Fejknyheter och demokrati

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

De första två inläggen jag citerar av dig tycker jag det är lite trollvarning på.

@CeeJaySWE skrev ett inlägg där detta sas om att dra invandrare över en kam för det ett fåtal rötägg ägnade sig åt. Du tycker på fullt allvar att det är samma sak svepande uttala sig negativt om en folkgrupp (dvs gruppen icke-svenskfödda i detta fall) som t.ex. att säga att nazister är rasister då det faktiskt är en del av den ideologi varje individuell nazist själv valt?

SVD är vanligtvis en ganska trovärdig källa och du lyckades hitta en artikel som handlar om en intervju som Der Spiegel haft med en dam som provsmakade Hitlers mat. Det är dock en andrahandskälla, så du kunde gott ha länkat till Hitler's Food Taster One Bite Away from Death istället.

Hur som haver, artikeln säger, troligtvis fullt korrekt, att damen ifråga påstår att Hitler var vegetarian. Om han sen var det eller inte är väl inte direkt avgjort bara av hennes påstående, men det är väl rimligt att anta att hon besatt viss kunskap om det och att han faktiskt var vegetarian. Dessutom tror jag att detta torde vara kuriosa av tämligen marginell betydelse, som de flesta av oss inte vill lägga någon speciellt vikt vid eller tid på att utröna.

Vill minnas att Albert Speer nämner något liknande i sina memoarer och att boken "Hitler's Table Talke" gör likaså.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det är extremt enkelt att ljuga för folk och komma undan. Du kan hitta på ett citat från en person, och sedan skriva en liten artikel om det, längst ned så erkänner du att det är ett falskt citat då majoriteten ändå bara läser dom första raderna, en stor skara läser bara titeln till och med.

Intressant ämne att ta upp men bra komiskt med tanke på vem det kom ifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikfavoriten:

Det är en stor skillnad. bara att gå in på tex "fria...." eller RT så kan man på varje sida hitta information med grova faktafel som medvetet är avsedda att vilseleda.

Kanske är det dags att börja reglera sådant hårdare med lag, för att kunna bevara demokratin?

Tyvärr så visar USA den senste veckan att väldigt många demokrater inte alls är intresserade av demokrati.

De protesterar mot ett en demokratiskt vald personer är fel person!

De personer som på riktigt är demokrater acceperat helt enkelt ett demokratiskt val.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av burner1:

Tyvärr så visar USA den senste veckan att väldigt många demokrater inte alls är intresserade av demokrati.

De protesterar mot ett en demokratiskt vald personer är fel person!

Ursäkta? Så du menar att de demonstrerar är ett bevis att de inte är demokratiska? Den logiken går inte ihop.. Faktiskt så är det en viktig del av demokratin att de får protestera. Protestera mot en man som fick mindre röster än Clinton i might add.

Så i dina tankegångar så är alla som demonstrerar mot ett beslut, en lag eller något liknande antidemokratiska eller vill du komma fram till att alla som demonstrerar mot just Trump är odemokratiska?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

@burner1: att kunna demonstrera är en av demokratins grundvalar. inte konstigt att man demonstrerar när hillary förlorade trots 2 miljoner fler röster.

Demonstrationerna bör ses som ett sundhetstecken helt klart.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fisken1986:

Du vet den där ångan som kommer ut ur turbinerna...det är vatten..ren vattenånga..kärnkraft är renaste alternativet mot hur mycket energi det ger.

Missvisande jämförelse. Vattenångan som går genom turbinen är i ett slutet system och kommer aldrig i kontakt med omgivningen i normalfallet. Detta gäller för alla värmekraftverk och kraftvärmeverk, även de som är koleldade.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Nu vet jag inte om man kan förutsätta att majoriteten som demonstrerar använder det som en ursäkt för skadegörelse. Som jag upplevt det är det ofta en liten skara personer som utnyttjar dessa tillfällen till att vandalisera. Den fredliga majoriteten måste självklart ha möjlighet att uttrycka sitt missnöje över situationen.

En annan aspekt i valet är ju att man kan ifrågasätta hur demokratiskt det är med våra mått sett. Dömda brottslingar förlorar sin röst och elektorsystemet får även det röster att värderas olika. Både valdeltagande och utfall hade varit intressant att se om man hade kört på en liknande modell som vi har. Värt att nämnas är även att ett övertag på 2 miljoner i ett val med elektorer inte behöver betyda att det övertaget hade funnits kvar om alla röster vägs lika tungt. Jag tror helt enkelt att väljargruppen hade sett annorlunda ut då, men hur vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Citerat inlägg raderat
Permalänk
Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Själv anser jag att påstå att Aftonbladet aldrig någonsin publicerat lögner är grov trolling, det de däremot är bra på är att ta ner nyheterna istället för att göra en "edit" och stänga kommentarsfält.

Citerat inlägg raderat
Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anhjo:

Själv anser jag att påstå att Aftonbladet aldrig någonsin publicerat lögner är grov trolling, det de däremot är bra på är att ta ner nyheterna istället för att göra en "edit" och stänga kommentarsfält.

Det är ju lägligt. Du påstår något men kan inte bevisa det för att AB tagit ned artikeln. Att de stänger kommentarfältet är inte så konstigt med tanke på vad folk skrev. Ibland fick det Avpixlat att se städat ut..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

@Anhjo: faktafel kan förekomma i alla medier. men det är skillnad på att sätta i system och medvetet forvrida / fabricera fakta som mycket alternativmedia gör.

edit, deras syfte är inte att fabricera fakta. det tror väl knappast extremhögern ens på heller. lite nyanserade kan vi allt vara.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Det är ju lägligt. Du påstår något men kan inte bevisa det för att AB tagit ned artikeln. Att de stänger kommentarfältet är inte så konstigt med tanke på vad folk skrev. Ibland fick det Avpixlat att se städat ut..

Du verkar tycka om Aftonbladet och vänstermedia rätt grovt.

Lite svårt att bevisa ifall en artikel tagits ned ifall den inte finns kvar, eller?

Aftonbladet är ju galet vinklat, bara titta på deras val av bilder och dylikt.
Även svårt att ta Ab seriöst med alla stavfel överallt.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lothbrok:

Du verkar tycka om Aftonbladet och vänstermedia rätt grovt.

Lite svårt att bevisa ifall en artikel tagits ned ifall den inte finns kvar, eller?

Aftonbladet är ju galet vinklat, bara titta på deras val av bilder och dylikt.
Även svårt att ta Ab seriöst med alla stavfel överallt.

Halmgubbar på min ära. Har inte direkt något över för Aftonbladet däremot så har jag inget över för floskel och felaktiga argument heller.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av oeloe2:

@Mithras:
Jag kanske blandar ihop saker men depression verkar ju kunna ärvas.
http://sv.healthline.com/health/ar-depression-genetiskt#1

depression är en sjukdom, inte ett personlighetsdrag. Vi vet redan hur nivåerna av oxytocin, serotonin, adrenalin och noradrenalin mfl påverkar sådana saker.

Sedan är det ju en lite svårare fråga var dessa gränser går, men den frågan är ju något som är den aktuella debatten just nu. Innebärandes också att det är löjligt om vi försöker definiera och diskutera den när inte ens forskarna kan det.

Nu kan vi dock utesluta depression totalt och dylika sjukdomar då snacket handlar om benägenhet till våld och våldtäkt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Fint inlägg, men jag vill kort kommentera nedanstående:

Skrivet av Tumnus:

Beror ju på hur man ser det. Vattenkraft kräver dammar (som du tar upp) och dammar i sin tur förstör vattendrag och annat naturliv eftersom det förstör ekosystemet. Finns tyvärr inget bättre alternativ för södra Sverige än kärnkraft.

Vattenkraft behöver inte vara så förstörande. Visst är det ett ingrepp i naturen (såsom allt vi i princip gör), men det finns ju åtgärder för att kompensera, t.ex. omlöp (tror jag de kallas). Jag vet inte om det finns saker som vi inte kan kompensera för.

För ganska länge sen (typ slutet 80-tal) läste jag en undersökning där det bedömdes att om man byggde ut vattenkraften i alla våra älvar fullt ut så skulle vi kunna klara oss helt utan kärnkraft i Sverige. Hur korrekt den undersökningen var och hur energibehovet ändrats sen dess vet jag inte. På det stora hela tror jag dock att vi nog skulle kunna göra oss av med merparten av vår kärnkraft till fördel för vattenkraft, om viljan fanns dvs.

Om det sen är bra eller inte och om vi föredrar att ha kvar orörda älvar och leva med kärnkraft är en annan sak (som också tål att diskuteras). Det beror ju på, precis som du inledde med, hur man ser det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

@Tumnus: Fint inlägg, men jag vill kort kommentera nedanstående:
Vattenkraft behöver inte vara så förstörande. Visst är det ett ingrepp i naturen (såsom allt vi i princip gör), men det finns ju åtgärder för att kompensera, t.ex. omlöp (tror jag de kallas). Jag vet inte om det finns saker som vi inte kan kompensera för.

För ganska länge sen (typ slutet 80-tal) läste jag en undersökning där det bedömdes att om man byggde ut vattenkraften i alla våra älvar fullt ut så skulle vi kunna klara oss helt utan kärnkraft i Sverige. Hur korrekt den undersökningen var och hur energibehovet ändrats sen dess vet jag inte. På det stora hela tror jag dock att vi nog skulle kunna göra oss av med merparten av vår kärnkraft till fördel för vattenkraft, om viljan fanns dvs.

Om det sen är bra eller inte och om vi föredrar att ha kvar orörda älvar och leva med kärnkraft är en annan sak (som också tål att diskuteras). Det beror ju på, precis som du inledde med, hur man ser det.

Man förstör fortfarande vildmarksliv.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenkraftens_miljöpåverkan

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Du verkar tycka om Aftonbladet och vänstermedia rätt grovt.

Lite svårt att bevisa ifall en artikel tagits ned ifall den inte finns kvar, eller?

Aftonbladet är ju galet vinklat, bara titta på deras val av bilder och dylikt.
Även svårt att ta Ab seriöst med alla stavfel överallt.

Det är lite intressant att diskussionen vrider över från att handla om regelrätta fejknyheter till hur vinklade aftonbladet är. Alternativmedias krigare (medvetna eller omedvetna) är i farten...

Man kan tycka vad man vill om aftonbladet, men om man tycker att de sysslar med fejknyheter så har man verkligen ingen större koll. Självklart dyker det som sagt upp artiklar med faktafel, krönikor som är kraftigt vinklade (vilket ligger i sakens natur) och även artiklar med vinkling. Men man kommer inte ifrån att det mesta som skrivs faktiskt är någorlunda neutralt, speciellt när man jämför med alternativmedia där det mesta vinklas kraftigt.

Men det är fortfarande inte det som tråden var tänkt att handla om. På vilket sätt påverkar direkt påhittade nyheter demokratin? Personligen kan jag tycka att det är symptomatiskt att verkar vara så att de mest virala fejknyheterna omkring valet var anti-Clinoton/pro-Trump. Motviljan mot PK-media verkar (precis som här) göra att folk har en tendens att slänga ut källkritiken genom fönstret. Så länge det passar in i ens världsbild så spelar det inte så stor roll om det stämmer eller inte. Självklart finns dessa tendenser oavsett var man står rent politiskt, men det är i mitt tycke ett påtagligt större problem hos de som okritiskt hyllar alternativmedia.

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Trumps 'jag accepterar valresultatet om jag vinner' är väl också en form av protest.
Sen antar jag att man i USA, likväl som i Sverige, har rätt att demonstrera, det ingår liksom i demokratin.

Citerat inlägg raderat
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Anhjo: faktafel kan förekomma i alla medier. men det är skillnad på att sätta i system och medvetet forvrida / fabricera fakta som mycket alternativmedia gör.

edit, deras syfte är inte att fabricera fakta. det tror väl knappast extremhögern ens på heller. lite nyanserade kan vi allt vara.

Har en känsla av att de flesta på sweclockers är överens om att aftonlögnen, ex-pressen,DN, >>SVT<< osv förvrider fakta i betydligt högre utsträckning än alternativ media. Men va vet ja, just a feeling..

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Har en känsla av att de flesta på sweclockers är överens om att aftonlögnen, ex-pressen,DN, >>SVT<< osv förvrider fakta i betydligt högre utsträckning än alternativ media. Men va vet ja, just a feeling..

Vilka är bättre då menar du?

Sedan tror jag bestämt att din känsla baserar sig på vilka som skriker högst och värst i den här typen av trådar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anhjo:

Har en känsla av att de flesta på sweclockers är överens om att aftonlögnen, ex-pressen,DN, >>SVT<< osv förvrider fakta i betydligt högre utsträckning än alternativ media. Men va vet ja, just a feeling..

Haha. Vi säger så.. AB må vinkla men att de förvrider fakta mer än "alternativ media" är rent okunnigt att påstå. Antal felaktigheter och rena lögner som man hittar på Fria tider och Avpixlat går upp i per vecka vad AB och DN når per år trots att båda tidningarna är betydligt större. Dessutom så räknas inte subjektiva åsikter som belägg.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

@Frispel:

helt rätt. som jag nämde tidigare, inte ens nazi högern tror att ab fabricerar merparten av nyheterna. Tror man det bör man uppsöka läkaren.

men desinfo samt fejknyheter? hur kommer vi åt?

kina har ju nyligen infört lagar för att förhindr fejk news? någon som vet mer om det?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikfavoriten:

@Frispel:

helt rätt. som jag nämde tidigare, inte ens nazi högern tror att ab fabricerar merparten av nyheterna. Tror man det bör man uppsöka läkaren.

men desinfo samt fejknyheter? hur kommer vi åt?

kina har ju nyligen infört lagar för att förhindr fejk news? någon som vet mer om det?

I Kina så kontrolleras all media av arbetarpartiet. Så att de skulle införa en lag om censur känns ju inte direkt långsökt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Haha. Vi säger så.. AB må vinkla men att de förvrider fakta mer än "alternativ media" är rent okunnigt att påstå. Antal felaktigheter och rena lögner som man hittar på Fria tider och Avpixlat går upp i per vecka vad AB och DN når per år trots att båda tidningarna är betydligt större. Dessutom så räknas inte subjektiva åsikter som belägg.

Aftonbladet tillhör det absolut bottenskiktet i svensk media.

Nyligen så uttalade sig en minister (S) att män i borde fråntas sin rösträtt. Att hon har blivit utvalad som minister säger ganska så mycket om den låga nivån som dagens regering har.

Inte en ursäkt från partiledaren om detta direkta olämpliga uttalandet i syfte att förminska en hel folkgrupp. Solklart exempel där S värderar människor olika utifrån dess kön.

Ett mycket tydligt exempel på hets mot folkgrupp och Aftonbladet behåller skygglapparna som de gjort de senaste 20åren.

Så att säga att Aftonbladet är oberoende eller håller hög kvalitet måste vara ett direkt skämt.

Att regeringen kommer bli utbytt 2018 råder det ingen tvekan om, de skrämmer själva iväg sina väljare när de har en typen av hatiska åsikter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av burner1:

Aftonbladet tillhör det absolut bottenskiktet i svensk media.

Nyligen så uttalade sig en minister (S) att män i borde fråntas sin rösträtt. Att hon har blivit utvalad som minister säger ganska så mycket om den låga nivån som dagens regering har.

Ett mycket tydligt exempel på hets mot folgrupp och Aftonbladet behåller skygglapparna som de gjort de senaste 20åren.

Så att säga att Aftonbladet är oberoende eller håller hög kvalitet måste vara ett direkt skämt.

1. Män är inte en folkgrupp 2. Du sitter och för fram spekulationer och irrelevans som argument och 3. De är oberoende.. däremot betyder det inte att de inte för en politisk agenda.

Ingenstans har jag påstått att AB håller en hög klass.. Bara att i jämförelse med media som Avpixlat så är man en betydligt bättre källa.. men det kan sägas om majoriteten av all media i Sverige.

Dessutom vad tusan har en påstådd Socialdemokratisk minister med AB att göra? Sitter du också och gnäller på DN eftersom en Moderatpolitiker tvingats avgå pga. att han kallar samma minister för en "hora"?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Har en känsla av att de flesta på sweclockers är överens om att aftonlögnen, ex-pressen,DN, >>SVT<< osv förvrider fakta i betydligt högre utsträckning än alternativ media. Men va vet ja, just a feeling..

Öhm, du skojar hoppas jag? Om inte så bör vara medveten om ett par saker i dessa sammanhang:

Att sprida uppfattningen om att normalmedia är opålitlig ligger i alternativmedias intresse (och dess bakomliggande krafter). Dessa har som strategi att skriva om detta ofta och mycket så att uppfattningen sprids. Detta gör att det lätt verkar som att det är många som har den uppfattningen när det snarare handlar om en visserligen mycket högljudd men dock minoritet som gärna vill få det till att bli precis som du uppfattar det. Det är en mycket medveten och tyvärr uppenbarligen även en effektiv strategi.

Som sagt så kan man hitta vinklade artiklar och krönikor i all media, skillnaden mellan normalmedia och alternativmedia är att normalmedia har ett generellt sett mer neutral rapportering medan alternativmedia oftast endast har artiklar som sprider en åsikt, ofta med en kraftig vinklig av det som rapporteras. Det förvånar mig att det ändå verkar vara så pass många som trots detta okritiskt suger i sig det som står i alternativmedia...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Öhm, du skojar hoppas jag? Om inte så bör vara medveten om ett par saker i dessa sammanhang:

Att sprida uppfattningen om att normalmedia är opålitlig ligger i alternativmedias intresse (och dess bakomliggande krafter). Dessa har som strategi att skriva om detta ofta och mycket så att uppfattningen sprids. Detta gör att det lätt verkar som att det är många som har den uppfattningen när det snarare handlar om en visserligen mycket högljudd men dock minoritet som gärna vill få det till att bli precis som du uppfattar det. Det är en mycket medveten och tyvärr uppenbarligen även en effektiv strategi.

Som sagt så kan man hitta vinklade artiklar och krönikor i all media, skillnaden mellan normalmedia och alternativmedia är att normalmedia har ett generellt sett mer neutral rapportering medan alternativmedia oftast endast har artiklar som sprider en åsikt, ofta med en kraftig vinklig av det som rapporteras. Det förvånar mig att det ändå verkar vara så pass många som trots detta okritiskt suger i sig det som står i alternativmedia...

Det märks extra mycket på Avpixlat när man även tänker på att deras största ekonomiska stöd kommer från Kent Ekeroth. Samma person som äger domänen som sidan ligger på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Aftonbladet tillhör det absolut bottenskiktet i svensk media.

Nyligen så uttalade sig en minister (S) att män i borde fråntas sin rösträtt. Att hon har blivit utvalad som minister säger ganska så mycket om den låga nivån som dagens regering har.

Inte en ursäkt från partiledaren om detta direkta olämpliga uttalandet i syfte att förminska en hel folkgrupp. Solklart exempel där S värderar människor olika utifrån dess kön.

Ett mycket tydligt exempel på hets mot folkgrupp och Aftonbladet behåller skygglapparna som de gjort de senaste 20åren.

Så att säga att Aftonbladet är oberoende eller håller hög kvalitet måste vara ett direkt skämt.

Konsten att göra en höna av en fjäder?

https://mediebruset.nu/2016/11/ministern-begick-misstaget-att...

Att få det till att hon uttalade sig om att män borde fråntas sin rösträtt kräver en viss...kreativitet. Alternativmedia i farten?

Permalänk
Medlem

Personligen så läser jag hellre alternativmedia än smörjan som PK-tidningarna häver ur sig.
Det var längesen som svt och dom etablerade tidningarna var informativa och opartiska.
Nu ska allt vinklas så mycket det bara går och redan innan man hunnit läsa klart en rubrik så vet man hur artikeln kommer spåra ur.
Kan man inte få en normal jäkla tidning som är informativ och håller sig till fakta, man bör som läsare kunna bilda sig en egen uppfattning utan att få skribentens agenda nertryckt i halsen.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Personligen så läser jag hellre alternativmedia än smörjan som PK-tidningarna häver ur sig.
Det var längesen som svt och dom etablerade tidningarna var informativa och opartiska.
Nu ska allt vinklas så mycket det bara går och redan innan man hunnit läsa klart en rubrik så vet man hur artikeln kommer spåra ur.
Kan man inte få en normal jäkla tidning som är informativ och håller sig till fakta, man bör som läsare kunna bilda sig en egen uppfattning utan att få skribentens agenda nertryckt i halsen.

Det finns alltså ingen agenda gällande det som "alternativmedierna" skriver?

Vilka är det som gäller?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti