Hur ansluter jag en VGA-skärm till ett GTX960 (saknar VGA-utgång)?

Permalänk
Medlem

Hur ansluter jag en VGA-skärm till ett GTX960 (saknar VGA-utgång)?

Okej igår kom jag på att jag har en HP 19 tums skärm i källaren så tänkte vafan jag borde ju använda den så man har två skärmar, sen såg jag att den skärmen endast har vga utgång vilket mitt grafikkort inte har så hur fan löser man detta på bästa sätt?
Mitt grafikkort stödjer endast dvi och HDMI, dvi använder jag till skärmen jag har nu och då finns det ju inte så mkt alternativ kvar än HDMI.

Mitt grafikkort är: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224212-evga_g...

Har ju sett att man kan köpa vga till hdmi kabel
http://www.lightinthebox.com/sv/lwm-premium-hdmi-hane-till-vg...

Men är fan tveksam att det skulle gå, och har ju inte lust att köpa en dyr adapter då man lika bra kan köpa en ny skärm.

Nån som har ett smart tips?

Permalänk
Medlem

Köp en HDMI-DVI kabel samt en DVI-VGA adapter, det borde fungera.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

@spnelo
Själv kör jag med VGA kabel med DVI adapter, funkar kalas.
adapter-dvi-till-vga

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Det är vgasignal i dvi-i kontakten så det behövs bara rätt kabel elerl en adapter, därmot måste signalen göras om från hdmi och det är mycket dyrare.

Den hdmi till vga kabel du länkar är troligen en specialkabel som inte alls kommer att fungera för den är för billig för att innehålla elektronik för att göra om signalerna elelr så är det en "bluffprodukt" men den ger hursomhelst inte bild för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolifan:

Köp en HDMI-DVI kabel samt en DVI-VGA adapter, det borde fungera.

Det kommer inte funka, du akn inte konvertera en Digital hdmi signal till en analog vga signal utan en aktiv omvandlare.

Din dvi port på ditt grafikkort är förmodligen en DVI-I port. Då kan du skaffa (Borde följt med grafikkortet) en DVI-I -> VGA adapter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wolifan:

Köp en HDMI-DVI kabel samt en DVI-VGA adapter, det borde fungera.

Det kan aldrig fungera eftersom hdmi är en helt digital anslutning och vga är analog, dvi-I är däremot båda analog och digital så där kan man ha en enkelt kontaktadapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolifan:

Köp en HDMI-DVI kabel samt en DVI-VGA adapter, det borde fungera.

Fan känns det nästan billigare att köpa en ny skräpskärm med HDMI uttag.

Permalänk
Hedersmedlem

@spnelo *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det kan aldrig fungera eftersom hdmi är en helt digital anslutning och vga är analog, dvi-I är däremot båda analog och digital så där kan man ha en enkelt kontaktadapter.

Beror ju på hur man tolkar det, jag fattade det som han menade en hdmi->dvi adapter för den nuvarande dvi-skärmen, och en dvi->vga för den "nya" vga-skärmen vilket borde fungera utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Det kommer inte funka, du akn inte konvertera en Digital hdmi signal till en analog vga signal utan en aktiv omvandlare.

Din dvi port på ditt grafikkort är förmodligen en DVI-I port. Då kan du skaffa (Borde följt med grafikkortet) en DVI-I -> VGA adapter.

Fast, det kommer ju fungera, bara inte så som ni tänkt er det. Han använder naturligtvis DVI-VGA adaptern, för att få VGA från DVI anslutningen.
Och HDMI till DVI, för att få bild på DVI skärmen.

Skrivet av Klubba:

Beror ju på hur man tolkar det, jag fattade det som han menade en hdmi->dvi adapter för den nuvarande dvi-skärmen, och en dvi->vga för den "nya" vga-skärmen vilket borde fungera utmärkt

Fan, tvåa på bollen. Precis så tolkade jag det med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.