Kan inte spela in ljud via mikrofonen - Linux Mint

Permalänk

Kan inte spela in ljud via mikrofonen - Linux Mint

Hej.

Jag har ett 3.5 mm uttag som både tar emot hörlurar och mikrofon. Problemet är att jag kan inte spela in något via den vägen. Så fort jag kopplar in mina hörlurar med inbyggd mikrofon så kan jag bara höra ljud. Men endast den interna mikrofonen är aktiverad. Jag vill aktivera den externa mikrofonen. Ljudkortet fungerar utmärkt.

Varför?
Asus SonicMaster X551M är min dator.

Permalänk
Hedersmedlem

När du säger att den tar emot både hörlurar och microfon, menar du då att den själv känner av vad det är du kopplar in? Det är det nämligen många som fixar, men det betyder inte att de klarar av ett headset som har fler poler i kontakten.

Edit: Om den klarar headset så kan du kolla här för lite tips.
http://www.pcnexus.net/2013/11/how-to-use-combo-audio-jack-on...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Datorn känner av om jag kopplar in mina hörlurar. Då avaktiveras de inbyggda högtalarna. Men inbyggda mikrofonen avaktiveras inte.

Det är ett 3.5 mm ingång som både är gjort för hörlurar med mikrofon.

Mina hörlurar är Samsung hörlurar som är som proppar man trycker in i örat. På telefonen fungerar det riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Vilket program ska du spela in med och har du valt rätt källa eller kan du bara se den inbyggda mikrofonen i ingångsväljaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har ett program som heter Pulse audio och den känner av vilka ljudenheter somras aktiva eller inte. Kopplar jag in hörlurarna så känner Pulse Audio det. Men någon extern mikrofon känner den inte.

Simple screen recorder är mitt verktyg. Den känner av den interna mikrofonen.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av heretic16:

Jag har ett program som heter Pulse audio och den känner av vilka ljudenheter somras aktiva eller inte. Kopplar jag in hörlurarna så känner Pulse Audio det. Men någon extern mikrofon känner den inte.

Simple screen recorder är mitt verktyg. Den känner av den interna mikrofonen.
Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar vara Realtek som gjort ljudkretsen i den datorn, har du provat installera nån av deras generiska linuxdrivrutiner ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör alsamixer. Aktivera line in, så funkar det nog. Jag behövde in där och pilla för att styra upp mina ut/ingångar för 2/4/6kanaligt osv.

Körs i terminal, behövs ej vara root.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar vara Realtek som gjort ljudkretsen i den datorn, har du provat installera nån av deras generiska linuxdrivrutiner ?

Hej. Jag har inte testat eller kollat. Men jag ska undersöka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Peter77:

Kör alsamixer. Aktivera line in, så funkar det nog. Jag behövde in där och pilla för att styra upp mina ut/ingångar för 2/4/6kanaligt osv.

Körs i terminal, behövs ej vara root.

Mvh

Hej. Jag hittar inget "line in" i min Alsamixer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar vara Realtek som gjort ljudkretsen i den datorn, har du provat installera nån av deras generiska linuxdrivrutiner ?

Jag har inte hittat några drivrutiner för ALC270 Realtek som passar till Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av heretic16:

Jag har inte hittat några drivrutiner för ALC270 Realtek som passar till Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Då vet jag inte hur du ska lösa det, det kanske behövs nått annat ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då vet jag inte hur du ska lösa det, det kanske behövs nått annat ljudkort.

Tror du ett externt USB ljudkort fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av heretic16:

Tror du ett externt USB ljudkort fungerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ju kort som har uttalat linuxstöd och antagligen betydligt fler än dem hos "spelkorten"
http://wiki.linuxaudio.org/wiki/hardware_matrix
http://wiki.linuxaudio.org/wiki/hardware_support?redirect=1

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ts har du ens kollat hur det ser ut i alsamixer innan du gör något? Den ligger liksom överordnad pulseaudio.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring