ta bort bara musiken, då måste du göra om allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Men har du själv redigerat filmen? Vad har du använt för program? Har du sparat någon sorts projektfil? I så fall kan du bara ta bort musikspåret och rendera om filmen utan musiken. Har du bara kvar själva videofilen så är det i stort sett omöjligt att ta bort bara musiken, då måste du göra om allt.

ja, har själv redigerat filmen. det är en massa små klipp som jag har satt samman till ett enda långt klipp.

det är programmet som jag fick med när jag köpte videokameran, Sonys egna. Playmemories Home heter det.

jag ser inte musikfilen, utan endast all klippen , så jag väljer att klippa ihop de filer som jag vill skall bli en enda fil.

har även laddat ner redigeringsprogrammer OpenShot Video Editor.

det skall fungera bättre eller?

Permalänk
Medlem

I Premiere pro är det relativt enkelt att ta bort ljud, antar att du la på musiken själv så borde ligga ett eget spår, du kan ju även prova detta program https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve gratis och sägs vara bra.

Visa signatur

Case: Corsair Obsidian 750D Big Tower Svart, EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+ PSU, 2 x Intel Xeon E5-2640 V4 Processor, 2 x Intel TS13X Liquid Cooling Solution, 2 x Kingston DDR4 2400MHz 64GB ECC/REG, ASUS Z10PE-D8 WS, 2xSocket-2011-3, ASUS Blu-Ray Writer BW-16D1HT, PNY Nvidia Quadro P5000 16GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bkmvlnet:

I Premiere pro är det relativt enkelt att ta bort ljud, antar att du la på musiken själv så borde ligga ett eget spår, du kan ju även prova detta program https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve gratis och sägs vara bra.

Ok, har ej lagt på ljudet själv utan det kommer med automatiskt vid inspelningen.
Musiken är under uppvärmningen, samt vid timeouter och setvinster.

Programmet du länkade till finns ej för Linux?

Finns Premiere Pro för Linux?

Permalänk
Medlem

@mlvmhn:

Ahh sorry tittade inte på vilka os som stöddes, men nej Premiere är samma som resolve, Windows eller Mac OS.
Här är några förslag på Linux editors
http://filmora.wondershare.com/video-editor/free-linux-video-...
Lightworks har jag hört en del positivt om men har inte testat den själv.

Visa signatur

Case: Corsair Obsidian 750D Big Tower Svart, EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+ PSU, 2 x Intel Xeon E5-2640 V4 Processor, 2 x Intel TS13X Liquid Cooling Solution, 2 x Kingston DDR4 2400MHz 64GB ECC/REG, ASUS Z10PE-D8 WS, 2xSocket-2011-3, ASUS Blu-Ray Writer BW-16D1HT, PNY Nvidia Quadro P5000 16GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bkmvlnet:

@mlvmhn:

Ahh sorry tittade inte på vilka os som stöddes, men nej Premiere är samma som resolve, Windows eller Mac OS.
Här är några förslag på Linux editors
http://filmora.wondershare.com/video-editor/free-linux-video-...
Lightworks har jag hört en del positivt om men har inte testat den själv.

lugnt, lätt att missa.

har laddat ner och installerat Openshot Video Editor till Ubuntu.

Musiken som Youtube anmärkte på är inbäddat i filmen i början.

Är det enkelt att bara redigera bort musiken så endast det vanliga ljudet finns kvar?

Ligger musik som en separat del i programmet?

Permalänk
Medlem

@mlvmhn:

Det brukar vara enkelt när jag har min egen film från action kameran att ta bort ljudet, men är musiken mixad med andra ljud i samma spår så är det nog inte så enkelt, jag brukar ju ha ett videospår och ett stereo spår, i Premiere pro kör jag bara unlink sen kan jag ta bort ljudspåret och lägga på musik, men är själv inget proffs på detta men hoppas bli

Visa signatur

Case: Corsair Obsidian 750D Big Tower Svart, EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+ PSU, 2 x Intel Xeon E5-2640 V4 Processor, 2 x Intel TS13X Liquid Cooling Solution, 2 x Kingston DDR4 2400MHz 64GB ECC/REG, ASUS Z10PE-D8 WS, 2xSocket-2011-3, ASUS Blu-Ray Writer BW-16D1HT, PNY Nvidia Quadro P5000 16GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bkmvlnet:

@mlvmhn:

Det brukar vara enkelt när jag har min egen film från action kameran att ta bort ljudet, men är musiken mixad med andra ljud i samma spår så är det nog inte så enkelt, jag brukar ju ha ett videospår och ett stereo spår, i Premiere pro kör jag bara unlink sen kan jag ta bort ljudspåret och lägga på musik, men är själv inget proffs på detta men hoppas bli

Synd att Premiere Pro inte finns till Linux då

Är du insatt något i hur Youtube fungerar gällande betalning, upphovsrätt och annonser?

Permalänk
Medlem

@mlvmhn:

Kan jag inte påstå, min kanal har typ 4 subs så betalt från Youtube är ju inget för mig i detta läget, krävs rätt många views för att det skall bli några pengar.
Copyright har jag fått på några filmer som innehåller musik som är gratis, dock har det varit av karaktären att det har blivit monetized så skaparen av musiken får något, är en del att sätta sig in i kan jag tänka mig men skapar du videos/musik själv borde det vara enklare, men någon kan ju ändå anmäla för copyright infringement, en del tycks göra det för att dom inte gillar det du lägger upp, exempelvis antifeminism, mra mm.

Visa signatur

Case: Corsair Obsidian 750D Big Tower Svart, EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+ PSU, 2 x Intel Xeon E5-2640 V4 Processor, 2 x Intel TS13X Liquid Cooling Solution, 2 x Kingston DDR4 2400MHz 64GB ECC/REG, ASUS Z10PE-D8 WS, 2xSocket-2011-3, ASUS Blu-Ray Writer BW-16D1HT, PNY Nvidia Quadro P5000 16GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bkmvlnet:

@mlvmhn:

Kan jag inte påstå, min kanal har typ 4 subs så betalt från Youtube är ju inget för mig i detta läget, krävs rätt många views för att det skall bli några pengar.
Copyright har jag fått på några filmer som innehåller musik som är gratis, dock har det varit av karaktären att det har blivit monetized så skaparen av musiken får något, är en del att sätta sig in i kan jag tänka mig men skapar du videos/musik själv borde det vara enklare, men någon kan ju ändå anmäla för copyright infringement, en del tycks göra det för att dom inte gillar det du lägger upp, exempelvis antifeminism, mra mm.

ok, min kanal har ca 70 subscribers och ett klipp har drygt 6000 views.

Mitt AdSense konto är fortfarande inte aktiverat, trots att jag har ansökt om det för flera månader sedan.

Vad är det som är fel?

Permalänk
Medlem

@mlvmhn: Oj en bra fråga har inte fixat med det själv, men hittade denna video som förklarar det,
den är inte helt ny så kanske har det ändrats https://www.youtube.com/watch?v=TmFB_kz8fyc
Antar att du är 18+

Visa signatur

Case: Corsair Obsidian 750D Big Tower Svart, EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+ PSU, 2 x Intel Xeon E5-2640 V4 Processor, 2 x Intel TS13X Liquid Cooling Solution, 2 x Kingston DDR4 2400MHz 64GB ECC/REG, ASUS Z10PE-D8 WS, 2xSocket-2011-3, ASUS Blu-Ray Writer BW-16D1HT, PNY Nvidia Quadro P5000 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

ok, min kanal har ca 70 subscribers och ett klipp har drygt 6000 views.

Mitt AdSense konto är fortfarande inte aktiverat, trots att jag har ansökt om det för flera månader sedan.

Vad är det som är fel?

Kan du länka din kanal så jag får kika på den?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Kan du länka din kanal så jag får kika på den?

ok, du hittar den på: Mikael.A1