Id Software: "4K-spel på Xbox Project Scorpio är slöseri med resurser"

Permalänk

@peterhjalmarsson: jo större skärm ju högre upplösning krävs, simple.
att försvara en stenålders upplösning (FHD) när det snart är 2017 håller inte, kanske för 3år sedan men inte i dagsläget
en UHD/4K tv skalar ju upp 1080p material rätt bra med, varför nöja sig med något sämre?
har dock ingen 4K ready bluray spelare ännu, väntar fortfarande på en 4K spelare innan jag köper något, i värsta fall får det bli en XbOne-S
@DeFeCT79: har en samsung SUHD 7000 serie

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De gjorde dessa tester mellan 720 och 1080p och mindre än 50% kunde identifiera rätt vill jag minnas, så iaf i det testet kunde det lika väl varit slumpen.

Inga tvivel på att man kan se skillnad på det om man tittar på nära håll, med perfekt syn, med perfekt upplösning på texturer och effekter. Men verkligheten skiljer sig så mycket mellan detta optimala och vad vi normalt använder, speciellt på en TV som trots allt står en bit bort från soffan.

Finns blindtester med Far Cry 4 på PC(Ultra/60FPS) vs XboxOne vs PS4 också där de flesta inte kan peka ut vilken version som är vilken också. Skulle gissa att sweclockers inte precis är bästa representationen av den genomsnittliga konsollköparen, som i alla generationer är vana vid 30fps eller under i de flesta fall och totalt stängda ekosystem.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Inte 1440p tack, ingen TV (vilket man oftast har konsol på) är anpassat för 1440p, det kommer se konstigt ut.
Precis som om man kör 1080p på en 1440p monitor. De är inte gjorda för att visa den upplösningen, det blir bara konstigt.

Uppskalningen sker inte i TVn på varken Xbox One S eller Playstation 4 Pro. Signalen uppskapalas av konsollen till en 3840x2160 framebuffer som skickas till TVn.

Har en PS4Pro själv och 1440p ser MYCKET bättre ut än 1080p. Många konsollspel numer använder dynamiska upplösningar vilket gör att nativeupplösningen kan få alla möjliga "custom" upplösningar. Jag lägger inte märke till några uppskalningsartefakter förrän man kommer ner till runt 1000p och under på en 4k skärm.

Att bara öka upplösningen i spelen är enkelt och tar väldigt lite utvecklingstid, därför kommer det vara vanligast.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag kan utläsa är att folk förederar låg upplösning med bättre flyt/fler visuella effekter än hög upplösning med lite sämre flyt, vilket jag vänder mig emot.

Sen ser man ju hur det är, så fort en telefon får högre upplösning än typ 1080p så säger folk att det är "onödigt"...

Nej det folk säger är att spelen inte ska ha högre upplösning till vilket pris som helst. Det blir t.ex. fånigt att plocka ut stolar och inredning i en bil bara för att få den gå snabbare 0-100 km/h.
Om det finns sätt att göra spelet snyggare på och en bättre upplevelse till en "billigare kostnad" än att höja upplösningen ska man göra det först. Och helt uppenbart gör det fortfarande det. Sedan när den billigaste skillnaden du kan göra är att höja upplösningen ska du givetvis göra detta. Det handlar i grunden om enkel ekonomi i resurshantering.
Om du är en av dem som till varje pris vill att bilen ska gå så fort som möjligt 0-100 km/h så är det helt ok men du är i klar minoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Nej det folk säger är att spelen inte ska ha högre upplösning till vilket pris som helst. Det blir t.ex. fånigt att plocka ut stolar och inredning i en bil bara för att få den gå snabbare 0-100 km/h.
Om det finns sätt att göra spelet snyggare på och en bättre upplevelse till en "billigare kostnad" än att höja upplösningen ska man göra det först. Och helt uppenbart gör det fortfarande det. Sedan när den billigaste skillnaden du kan göra är att höja upplösningen ska du givetvis göra detta. Det handlar i grunden om enkel ekonomi i resurshantering.
Om du är en av dem som till varje pris vill att bilen ska gå så fort som möjligt 0-100 km/h så är det helt ok men du är i klar minoritet.

Med det resonemanget skulle förmodligen spel fortfarande körts i 256X240 och varit monokroma. Både färgdjup och högre upplösning är dyrt, det är så det är.

Det jag tycker är tråkigt är att det är ett väldigt fokus på kostnad hela tiden. PS3 kostade 6000Kr när den kom och piskade PC prestandamässigt. PS4 kostade 4000Kr vid lansering och klarade inte av att piska PC'n alls... Vad fan är det som hänt?? Om 2000Kr är det som fattas för att driva utvecklingen frammåt så tycker inte jag det är något att bråka om liksom.

Jag tycker konsoler ska bli dyrare och dyrare om det är det som krävs för att leverera bättre upplösning och flyt. Nej, jag säger inte att jag vill ha 128K nu "för att det går", men 4K är helt rimligt eftersom vissa faktiskt har det idag och köper man en ny TV så är det i de flesta fall 4K som gälller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Finns blindtester med Far Cry 4 på PC(Ultra/60FPS) vs XboxOne vs PS4 också där de flesta inte kan peka ut vilken version som är vilken också. Skulle gissa att sweclockers inte precis är bästa representationen av den genomsnittliga konsollköparen, som i alla generationer är vana vid 30fps eller under i de flesta fall och totalt stängda ekosystem.

Ligger helt klart sanning i vad du säger. Och därför är det svårt för oss att förstå varför man väljer något med så klen hårdvara att göra ett så tungt jobb.
Men det som gör att vi jämför dem så, är för att de jämförs mot en motsvarande PC rätt ofta, både i pris och funktion, och då måste man också titta lite kritiskt på det.

Skrivet av Svantesson666:

Nej det folk säger är att spelen inte ska ha högre upplösning till vilket pris som helst. Det blir t.ex. fånigt att plocka ut stolar och inredning i en bil bara för att få den gå snabbare 0-100 km/h.
Om det finns sätt att göra spelet snyggare på och en bättre upplevelse till en "billigare kostnad" än att höja upplösningen ska man göra det först. Och helt uppenbart gör det fortfarande det. Sedan när den billigaste skillnaden du kan göra är att höja upplösningen ska du givetvis göra detta. Det handlar i grunden om enkel ekonomi i resurshantering.
Om du är en av dem som till varje pris vill att bilen ska gå så fort som möjligt 0-100 km/h så är det helt ok men du är i klar minoritet.

Håller helt med.

"Älskade biljämförelsen":
Om du jämför en dyrare lyx bil som kör 200km/h så kan du ju inte jämföra den i 200km/h mot en liten ekonomisk bil, men du kan jämföra hur de båda fungerar runt 100km/h, som är var man som pendlare mest ligger, eller i stan på 40-50km/h hur bra den är på div saker som parkering.

Konsolerna är här som Smart eller Nissan Micra/Toyota Aygo/Ford KA och liknande. De är egentligen totalt hemska bilar när man jämför dem rakt av, men om du inte behöver mer än en liten 2 sätesbil i stan, som är ganska lätt att parkera, så räcker den kanon och gör jobbet perfekt. Men så fort du jämför något utanför dens lilla optimala zon, tex krockskydd, tillbehör/finesser, lastutrymme, så ser man ofta bristerna. Och detta är vad som sker när de tar hårdvaran på konsolen utanför sin optimala nivå.

Så ser jag konsolerna iaf. De ska inte bli 4k / 200km/h saker som inte kan göra det bra, utan håll dem i den zon där de verkligen kan ge mest för pengarna... dvs stan med lite landsväg/motorväg (även om de inte är perfekta för motorvägen) för 1-2 personer utan last. Så problemet jag ser är inte att konsolerna inte klarar spel, utan att de försöker (och folk verkar vilja att de ska) spela på PCns nivå, utan PCns hårdvarukrav. Det är som att köra en liten bil, plattan i mattan på tyska autobahn för att försöka hinna med alla 500kkr+ BMW/Mercedes/Audi... Det är inte bra på något sätt, så snälla sluta.

Så för att kunna spela (eller kunna ha en bil att köra), fungerar dessa prisvärda sätt väldigt bra, och de gör jobbet, ofta utan att man märker någon nackdel, förrän man jämför dem med sina större kusiner. Men de måste hållas i sin optimala zon... annars blir det skit av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

PC spelare blir inte lidande på grund av konsoler, det är bara en lös bortförklaring. Genom att acceptera och köpa dåligt portade spel, bidrar man till att på kontinuerlig basis blir utnyttjad som andrahandsmedborgare av spelbolagen. Sen så verkar du klaga på dåligt portade spel samtidigt som du klagar på konsolexklusivitet, bättre med exklusivitet än dåliga portar tycker jag. Men många pc spelare vill köra konsolspel på PC, även då pc har massor med renodlade pc titlar att köra.

Visst, datorer klarar allt som konsoler gör och mer därtill, men konsoler är nischade produkter och det är också det som är deras styrka. Man slipper ha Steam/Origin/UPlay/Battle.net/GOG/etc med olika spelbibliotek, vänlistor, osv vilket resulterar i ett väldigt fragmenterad upplevelse. Konsolportar slipper man också ;). Sen så kan man inte bara koppla in en gamepad i datorn, då man kommer köra med personer med mus/tangentbord. Menyer och så vidare inte är anpassade för gamepads, och om dem är det så blir pc spealrna lidande som du nämnde.

Lösningen: Se konsoler och pc som två helt olika miljöer, kör konsolspel på konsol, undvik konsolportar och kör renodlade pc-spel på pc, det finns absolut ingen brist på exklusiva pc titlar som är alldeles suveräna.

Exklusivitet är anti-konsument vi vill ju ha det så öppet som möjligt.
Du säger först att pc spelare vill spela konsolspel på pc sedan att lösningen är att bara spela pc-spel hur tänkte du där? Det finns inget som delar pc och konsol spel det finns bara spel som passar mer eller mindre bra med ett visst kontrollmedel. Att du inte vill möta folk som använder mus när du spelar med gamepad är en konstig inställnig. Det du egentligen vill är att ha jämt motstånd vilket du hade fått tack vare bra matchmaking. Tänk dig 1500 mmr med gamepad mot någon med 1000mmr med mus så blir det jämn fight ändå. Såvitt jag vet finns inget som delar gamepad mot rattar i racingspel eller fightsticks i fightspel på konsol.
Hur du kan säga att pc-spelare är andra gradens medborgare och inte ska stödja företag som inte gör bra portar medans konsolspelare köper från samma företag och dessutom betalar bra mycket mer för det vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det jag kan utläsa är att folk förederar låg upplösning med bättre flyt/fler visuella effekter än hög upplösning med lite sämre flyt, vilket jag vänder mig emot.

Sen ser man ju hur det är, så fort en telefon får högre upplösning än typ 1080p så säger folk att det är "onödigt"...

Nej. Däremot är det ju så att om man har begränsade systemresurser till sitt förfogande så måste man prioritera vad man gör först.
I fallet med Xbox Scorpio så har den ju som jag förstått det inte prestanda för att köra 4K upplösning i 60fps.
Man kommer att få köra antingen högre upplösning i lägre FPS eller köra 1080p upplösning med bättre detaljrendering och bättre flyt.

Det kommer alltid att finnas utrymme för förbättring fram tills man kör spelen i 250 fps med VR glasögon med 18k upplösning.
I nuläget så har vi begränsningar som gör att vi inte utan vidare kan skruva upp både fps och upplösning hur högt som helst.

Man får ju inte glömma att 4k bilder innehåller ca 4 ggr så många pixlar som en 1080p bild.
Det innebär att det krävs 4 ggr så mycket prestanda att rendera en äkta 4k bild som en 1080p bild.

Det man menar här är att om man vill maximera den upplevda förbättringen av spelupplevelsen så är det kanske så att man inte automatiskt ska satsa på att bara höja upplösningen utan det kanske ger mer payoff att satsa på bättre flyt, bättre detaljrendering eller liknande.

I dagsläget är det ju så att många av dom tyngre spelen faktiskt har vissa problem att upprätthålla 1080p med 30fps på dagens konsoller och då kanske det är vettigare att försöka satsa på det.

Sen kommer ju ett läge när flytet är så bra att det ger bättre avkastning för ökad prestanda att öka upplösningen.

Visst. Kan man så är det ingen dum idé att skruva upp upplösningen men det får inte ske på bekostnad av att flytet i spelet blir dåligt. I synnerhet inte om majoriteten av alla som äger konsollerna sitter på Tv apparater eller projektorer som inte kan visa mer än 1080p i nuläget.

Det handlar ju om att göra det så bra som möjligt för så många som möjligt i den kundkrets man har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med det resonemanget skulle förmodligen spel fortfarande körts i 256X240 och varit monokroma. Både färgdjup och högre upplösning är dyrt, det är så det är.

Det jag tycker är tråkigt är att det är ett väldigt fokus på kostnad hela tiden. PS3 kostade 6000Kr när den kom och piskade PC prestandamässigt. PS4 kostade 4000Kr vid lansering och klarade inte av att piska PC'n alls... Vad fan är det som hänt?? Om 2000Kr är det som fattas för att driva utvecklingen frammåt så tycker inte jag det är något att bråka om liksom.

Jag tycker konsoler ska bli dyrare och dyrare om det är det som krävs för att leverera bättre upplösning och flyt. Nej, jag säger inte att jag vill ha 128K nu "för att det går", men 4K är helt rimligt eftersom vissa faktiskt har det idag och köper man en ny TV så är det i de flesta fall 4K som gälller.

Vad som hänt är väldigt enkelt.
PS3 hade en teoretisk processorkraft som var enormt hög för en konsoll.
Men Cellprocessorn kostade också 400 miljoner dollar att utveckla och den var ganska dyr att producera och krånglig att koda för.

Resultatet var att dom sålde varenda PS3 med förlust i hoppet om att tjäna tillbaka pengarna på spelförsäljningen.
Det gjorde dom nog också men jag tror att det var starkt bidragande till att den generationen konsoller fick leva så länge.

Idag har man plockat ihop en konsoll som man kan sälja utan att gå med förlust på varje såld enhet.
det får resultatet att det är ganska klena komponenter sett till prestanda.

Det är ingen som argumenterar för att högre upplösning är dåligt.
Din jämförelse med 256*240 och monokrom är ju riktigt dum. Det är ingen som argumenterat för det.
Det skulle ge ohyggligt mycket prestanda över till ingen nytta.

Skulle du själv vilja spela på en konsoll med 8k upplösning men som bara klarade av att rendera typ 7-8 fps???
Jag skulle inte vilja det.
Jag vill att dom skruvar upp upplösningen så högt som möjligt utan att dom behöver pruta för mycket på fps eller rendering av detaljer i bilden.

En dåligt renderad 4k bild kan i många fall vara bättre än en bra renderad 1080p bild.
I synnerhet på en 1080p fullHD tv som dom flesta sitter med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med det resonemanget skulle förmodligen spel fortfarande körts i 256X240 och varit monokroma. Både färgdjup och högre upplösning är dyrt, det är så det är.

Nej det skulle de inte. Du misstolkar vad jag skriver med flit så det här är ju bara fånigt.
Jag är glad för din skull att alla spel ska köras i 4K på Project Scorpio oavsett om spelet mår bra av det eller inte.

Permalänk
Skrivet av truedesire:

@peterhjalmarsson: jo större skärm ju högre upplösning krävs, simple.
att försvara en stenålders upplösning (FHD) när det snart är 2017 håller inte, kanske för 3år sedan men inte i dagsläget
en UHD/4K tv skalar ju upp 1080p material rätt bra med, varför nöja sig med något sämre?
har dock ingen 4K ready bluray spelare ännu, väntar fortfarande på en 4K spelare innan jag köper något, i värsta fall får det bli en XbOne-S
@DeFeCT79: har en samsung SUHD 7000 serie

> jo större skärm ju högre upplösning krävs, simple.
Nej, det krävs inte. Högre upplösning KAN potentiellt ge en bättre bild, givet att a) källmaterialet är högupplöst (eller möjligtvis uppskalas) och b) att avståndet inte är för stort.

> att försvara en stenålders upplösning (FHD) när det snart är 2017 håller inte, kanske för 3år sedan men inte i dagsläget
> en UHD/4K tv skalar ju upp 1080p material rätt bra med, varför nöja sig med något sämre?
Därför att man inte vill köpa en ny TV kanske? Duh! Speciellt om man får större delen av kvalitetsförbättringen även på en 1080p TV.

Den ursprungliga diskussionen (som du lämpligt nog valde att inte ta med) handlade om videokvalitet. Jag fortsätter att hävda att skillnaden i upplev kvalitet med Netflix HD på en 1080p TV och Netflix UHD på en 4K TV, inte beror så mycket på TV:ns upplösning som att filmen har remastrats med utgångspunkt från ett bättre orginal, med en bättre programvara, och framför allt med en högre bitrate.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av peterhjalmarsson:

> jo större skärm ju högre upplösning krävs, simple.
Nej, det krävs inte. Högre upplösning KAN potentiellt ge en bättre bild, givet att a) källmaterialet är högupplöst (eller möjligtvis uppskalas) och b) att avståndet inte är för stort.

> att försvara en stenålders upplösning (FHD) när det snart är 2017 håller inte, kanske för 3år sedan men inte i dagsläget
> en UHD/4K tv skalar ju upp 1080p material rätt bra med, varför nöja sig med något sämre?
Därför att man inte vill köpa en ny TV kanske? Duh! Speciellt om man får större delen av kvalitetsförbättringen även på en 1080p TV.

Den ursprungliga diskussionen (som du lämpligt nog valde att inte ta med) handlade om videokvalitet. Jag fortsätter att hävda att skillnaden i upplev kvalitet med Netflix HD på en 1080p TV och Netflix UHD på en 4K TV, inte beror så mycket på TV:ns upplösning som att filmen har remastrats med utgångspunkt från ett bättre orginal, med en bättre programvara, och framför allt med en högre bitrate.

1. Njaa... Högre 'native' upplösning ger i 99% av fallen bättre bild, oavsett om det är samma texturer eller inte i grunden.
Exempel:

2. Du får nästan leta efter en TV som inte har 4K idag, budget TV's runt 4,000kr-klassen har tom. 4K upplösning idag.
Det är ändå rätt många som hoppat på 4k tåget nu, i alla fall när det kommer till TV - Kanske inte lika mycket på PC sidan, just för att det är så tungdrivet i spelande. Men för video/fotoredigering är det en otroligt växande marknad.

3. Bitrate spelar väldigt stor roll, det håller jag helt klart med om!
Men faktumet är att nytt material görs för 4k, speciellt om man använder Netflix eller dem nya UHD Bluray'sen. Så att satsa på 4K på en konsol när dem flesta redan har köpt eller är i tankarna om en 4K TV är i mitt tycke inte en dum idé.
Många klagar på konsoler (med all rätt), men för en gångs skull pressar de tekniken väldigt hårt framåt genom att pusha 4K till Svensson.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

@peterhjalmarsson: ja du, allt kan man inte hålla med om, men ppi går inte förneka dock ta bort alla andra variabler och kika enbart på ppi, något som är 100ppi kontra 250+ tex är dag och natt.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

1. Njaa... Högre 'native' upplösning ger i 99% av fallen bättre bild, oavsett om det är samma texturer eller inte i grunden.
Exempel:
http://www.digitalstorm.com/unlocked/images/articles/Nav/Articles/Assassinscreed-4k-1080p-4.jpg

2. Du får nästan leta efter en TV som inte har 4K idag, budget TV's runt 4,000kr-klassen har tom. 4K upplösning idag.
Det är ändå rätt många som hoppat på 4k tåget nu, i alla fall när det kommer till TV - Kanske inte lika mycket på PC sidan, just för att det är så tungdrivet i spelande. Men för video/fotoredigering är det en otroligt växande marknad.

3. Bitrate spelar väldigt stor roll, det håller jag helt klart med om!
Men faktumet är att nytt material görs för 4k, speciellt om man använder Netflix eller dem nya UHD Bluray'sen. Så att satsa på 4K på en konsol när dem flesta redan har köpt eller är i tankarna om en 4K TV är i mitt tycke inte en dum idé.
Många klagar på konsoler (med all rätt), men för en gångs skull pressar de tekniken väldigt hårt framåt genom att pusha 4K till Svensson.

1. Nu pratade vi ju om video, inte TV-spel. Självklart är det stor skillnad mellan 4K och HD på en PC-skärm med högupplösta texturer och ett avstånd på 3 dm. Skillnaden är inte alls lika stor med komprimerade videoströmmar på flera meters håll (även om TV:n är större). Men visst är det skillnad - det enda jag hävdade var att den största delen av den skillnaden man ser inte beror på den högre upplösningen utan på den bättre videoströmmen i Netflix 4K-material jämfört med deras HD-material.

2. Du har fel. På prisjakt finns det 297 st 4K TV-apparater och 700 st 1080p TV-apparater under 10.000. Under 4000 kr är förhållandet 10(!) st mot 237 st. Även under 20 000 kr är det 50% fler 1080p-apparater.

Men framför allt så är oftast en 4K TV för x kr på många sätt sämre än en 1080p TV för samma pengar. En högupplöst panel kostar mer än en lågupplöst, och då måste man pruta på andra kvaliteter för att kunna hålla priset. Det kommer säkerligen att ändra sig längre fram (720p-paneler är ju inte billigare längre), men vi är inte där ännu.

Permalänk
Skrivet av truedesire:

@peterhjalmarsson: ja du, allt kan man inte hålla med om, men ppi går inte förneka dock ta bort alla andra variabler och kika enbart på ppi, något som är 100ppi kontra 250+ tex är dag och natt.

Det är en helt irrelevant jämförelse på TV-apparater eftersom man befinner sig meter bort och inte centimeter som på en mobil.

250 ppi för en 4K-skärm, då blir den 17" stor. Så små 4K skärmar finns nog(?) inte, men om de fanns så på "vardagsrumsavstånd" finns det ingen som helst möjlighet att tillgodogöra sig upplösningen.

En 1080p med samma storlek har f.ö. 175 dpi så att försöka jämföra med 100 ppi är högst felaktigt.

Men jämför du en 17" 4K-skärm (250 dpi) med en 17" 1080p-skärm (175 dpi) på 3 meters håll. Det finns inte en möjlighet att du skulle se någon skillnad. Det där är mobil-siffror, inte något som finns på TV-apparater - av en god orsak.

Permalänk

@peterhjalmarsson: men, märk ord
den procentuella skillnaden är ju större, vilket är det jag är ute efter. tex en imac 5K 27" har 217ppi, en "std" gaming skärm har 1080p på 24" vilket är horribla 91.79.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Det är en helt irrelevant jämförelse på TV-apparater eftersom man befinner sig meter bort och inte centimeter som på en mobil.

Siffrorna var ju väl tilltagna men håller med om hans poäng. 1080p på en stor TV är illa, man kan känna av rutmönstret på ganska långt avstånd, speciellt som det tycks mig att många TV-paneltillverkare har förhållandevis större mellanrum mellan pixlarna än på mindre displayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Tycker spelen kan förbättras grafiskt rätt så mycket på 1080/1440P på konsoller innan man behöver gå till 4K.

Jag säger alltid detsamma. Om ett foto ser skitsnyggt ut i 1080, men ett spel inte gör det. Ja, då hjälper inte högre upplösning, utan då ska man försöka se till att fixa grafiken först.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Skrivet av truedesire:

@peterhjalmarsson: men, märk ord
den procentuella skillnaden är ju större, vilket är det jag är ute efter. tex en imac 5K 27" har 217ppi, en "std" gaming skärm har 1080p på 24" vilket är horribla 91.79.

Du kan vara ute efter vad du vill, men i så fall får du skriva det nån annanstans än som ett svar till mig i en diskussion om upplev videokvalitet i Netflix. Ta dina kommentarer och gå någon annastans.

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Siffrorna var ju väl tilltagna men håller med om hans poäng. 1080p på en stor TV är illa, man kan känna av rutmönstret på ganska långt avstånd, speciellt som det tycks mig att många TV-paneltillverkare har förhållandevis större mellanrum mellan pixlarna än på mindre displayer.

Det har du alldeles rätt i. Här är en annan sann sak: vatten är vått.

Ingendera av påståendena är relevanta alls som ett svar till mig i en diskussion om upplev videokvalitet i Netflix. Ta dina kommentarer någon annanstans så vi kan avsluta den här diskussionen.

Permalänk

@peterhjalmarsson: ok, men en dag kommer 4K skina över dig

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2