Kort/USB för trådlöst hemnätverk under Linux Mint 17.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Kort/USB för trådlöst hemnätverk under Linux Mint 17.3

Hamnat i lite bryderi som tydligen kräver info från de som testat och vet. Har i helgen (med framgång) satt ihop min första egna dator samt installerat Linux Mint 17.3 som OS. Moderkortet är MSI Z170-A PRO. Vi kan lämna allt kring val av OS och kort. Maskinen ska köra ett moddat äldre spel och allt inkl OS är anpassat till det.

Är lite novis på byggen och trodde först att moderkortet hade stöd för trådlöst men så var inte fallet. Så därför behöver jag så snart som möjligt få datorn att trådlöst kommunicera med mitt hemnätverk. Blir ingen tung trafik så det behövs bara något som gör att datorn når internet via mitt ADSL modem/Router.

Ringde supporten där jag köpt moderkortet och fick då veta att det inte finns någon spec för nätverkskort/USB som visar eventuellt stör för Linux eller inte. Undrar därför om någon här kan ge lite vägledning? Har massor av butiker i närheten så jag kan nog få tag på det mest men vill helst kunna köpa ett snarast så jag kommer vidare.

Är så ny på Linux så jag är inte så hemtam bland resurser på nätet. Finns det någonstans redovisning för vilken typ av nätverkskort/USB som min Linux-version har stöd för? Eller kanske någon tråd här jag missat? Eller någon som redan vet och kan ge mig ett par konkreta tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åhus
Registrerad
Dec 2011

Majoriteten av de billiga "skräp" usb-wifi korten brukar ha stöd för Linux utan att behöva göra något extra. Dock brukar stabiliteten och hastigheten inte vara så bra med dessa, men denna ska nog fungera för dig, Asus PCE-n15

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

@Snövit:

Tack för snabba tipset! Ser att Kjell&Co har kortet 15 min bort för 399:-. Bara någon hundring dyrare än de billiga som tydligen levererar sisådär... . Tror du min Linuxversion hittar det direkt utan att behöva installera drivrutiner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åhus
Registrerad
Dec 2011

Lugnt!
Jag tror det, dock är jag själv novis när det kommer till Linux. Googla snabbt på nätverlskortets namn och Mint och se vad som dyker upp det bästa är nog att fråga om du kan lämna tillbaka det om det inte fungerar som det ska. vet inte riktigt deras returpolicy

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2016

Vet inte om Linux är något för mig. Ville bara ha en maskin som fungerar med mitt spel. Satte ihop en hel dator och installerade det Linux som rekommenderades. Har nu ägnat hela dagen åt att försöka få maskinen att hitta mitt trådlösa nätverk. Det kort du tipsade om verkade lovande men efter att jag googlat på det och Linux fanns massa felrapporter från användare och "åtgärder" som inkluderar tonvis med kod i Linux "Terminal" (motsvarande Kommandotolk i Win). Vågade då inte åka och köpa det så jag chansade på en enkel USB variant TP-LinkWN821N och hoppades på det bästa - d.v.s. att den skulle hittas med automatik. Fanns antydningar om funktion i Linux redan io specarna även om det hänvisade till för mig obegripliga versionsnummer.

Den hittade INTE. Googlade vidare och hittade drivrutiner att ladda ner. Där fanns dock garanti för det som kallas "Kernel" version 2.6~3.16. Nytt begrepp och fick googla för hur jag ser vad jag har. Det var 3.19 så då vågar jag inte chansa på den. För övrigt en instruktion som inte är av guds nåde med "compilation" via en massa kommandon i Terminal och redan där stupar jag för man ska tydligen fatta path till "kernel source" och följa ett resonemang som bygger på att man kan syntax för hur man adresserar. Och OM nu de installationsfiler jag laddade hem på andra maskinen, packade upp och kopierade över till skrivbordet på Linuxmaskinen, hade signalerats som "rätt" till min "kernelversion" fattar jag inte ens hur jag manuellt skulle installera dem. Det finns ett verktyg kallat "Drivrutinshanterare" men det funkar inte om man inte är uppkopplad. De filer som tillhör drivrutinen ligger ju i en mapp på skrivbordet och kanske inte kan installeras via den? Jag brukar ha bra intution i nya datorprogram etc. men känner mig faktiskt helt lost just nu. Utmattad och uppgiven. Och fortfarande ingen kontakt med nätverket vilket är helt nödvändigt för att komma vidare. Tyvärr känns Linux som ett betydligt större "mysterium" än jag först trodde...