Dålig nedladdningshastighet på en dator men hög uppladdningshastighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Dålig nedladdningshastighet på en dator men hög uppladdningshastighet.

Hej,

Har 500/500 mbit/s fiber uppkoppling. Har alltid fått ut dessa hastigheter men idag när jag skulle ladda ner ett spel från steam märkte jag att hastigheten bara var ~10 MB/S. Jag gjorde därför ett test på bredbandskollen och där hade jag ~80 mbit/s ner och ~350 mbit/s upp. Testade även speedtest och där får jag full hastighet upp och ner, men tror inte det stämmer. Jag testade därför på en annan dator och mobil och där får jag normal hastighet på bredbandskollen. Det är alltså bara problem på en dator och inte själva nätverket, det har fungerat innan.

Någon som vet hur man kan felsöka detta? Använder kabel, men gjorde ett test med wifi också och fick samma resultat där.

GPU EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX Kylning Corsair Hydro H110i
Moderkort Asus Z87-DELUXE Intel Z87 CPU 4790K
Minne Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO Nätagg Corsair AX860i
Chassi Corsair Carbide Air 540 Skärm Asus Swift PG278Q [2] Samsung SA950
SSD Samsung SSD PRO 850 256&2*128GB Hårddisk Western Digital Red 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2015

Ingen aning hur bredbandskollen hanterar datan som man laddar ner till datorn, men skulle datan tex skrivas till en klasisk hdd så blir ju begränsningen mer i skrivhastigheten. Medans en ssd har betydligt högre skrivhastighet.
Funkar troligtvis inte på detta sätt med bredbandskollen (kanske skrivs direkt till ram minnet?)
Bara en teori

Många variabler som påverkar hastigheten. Din hårdvara, trafiken på nätverket, serverns hastighet, strul hos din ISP ect ect

Skickades från m.sweclockers.com

GTX1080 - i7 7700k - 16GB G.Skill 3733mhz - Noctua NH-D15
2x Samsung 960 Evo - 750 Evo - Seagate Firecuda 2TB SSHD
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - Acer XB271HU
Razer Deathadder 2013 - Logitech G410 - Sennheiser GSP 350

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Börja kolla på vilka uppdateringar som skett sedan det fungerade normalt och backa dem.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

körde du default server på bredbandskollen..Jag väljer alltid TPTEST_STHLM

╔ Corsair 32GB DDR3 CL9 1600Mhz DOMINATOR PLATINUM ■
╠ MSI Krait SLi Edition ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ Intel i7 4790K
╠ DeepCool Captain 240EX ■ Kingston HyperX Savage 250GB
╠ Corsair Graphite 760T ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ BenQ XR3501 35-inch Curved Ultra Wide 144HZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av SpeedRebirth:

Ingen aning hur bredbandskollen hanterar datan som man laddar ner till datorn, men skulle datan tex skrivas till en klasisk hdd så blir ju begränsningen mer i skrivhastigheten. Medans en ssd har betydligt högre skrivhastighet.
Funkar troligtvis inte på detta sätt med bredbandskollen (kanske skrivs direkt till ram minnet?)
Bara en teori

Många variabler som påverkar hastigheten. Din hårdvara, trafiken på nätverket, serverns hastighet, strul hos din ISP ect ect

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men den datorn som strular är överlägsen alla andra datorer som jag har testat på. Och om det var nätverksproblem, server hastighetsproblem eller ISP problem varför fungerar alla andra enheter normalt?

Skrivet av mrqaffe:

Börja kolla på vilka uppdateringar som skett sedan det fungerade normalt och backa dem.

Får nog bli att göra det, vill helst undvika det dock... Vet inte riktigt när det slutade fungera dessutom.

Skrivet av fermia:

körde du default server på bredbandskollen..Jag väljer alltid TPTEST_STHLM

Var väljer man server? Hittar inte det. Edit: hittade nu

GPU EVGA GeForce GTX 780 Ti SC ACX Kylning Corsair Hydro H110i
Moderkort Asus Z87-DELUXE Intel Z87 CPU 4790K
Minne Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE PRO Nätagg Corsair AX860i
Chassi Corsair Carbide Air 540 Skärm Asus Swift PG278Q [2] Samsung SA950
SSD Samsung SSD PRO 850 256&2*128GB Hårddisk Western Digital Red 2TB

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Leyer:

Jo, men den datorn som strular är överlägsen alla andra datorer som jag har testat på. Och om det var nätverksproblem, server hastighetsproblem eller ISP problem varför fungerar alla andra enheter normalt?

Får nog bli att göra det, vill helst undvika det dock... Vet inte riktigt när det slutade fungera dessutom.

Var väljer man server? Hittar inte det. Edit: hittade nu

Det går att prova att köra datorn via en livelinux, då märker man om felet ligger i den mjukvara som är installerad eller inte.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Exakt samma sak hände mig i måndasgkväll när jag skulle spela (Telia Fiber), fick 16 ner och 350 upp. Mitt löste sig av en omstart av modem (lät det va av 5min) samt omstart av datorn efter ja kollat så inte uppdateringar låg och vänta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Har du satt full duplex och avaktiverat och sen aktiverat nätverkskortet..

╔ Corsair 32GB DDR3 CL9 1600Mhz DOMINATOR PLATINUM ■
╠ MSI Krait SLi Edition ■ ASUS-ROG-STRIX-GTX1080TI-OC ■ Intel i7 4790K
╠ DeepCool Captain 240EX ■ Kingston HyperX Savage 250GB
╠ Corsair Graphite 760T ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ BenQ XR3501 35-inch Curved Ultra Wide 144HZ