Tracking app för Android, som kan spåras från en iPhone

Permalänk

Tracking app för Android, som kan spåras från en iPhone

Jag har sökt med ljus och lykta efter en bra trackingapp för Android som jag kan spåra från min iPhone.

Jag har en bilstereo med Android, som jag (trots att den inte fungerar helt superbra) är ganska nöjd med.

Jag har kommit på att eftersom jag har internet i bilen så vore det ju ganska smart att ha en trackingapp för att kunna se vart bilen är.

Det vore också kul om det fanns en app som kunde varna mig om bilen startades och kördes runt om inte jag var i den, typ geofence eller liknande.

Men just nu är det en app jag letar som bara behöver i huvudsak en funktion:

- Startas samtidigt som androideheten och ligger i bakgrunden, använder GPS för att hela tiden ha koll på vart den är
- Kan pejlas / sökas / spåras från en smidig app i min iPhone.

i VÄRSTA fall så kan det vara ok med att man spårar appen på en sida på nätet, men det är lite trist om det inte finns en app.

Jag har hittat endast ett program som kan göra detta, men det verkar vara en tvivelakti utvecklare som blivit blockerad från Applestore.

Är denna app möjlig att finna? Är den någon annan som kör liknande lösningar i sin bil?

//GF

Permalänk

Svarar på min egen tråd.

Den lösningen jag har funnit, som andra i liknande situation kanske kommer ha som enda alternativ, är att använda googles inbyggda lösning.

Man kan aktivera platstjänster på sitt googlekonto, och aktivera att det skall registreras hur man rör sig.

länk till sida hos Google

Man kan sedan använda tidslinjen för att spåra ett visst google konto genom att logga in sin google profil på denna url:
Google timeline

Det är ingen smidig lösning, inte direkt Apple känsla som i "find my iphone".. Men det fungerar.

Man kan också använda android device manager om man vill se vart enheten befinner sig just nu:
android location manager

Det dåliga med detta är att det inte finns någon app för iPhone. Man kan logga in i safari och kolla, men det fungerar ganska dåligt på en telefon. På en dator är upplevelsen helt Ok, ungefär som google maps.

Huvudenheten jag använder är en Joying, som förmodligen inte är det bästa men det fungerar. Den är trög, lite buggig, ljudet är halvkasst men det fungerer. Billig också. Lite över en tusing från kina med frakt, eller ca 3000:- från tyskland inklusive backkamera och DVR kamera.

Enheterna integrerar i bilens canbus system om man har det, vilket jag saknar. Enheten är för långsam för att köra flera appar samtidigt. Om man kör spotify, google maps, DVR appen eller annat samtidigt går det så långsamt att enheten är oanvändbar.. Men å andra sidan så kostar den ungefär lika mycket som bara en backkamera hos bilradiolagret, så man kan ju se det som en backkamera deluxe med inbyggd stereo.

joying bilstereos

Hoppas detta hjälpte andra som vill spåra sin bil som en sorts stöldskydd, eller bara hålla koll på en bil som de lånar ut osv. Eller för den delen snoka på sin partners eller sina anställdas förehavanden med firmabilen

//GF

Permalänk

Jag tänker att appen MacroDroid nog hade fungerat för det mesta du nämner.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.arlosoft.ma...

Dui programmerar själv med hjälp av logik (triggers/actions/constraints) men fördelen med det är att du får det precis som du vill ha det. Stödjer både geofence/position och en jäkla massa annat.

Du kan till exempel programmera att lämnar bilen en viss position så skickar den ett sms med positionsdata (länk till google maps) till dig (Eller ett mail för den delen).
Man kan också få den att trigga på en massa saker så om du till exempel skickar ett sms till bilen från din Iphone så kan den skicka tillbaka position.

Man kan även ställa in så att detta bara är aktivt på natten/någon annan tidpunkt eller när du inte är i närheten, så att du inte får sms när du själv är på väg till jobbet och så.

Jag använder själv Macrodroid till massor av saker. Bästa appen jag har vågar jag nog säga.

Edit: Macrodroid ligger ju i bakgrunden så jag kan inte tänka mig att det drar särskilt mycket processorkraft de tidpunkter då det inte används aktivt.

Permalänk
Skrivet av t0t4l str3:

Jag tänker att appen MacroDroid nog hade fungerat för det mesta du nämner.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.arlosoft.ma...

Dui programmerar själv med hjälp av logik (triggers/actions/constraints) men fördelen med det är att du får det precis som du vill ha det. Stödjer både geofence/position och en jäkla massa annat.

Du kan till exempel programmera att lämnar bilen en viss position så skickar den ett sms med positionsdata (länk till google maps) till dig (Eller ett mail för den delen).
Man kan också få den att trigga på en massa saker så om du till exempel skickar ett sms till bilen från din Iphone så kan den skicka tillbaka position.

Man kan även ställa in så att detta bara är aktivt på natten/någon annan tidpunkt eller när du inte är i närheten, så att du inte får sms när du själv är på väg till jobbet och så.

Jag använder själv Macrodroid till massor av saker. Bästa appen jag har vågar jag nog säga.

Edit: Macrodroid ligger ju i bakgrunden så jag kan inte tänka mig att det drar särskilt mycket processorkraft de tidpunkter då det inte används aktivt.

Låter som en smart app!

Såg lite på det men det såg lite för krånligt ut för min smak, jag tänker att om man sätter sig in i det så kan det blir väldigt användbart.

Jag har ju inget SIMkort i bilstereon, den går på WiFi. Så SMS fungerar inte, men den kan ju skicka EPOST.

Bilstereon är väldigt långsam och har exremt begränsad funktionsgrad, om man kör google maps så går allting SUUUPERSAKTA. Man kan nästan inte köra en musikspelare samtidigt som man kör google maps. Försökte en period att ha flera appa igång men den bara kraschar och blir oanvändbar.

Det lutar åt att jag prövkör appen och ser om det funkar, och hur mycket kraft den hoggar upp. Det kanske slutar med att man köper en ny bilstereo med mer kraft och minne

//GF

Permalänk

@goodfidelity:
Japp testa den. Vill du ha hjälp kan jag säkert göra ett makro åt dig och sen skicka så du kan importera det.

Käkar 101Mb ram på min telefon just nu. Batterianvändning 0,02%/h (och då har jag nästan 30 makron) så inte särskilt CPU-intensiv.