Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Långsam nedladdningshastighet

Tjena!

Har skaffat fiber och har 250 mbit download och 100 mbit upload med Bredbandsbolaget. Har inga som helst problem när jag spelar tex Bf1 elr Overwatch men när jag ska ladda ner någonting från tex Steam, Battlenet så laddar det extremt långsamt.

På Origin av någon anledning när jag laddar ner så brukar det ladda i ca 30 MB/s medans Steam och andra är extremt inconsistent (Vet vad man säger på Svenska haha). Steam kan ladda i ca 500 KB/s-15 MB/s man vet aldrig, men oftast laddar det i ca 800 KB-2 MB och som sagt det är inte bara Steam. Har kollat speedtest.net och jag får 251 mbit download och 110 mbit upload så jag får ju vad jag betalar för, men jag förstår inte varför det är så extremt långsamt just vid nedladdningar.

Sitter just nu och laddar ner en Overwatch uppdatering som laddar i 500 KB/s vilket är långsammare än när jag hade ADSL, tycker inte det verkar klokt.

Någon som har något tips på vad man kan göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Japp, felanmäla till BBB och säja åt dom att sluta dumma sig. (om följande är sant) : Kan du köra en bredbandskollen.se och faktiskt se att du har höga hastigheter, för om du har bra där så är detta du upplever ett resultat av antingen dålig peering eller att dom shape:ar din trafik mot steam. FTP:a gärna något från exempelvis ftp.sunet.se för att se om det är kass.

Kan ju vara något annat, är det en massa rea-grejer nu så, visst... steam har dålig bandbredd?

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010

I steam kan du byta vilken server du laddar ned ifrån, kan vara värt att pröva om det blir bättre
steam -> settings -> downloads -> download region

I battle.net klienten tror jag dock ej man kan göra det men om du prövar i steam, och det blir bättre så är det deras server som ej hänger med ordentligt.
Skadar inte att prova allafall.

FD R5|ASUS p8z77-V LX| Intel core i7 2700k @ 4.3Ghz|Corsair H115i|Corsair XMS3 DDR3 24GB |MSI 980 Ti Gaming 6G|Samsung 840 EVO 500GB + 17TB lagrning |EVGA superNOVA g2 750w |Asus VG248QE + BenQ GL2450 x2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Burgarn17:

På Origin av någon anledning när jag laddar ner så brukar det ladda i ca 30 MB/s medans Steam och andra är extremt inconsistent

Intressant att Origin ger full fart. Det tyder ju på att allt fungerar, även under normala förhållanden, och inte bara under syntetiska tester, som ISP'n kan ge företräde för att framstå i god dager.

Skrivet av Burgarn17:

Steam kan ladda i ca 500 KB/s-15 MB/s man vet aldrig, men oftast laddar det i ca 800 KB-2 MB och som sagt det är inte bara Steam. Har kollat speedtest.net och jag får 251 mbit download och 110 mbit upload så jag får ju vad jag betalar för, men jag förstår inte varför det är så extremt långsamt just vid nedladdningar.

Det kan egentligen vara primärt tre olika saker. Det ena är att din serviceleverantör, i det här fallet Steam, kanske inte levererar mer än så per användare. Det andra som kan begränsa dig är din ISP's peering mot tredje part, och därmed Steams uppkoppling. Kass peering = hög ping, och låg fart.

Skrivet av Burgarn17:

Sitter just nu och laddar ner en Overwatch uppdatering som laddar i 500 KB/s vilket är långsammare än när jag hade ADSL, tycker inte det verkar klokt.

Det här faller nog under det tredje. Overwatch, och alla andra Blizzards produkter, använder Peer 2 Peer filöverföringar för uppdateringar. Alltså, torrent teknik, osv. Dels finns det operatörer som tittar efter den typen trafik, och stryper den, och dels finns det hårdvara (routrar) som inte klarar de ofta flera tusen simultana anslutningar som kan skapas, och bandbredden blir lidande som resultat.

Det är så klart spekulativt, men "förutsatt att allt annat är OK" så är det liksom listan på saker som faller lite utom ens kontroll, och kan påverka det negativt.
Vad har du för router, och bredbandsleverantör?(nvm, BBB)
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av -=Mr_B=-:

Intressant att Origin ger full fart. Det tyder ju på att allt fungerar, även under normala förhållanden, och inte bara under syntetiska tester, som ISP'n kan ge företräde för att framstå i god dager.

Det kan egentligen vara primärt tre olika saker. Det ena är att din serviceleverantör, i det här fallet Steam, kanske inte levererar mer än så per användare. Det andra som kan begränsa dig är din ISP's peering mot tredje part, och därmed Steams uppkoppling. Kass peering = hög ping, och låg fart.

Det här faller nog under det tredje. Overwatch, och alla andra Blizzards produkter, använder Peer 2 Peer filöverföringar för uppdateringar. Alltså, torrent teknik, osv. Dels finns det operatörer som tittar efter den typen trafik, och stryper den, och dels finns det hårdvara (routrar) som inte klarar de ofta flera tusen simultana anslutningar som kan skapas, och bandbredden blir lidande som resultat.

Det är så klart spekulativt, men "förutsatt att allt annat är OK" så är det liksom listan på saker som faller lite utom ens kontroll, och kan påverka det negativt.
Vad har du för router, och bredbandsleverantör?(nvm, BBB)
B!

Routern jag har är en Technicolor TG799 vac Xtream, har Steam och Blizzard några speciella portar dom vill att man öppnar? Behövdes aldrig på min gamla så har inte tänkt på det men det kanske behövs nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Burgarn17:

Routern jag har är en Technicolor TG799 vac Xtream, har Steam och Blizzard några speciella portar dom vill att man öppnar?

Steam "borde" inte ha sådana önskemål, eftersom man tankar från deras servrar. Men Blizzard har en lista här.
Jag misstänker att Blizzards downloader stödjer uPnP, och kan öppna portarna den behöver själv, om routern samarbetar. Men det är en gissning, och, uPnP kan vara avstängt i routern, som en "säkerhetsåtgärd".
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.