Fejknyheter och demokrati

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Personligen så läser jag hellre alternativmedia än smörjan som PK-tidningarna häver ur sig.
Det var längesen som svt och dom etablerade tidningarna var informativa och opartiska.
Nu ska allt vinklas så mycket det bara går och redan innan man hunnit läsa klart en rubrik så vet man hur artikeln kommer spåra ur.
Kan man inte få en normal jäkla tidning som är informativ och håller sig till fakta, man bör som läsare kunna bilda sig en egen uppfattning utan att få skribentens agenda nertryckt i halsen.

Intressant att du hellre läser alternativmedia med tanke på det du beklagar dig över då precis de sakerna är betydligt vanligare/tydligare/extremare i alla de alternativmedia jag någonsin sett. Agendan är smärtsamt uppenbar i princip allt som finns att läsa i alternativmedia medan vanlig gammelmedia visserligen ibland innehåller artiklar med vinkling men man är inte ens i närheten av att spela i samma liga som alternativmedia.

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Måste säga att det ändå är ett sundhetstecken när alternativmedia inte har något värre att skriva om.

Det lite lustiga i kråksången är att det från det hållet beklagas över att man pga pk-samhället inte kan kränka vem som helst som man skulle vilja, men samtidigt uppenbarligen blir mycket upprörda när någon skriver någon som med en rejäl nypa kreativitet går att få till att man vill avskaffa rösträtten för män.

Men med tanke på vad tråden är tänkt att handla om så kanske det är tänkt som ett exempel på fejknyheter från alternativmedia?

§ 1.*
Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Menar du den filmen där de i en variant klippt bort inledningen, nämligen när han åker runt och skriker 'niggers' och beter sig som ett drägg?

Vänligen länka, för hur mycket jag än söker så kan jag inte hitta videon där de inte klippt bort inledningen.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 20kr:

Personligen så läser jag hellre alternativmedia än smörjan som PK-tidningarna häver ur sig.
Det var längesen som svt och dom etablerade tidningarna var informativa och opartiska.
Nu ska allt vinklas så mycket det bara går och redan innan man hunnit läsa klart en rubrik så vet man hur artikeln kommer spåra ur.
Kan man inte få en normal jäkla tidning som är informativ och håller sig till fakta, man bör som läsare kunna bilda sig en egen uppfattning utan att få skribentens agenda nertryckt i halsen.

Jag har svårt att förstå hur du kan uppleva hur du inte får skribentens agenda nertryckt i halsen via alternativmedia.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det finns alltså ingen agenda gällande det som "alternativmedierna" skriver?

Vilka är det som gäller?

Det skrev jag aldrig, all media som det är just nu har en tydlig agenda det trodde jag vi var eniga om.
Därför jag föredrar att hålla mig i utkanterna och handplocka artiklar och kunna läsa dom helt utan censur och PK-pålägg.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 20kr:

Det skrev jag aldrig, all media som det är just nu har en tydlig agenda det trodde jag vi var eniga om.
Därför jag föredrar att hålla mig i utkanterna och handplocka artiklar och kunna läsa dom helt utan censur och PK-pålägg.

Men du förutsätter att artiklar är "censurerade" (något som bara staten kan göra) eller är PK-pålägg..? Kom ihåg att ordet "Politiskt korrekt" är relativ.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men du förutsätter att artiklar är "censurerade" (något som bara staten kan göra) eller är PK-pålägg..? Kom ihåg att ordet "Politiskt korrekt" är relativ.

Tidningarna väljer precis vad dom ska ta upp och hur dom ska vinkla det, jag vill ha en ärlig tidning som tar upp allt nytt av allmänintresse oberoende av politiskåskådning, kön eller sexualitet.
Som det är nu så får man inte reda på att dyft om man läser mainstream-tidningarna, förutom att SD är djävulen själv då och hur dålig Trump är.
Mångfalden och variationen är obefintlig på tidningarna, vad fasen spelar bakgrund och hudfärg för roll om alla ändå har samma åsikter och agenda.
Vi behöver variation och nyanser, inte olika förpackningar med samma innehåll, eller är jag ensam om att tycka det?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Det är lite intressant att diskussionen vrider över från att handla om regelrätta fejknyheter till hur vinklade aftonbladet är. Alternativmedias krigare (medvetna eller omedvetna) är i farten...

Man kan tycka vad man vill om aftonbladet, men om man tycker att de sysslar med fejknyheter så har man verkligen ingen större koll. Självklart dyker det som sagt upp artiklar med faktafel, krönikor som är kraftigt vinklade (vilket ligger i sakens natur) och även artiklar med vinkling. Men man kommer inte ifrån att det mesta som skrivs faktiskt är någorlunda neutralt, speciellt när man jämför med alternativmedia där det mesta vinklas kraftigt.

Men det är fortfarande inte det som tråden var tänkt att handla om. På vilket sätt påverkar direkt påhittade nyheter demokratin? Personligen kan jag tycka att det är symptomatiskt att verkar vara så att de mest virala fejknyheterna omkring valet var anti-Clinoton/pro-Trump. Motviljan mot PK-media verkar (precis som här) göra att folk har en tendens att slänga ut källkritiken genom fönstret. Så länge det passar in i ens världsbild så spelar det inte så stor roll om det stämmer eller inte. Självklart finns dessa tendenser oavsett var man står rent politiskt, men det är i mitt tycke ett påtagligt större problem hos de som okritiskt hyllar alternativmedia.

Aftonbladet, Neutralt? Du har fått frispel.
Allt som skrivs är Trump är Fascist, om Trump blir President så sker X Y och Z, Tredje Världskriget blabla. Hillary Clinton är en ängel, feminist blabla.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 20kr:

Tidningarna väljer precis vad dom ska ta upp och hur dom ska vinkla det, jag vill ha en ärlig tidning som tar upp allt nytt av allmänintresse oberoende av politiskåskådning, kön eller sexualitet.
Som det är nu så får man inte reda på att dyft om man läser mainstream-tidningarna, förutom att SD är djävulen själv då och hur dålig Trump är.
Mångfalden och variationen är obefintlig på tidningarna, vad fasen spelar bakgrund och hudfärg för roll om alla ändå har samma åsikter och agenda.
Vi behöver variation och nyanser, inte olika förpackningar med samma innehåll, eller är jag ensam om att tycka det?

Så du vill alltså ha en tidning som tar upp exakt allt som händer i landet? För så fort man gör en övervägning av vad man ska ta med och inte ta med så sker det ett urval och det kan vinklas. Att läsa alternativ media för att "Mainstream-media" vinklar är som att pissa på sig för att man fryser. Det blir varmare i två minuter sedan blir du kallare och luktar piss.

Skrivet av Lothbrok:

Aftonbladet, Neutralt? Du har fått frispel.
Allt som skrivs är Trump är Fascist, om Trump blir President så sker X Y och Z, Tredje Världskriget blabla. Hillary Clinton är en ängel, feminist blabla.

"Den som söker skola finna.." Läste senast idag en artikel om Trump på AB som INTE ens hade ordet fascist i sig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Läste ni CNN reportern som var med Clinton på valvakan? Där han skrev på twitter att CNN gav honom munkavel för att yttra sig för att Clinton gick bärsärk på personalen fysiskt och fick tyglas? Enligt reportern sade CNN till honom att det kan ge en negativ syn på Clinton. *Asg*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Aftonbladet, Neutralt? Du har fått frispel.
Allt som skrivs är Trump är Fascist, om Trump blir President så sker X Y och Z, Tredje Världskriget blabla. Hillary Clinton är en ängel, feminist blabla.

Näe, det är inte allt som skrivs. Det skrivs om myyyycket fler saker än bara det. Även kring dessa specifika ämnen så är bilden mer nyanserad än så. Det är lite det som är min poäng. Du kan hitta artiklar som är vinklade, men det mesta är inte det. Man vinklar delvis med vad man väljer att rapportera om, men även här förhåller man sig någorlunda neutralt om man har alternativmedia som måttstock. Alternativmedia väljer att i princip enbart rapportera om saker som är tänka att visa på hur dålig invandring är, hur dåliga muslimer/islam är, hur dumma femister är eller hur bra SD är jämfört med övriga partier. Det är inte mycket annat som skrivs om där. Vinklingen genom urval är total samtidigt som man även vinklar artiklarna i sig på ett mycket påtagligt sätt.

Det finns media som är betydligt neutralare i sin rapportering än aftonbladet, om man hellre väljer alternativmedia istället pga att aftonbladet är vinklat så bör man ta sig en rejäl funderare. Då handlar det nog snarare om att man har andra politiska åsikter än vinklingen i sig då alternativmedia vinklar så ofantligt mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bdea:

Ja det är intressant hur obildade människor är gällande kärnkraft. Nedan följer CO2 utsläpp per kWh:

"En livscykelanalys tar hänsyn till hela kedjan från byggande till rivande av kraftverket, framtagande av bränsle samt själva driften. En sådan analys visar att kärnkraften släpper ut knappt 3 gram koldioxid per kWh, vattenkraften drygt 5 gram, vindkraften drygt 10 gram och ett biobränsleeldat kraftverk knappt 16 gram. I jämförelse släpper ett kolkraftverk över sin livscykel ut ungefär 700 gram koldioxid per kWh."

Där har ni att begrunda, vindkraft är ingen hjälte.

Källa:http://www.skgs.org/om-energin/klimat/

Citat:

SKGS är ett samarbete mellan de fyra branschorganisationerna Skogsindustrierna,
IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, SveMin och Jernkontoret.
SKGS arbetar med den svenska basindustrins energifrågor.

Källa: http://www.skgs.org

lols..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Alla eller allt som kritiserar SD är vinklat eller konspirerar mot hela landet. Visste du inte det?

Börjar låta så på en del.. Det eller kritik mot Trump..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du vill alltså ha en tidning som tar upp exakt allt som händer i landet? För så fort man gör en övervägning av vad man ska ta med och inte ta med så sker det ett urval och det kan vinklas. Att läsa alternativ media för att "Mainstream-media" vinklar är som att pissa på sig för att man fryser. Det blir varmare i två minuter sedan blir du kallare och luktar piss.

Ska väl inte vara svårare att nyansera nyheterna istället för att dammsuga upp allt dom samtycker med och handplocka 'guldklimparna'?
Hade gärna sett fokus på lokala nyheter också, att 3 renar gått vilse i Lappland känns ju inte allt för relevant för mig i mitten av Sverige eller dom allra flesta heller för den delen.
Alternativ-media skriver sånt som dom övriga tidningarna inte vill ta i med tång, dom är också tydliga med vart dom står och vilka nyheter dom rapporterar om.
Tidningarna i mitten anser sig själva vara neutrala och korrekta, men i själva verket tror jag det är ytterst få som vill läsa det dom skriver på grund av att det är så vinklat och man får aldrig hela sanningen, inte ens halva ~~

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 20kr:

Ska väl inte vara svårare att nyansera nyheterna istället för att dammsuga upp allt dom samtycker med och handplocka 'guldklimparna'?
Hade gärna sett fokus på lokala nyheter också, att 3 renar gått vilse i Lappland känns ju inte allt för relevant för mig i mitten av Sverige eller dom allra flesta heller för den delen.
Alternativ-media skriver sånt som dom övriga tidningarna inte vill ta i med tång, dom är också tydliga med vart dom står och vilka nyheter dom rapporterar om.
Tidningarna i mitten anser sig själva vara neutrala och korrekta, men i själva verket tror jag det är ytterst få som vill läsa det dom skriver på grund av att det är så vinklat och man får aldrig hela sanningen, inte ens halva ~~

Fortfarande. Om du söker mindre vinklade artiklar så är inte alternativmedia något för dig. Att vara helt opartisk är en ren omöjlighet eftersom det sker en typ av vinkling just när man väljer vad man ska skriva om. Som sagt.. Att mena att man hellre läser alternativmedia för att "Mainstreammedia" bara vinklar är ironiskt. Det går inte ihop.. Och nej. Skit som AP finns inte för att skriva om det "gammelmedia" inte vill skriva om. Den finns där för att sprida sin agenda om den "demoniska" invandringen. Så du byter bara en agenda mot en betydligt mer högerinriktad sådan som dessutom är "In your face" så fort du slår upp sidan... iof. vore den det om du inte blunda för den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Ska väl inte vara svårare att nyansera nyheterna istället för att dammsuga upp allt dom samtycker med och handplocka 'guldklimparna'?
Hade gärna sett fokus på lokala nyheter också, att 3 renar gått vilse i Lappland känns ju inte allt för relevant för mig i mitten av Sverige eller dom allra flesta heller för den delen.
Alternativ-media skriver sånt som dom övriga tidningarna inte vill ta i med tång, dom är också tydliga med vart dom står och vilka nyheter dom rapporterar om.
Tidningarna i mitten anser sig själva vara neutrala och korrekta, men i själva verket tror jag det är ytterst få som vill läsa det dom skriver på grund av att det är så vinklat och man får aldrig hela sanningen, inte ens halva ~~

Fortfarande problematiskt när du klagar på normalmedia med att de handplockar nyheter...vilket är precis det som alternativmedia gör på ett ännu extremare sätt. Istället för halva sanningen så väljer du alternativmedia som ger en hundradel av sanningen?

Men ska vi vara lite kinkiga så är det fortfarande inte riktigt detta som tråden var tänkt att handla om. Såvida man inte menar att antingen vanlig media eller alternativmedia förmedlar direkta fejknyheter? Ska man försöka koppla ihop den ursprungliga frågan med vad som nu diskuteras mest: är alternativmedia eller normalmedia mest troliga att förmedla direkta fejknyheter? Personligen säger jag alternativmedia...huvudsakligen baserat på artiklar jag sett där som haft mycket tveksamt sanningsinnehåll utan vettig källhänvisning.

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n @Frispel @Tumnus
Jag tror att 'krigare' som er gör att SD kommer bli största parti i nästa val, ni bara maler och maler...
Eller det kanske är det ni vill?
Vad man än skriver till er så tycks det inte gå in, det bara rinner av er och ni öser vidare och står för säkert 30% av inläggen i dessa trådar.
Ta på er flytvästen så byter jag båt och hämtar popcorn och öronproppar under tiden.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

I vår vardag förfogar nog de flesta av oss en väldigt begränsad tid att källgranska information och vi har helt enkelt inte tid att granska allt. Vi tvingas helt enkelt att förlita oss på vad vad vi upplever som trovärdiga källor. Vad som sen utgör en trovärdig källa verkar minst sagt variera mellan olika SweC medlemmar. Själv tycker jag att Wikipedias essä om trovärdiga källor verkar rätt läsvärd.

Det var enklare förr, då hade vi tidningarna, några nyhetsbyråer och tv TV kanaler med nyheter, alla med någon form av vettig granskning innan nyheter förmedlades. Visst fanns det vinklingar, speciellt på ledarspalt och debattartiklar, men på det stora hela var det rätt lätt är förstå sig på hur det var vinklat.

Numera sköljer gigantiska flodvågor över oss med information, desinformation och påståenden från mängder med källor som inte har ett uns av den källkritik eller granskning tidningarna har. Dessutom verkar många av dessa nya "informationskanaler" sig inte för att komma med förvrängd information eller med fabricerade nyheter för att passa sin agenda och ibland undrar jag om de verkligen står för det de påstår sig göra.

Ibland tror jag att detta är en medveten strategi av typen "den som skriker mest och högst är den som vinner". Det blir nästan lite som en DOS attack; när man söker efter nåt så får man massor med träffar som "bekräftar" desinformationen och ingenstans hittar man nåt form av neutralt resonemang.

Ett exempel: Alla påståenden om att Clinton vill bomba Iran.
Såvitt jag kan utröna så härstammar det från 2008 där hon på en fråga om vad hon skulle göra om Iran anföll Israel med kärnvapen svarat att om hon var president så skulle hon bomba skiten ur Iran. Visst kanske inte något av hennes bästa verk, men knappast heller något som stöder att hon vill bomba Iran.

Söker jag på det på Youtube så hittar jag femtielva mer eller mindre amatörmässiga videoklipp, en del är bildspel som försöker avspegla henne så galen det bara går medan ljudspåret uppenbart bara har med delar av det som sades samtidigt som den som laddat upp klippet hävdar att det är "sanningen".

Det är för övrigt ett genomgående tema i alla videoklippen jag hittat; oavsett vilken ståndpunkt dom än försöker förmedla. Inte nånstans hittar jag ett videoklipp som är tillräckligt långt så att sammanhanget framgår. Sammanhanget går dock att härleda via nyhetsmedias rapportering från den tiden, men det hade varit trevligt att få se hela inslaget för att själv kunna bilda sig en uppfattning om vad som sades, oavsett om den styrker eller avfärdar påståenden om att Clinton vill bomba Iran.

TL;DR
Vad det kokar ner sig till är; vem kan vi lita på och vad händer när vi upplever att vi inte kan lita på någon eller inte vet vem vi ska lita på? Jag tror att detta är ett tämligen stort hot mot demokratin eftersom jag tror att människor överlag så småningom ger upp och helt enkelt blir påverkade; "ingen rök utan eld" typ.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

@Stoff3th3m4n @Frispel @Tumnus
Jag tror att 'krigare' som er gör att SD kommer bli största parti i nästa val, ni bara maler och maler...
Eller det kanske är det ni vill?
Vad man än skriver till er så tycks det inte gå in, det bara rinner av er och ni öser vidare och står för säkert 30% av inläggen i dessa trådar.
Ta på er flytvästen så byter jag båt och hämtar popcorn och öronproppar under tiden.

Du har ju inte stått för ett ända belägg för det du säger i den här tråden, utan allt handlar enbart om vad du tror som person.

Tycker du att människor är jobbiga för att de efterfrågar belägg eller substans i en diskussion gällande ett specifikt ämne förstår jag inte riktigt varför du väljer att delta.

Har frågat dig vid flertalet tillfällen mer exakt vad det är för medier du föredrar, men ej fått något svar. Jag sätter mig gärna in i ditt resonemang, men då får du bjuda på något man kan ta på åtminstone.

Ps. Du får tro precis vad du vill såklart, men det blir märkligt att enbart använda personliga känslor och vaga personliga resonemang när du trots allt argumenterar och deltar i en diskussion.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

@Stoff3th3m4n @Frispel @Tumnus
Jag tror att 'krigare' som er gör att SD kommer bli största parti i nästa val, ni bara maler och maler...
Eller det kanske är det ni vill?
Vad man än skriver till er så tycks det inte gå in, det bara rinner av er och ni öser vidare och står för säkert 30% av inläggen i dessa trådar.
Ta på er flytvästen så byter jag båt och hämtar popcorn och öronproppar under tiden.

Skulle säga att det går åt båda hållen i så fall, upplever inte att du tar in det vi säger heller. Personligen försöker peka på det orimliga i att gå till alternativmedia då man anser att vanlig media är vinklad och då uppenbarligen blundar för att vinklingen i alternativmedia är ofantligt mycket större. Föredrar man alternativmedia så gör man det av andra anledningar men väljer att efterkonstruera en mer socialt acceptabel(?) anledning. Alternativ satsar man på en anledning som är mer gångbar när det gäller att konvertera fler till att bli okritiska alternativmediekonsumenter.

Som jag sade tidigare i tråden så bör man vara medveten om att mycket av den kritik som riktas mot normalmedia i denna tyå av trådar är propaganda från "alternativsidan" och dessa bakomliggande krafter som vill öka sitt inflytande. Det är en mycket medveten strategi att ta över forum och kommentatorsfält för att förmedla sitt budskap, vilket man ser mer och mer av även här på sweclockers på sista tiden.

Permalänk
Medlem

Jag må vara lite efter men sen när blev Aftonbladet eller vänstermedia överhuvudtaget en pålitlig källa till någonting år 2016?
Har man missat hur mediaklimatet ser ut världen över bör man nog kliva ut ur sig själv en stund och reflektera.
Tycker t.e.x allt man sett senaste 2 åren gällande Amerikanska valet har varit påståenden av Aftonbladet följt av att man kollar upp faktan själv och märker en tydlig vinklig, tydliga avsteg från sammanhang samt för det mesta martyrjournalistik så fort något inte går i den riktning tidningen vill. Sedan så fort man får en minsta tråd att dra i hamrar man in budskapen om och om igen i något desperat försök att skapa en ny sanning.
Jag var personligen en Bernie supporter och är nog fortfarande det, jag var emot Hillary och Trump sen dag ett men jag känner ändå att oavsett partitillhörighet kan man väl försöka vara objektiv över hur det mediala världssamfundet ändå utvecklas.

Sen vad är en fejknyhet? En nyhet som inte godkänts av de stora mediabolagen och deras avlönade experter?
Ne, jag är skeptiskt till hela debatten, speciellt sedan Facebook censurerat en väldig massa sanna nyheter som inte passade in i "världsbilden". Att nyheter med flit hittas på och sprids är förstås förkastligt och ska stoppas och det är nog alla överens om.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Du vet den där ångan som kommer ut ur turbinerna...det är vatten..ren vattenånga..kärnkraft är renaste alternativet mot hur mycket energi det ger.

För att vara petig är det både sant och falskt. Då detta beror på om man har en BWR- eller PWR-reaktor.
BWR (kokvattenreaktor) där är ångan som går genom turbin kontaminerad.
PWR (tryck kokarreaktor) här är ångan som går i turbin rent vatten.

De flesta verken i Sverige är BWRer detta på grund av att de var mer effektiva då dessa byggdes.
Skulle man bygga nytt är det garanterat PWR eller modernare syskon.

Mera kärnkraft till folket.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 20kr:

@Stoff3th3m4n @Frispel @Tumnus
Jag tror att 'krigare' som er gör att SD kommer bli största parti i nästa val, ni bara maler och maler...
Eller det kanske är det ni vill?
Vad man än skriver till er så tycks det inte gå in, det bara rinner av er och ni öser vidare och står för säkert 30% av inläggen i dessa trådar.
Ta på er flytvästen så byter jag båt och hämtar popcorn och öronproppar under tiden.

Om folk röstar baserad på vad folk "som mig" skriver istället för vad SD förespråkar så borde den personen seriöst granska sig själv. Ditt försök att skylla SDs uppgång på folk här inne är ju skrattretande som bäst.

Skrivet av Orfi:

Jag må vara lite efter men sen när blev Aftonbladet eller vänstermedia överhuvudtaget en pålitlig källa till någonting? Tycker allt man sett senaste 2 åren gällande Amerikanska valet har varit påståenden av Aftonbladet följt av att man kollar upp faktan själv och märker en tydlig vinklig, tydliga avsteg från sammanhang samt för det mesta martyrjournalistik så fort något inte går i den riktning tidningen vill.
Kolla bara på dessa Hillary supporters som protesterar just nu, media har nämnt det men inte som något negativt utan mest som att det sker och det på något sätt ska vara förståeligt medans man bävande under valet för hur Trumps supportrar skulle agera "när" han förlorade. Ingen kan ju kolla på dessa tusentals filmer på nätet som helt oredigerat dokumenterar protesterna och kalla dessa individer för något annat än mänsklighetens lågpunkt.

Allt är ju relativt och källkritik ska självfallet appliceras på AB lika mycket som t.ex. AP.. däremot sitter man och påstår att sidor som AP och FT har mer trovärdighet än AB och samtidigt påstår att man läser dessa pga. att AB bara vinklar så är man blind. Dessutom så kan samma sak appliceras på din kommentar. Dessa "Tusentals filmer" visar antagligen bara en grupp. Det protesterar personer över hela USA.. Det är omöjligt att filma alla dessa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Det är inte orimligt att 15-20% av svenskarna sitt dagliga intag av medier från hatsajter och annat med tanke på sd's storlek. Forskning visar även att de som redan kommit in i en filterbubbla med information inte vill ändra sin världsbild då det blir för jobbigt, även om neutral fakta pekar i motsatt riktning.

Då återstår ju att samhället, politiker, forumadministratörer och moderatorer försöker förhinda att desinformation och fejknyhetsflöden får grokraft? Kan inte riktigt se hur någon annan lösning skulle vara effektivare.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikfavoriten:

Det är inte orimligt att 15-20% av svenskarna sitt dagliga intag av medier från hatsajter och annat med tanke på sd's storlek. Forskning visar även att de som redan kommit in i en filterbubbla med information inte vill ändra sin världsbild då det blir för jobbigt, även om neutral fakta pekar i motsatt riktning.

Då återstår ju att samhället, politiker, forumadministratörer och moderatorer försöker förhinda desinformation och fejknyhetsflöden? Kan inte riktigt se hur någon annan lösning skulle vara effektivare.

Utbildning är lösningen iallafall på sikt. Folk måste lära sig källkritik och lära sig att det som står på internet per automatik inte är sant och därför är källkritik viktig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Har en känsla av att de flesta på sweclockers är överens om att aftonlögnen, ex-pressen,DN, >>SVT<< osv förvrider fakta i betydligt högre utsträckning än alternativ media. Men va vet ja, just a feeling..

Tvärtemot hoppas jag på det motsatta; att det är en liten, men högljudd, grupp som på fullt allvar menar att så skulle vara fallet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikfavoriten:

Det är inte orimligt att 15-20% av svenskarna sitt dagliga intag av medier från hatsajter och annat med tanke på sd's storlek. Forskning visar även att de som redan kommit in i en filterbubbla med information inte vill ändra sin världsbild då det blir för jobbigt, även om neutral fakta pekar i motsatt riktning.

Då återstår ju att samhället, politiker, forumadministratörer och moderatorer försöker förhinda att desinformation och fejknyhetsflöden får grokraft? Kan inte riktigt se hur någon annan lösning skulle vara effektivare.

Väldigt många är har inget förtroende alls för etablissemanget. Att etablissemanget ännu mer skulle ta på sig rollen som den enda sanna källan skulle få totalt motsatt effekt.

Hillary förlorade USA då hon är etablissemanget. Folket vill ha jordnära människor som sina företrädare. Beviset ser vi i USA.

Mycket troligt att även Nationela Fronten i Frankrike vinner i Maj om etablissemanget fortsätter att ignorera folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Om folk röstar baserad på vad folk "som mig" skriver istället för vad SD förespråkar så borde den personen seriöst granska sig själv. Ditt försök att skylla SDs uppgång på folk här inne är ju skrattretande som bäst.

Allt är ju relativt och källkritik ska självfallet appliceras på AB lika mycket som t.ex. AP.. däremot sitter man och påstår att sidor som AP och FT har mer trovärdighet än AB och samtidigt påstår att man läser dessa pga. att AB bara vinklar så är man blind. Dessutom så kan samma sak appliceras på din kommentar. Dessa "Tusentals filmer" visar antagligen bara en grupp. Det protesterar personer över hela USA.. Det är omöjligt att filma alla dessa.

Absolut, källkritik ska gälla åt alla håll.
Samtidigt som du säger kan man inte bara välja läsa en sida av myntet, för att få en bildad uppfattning behöver man titta på alla sidor innan man ska forma sig en uppfattning (åtminstone är det min åsikt).
Jag har försökt söka och leta efter motsvarande dokumentation om högerväljare, hittat mycket fånigt och i många fall skrattretande men inget i linje med vad vi ser sker nu sett till mängd och beteende.
Du kan heller inte försvara hur människor beter sig genom att säga att det kan finnas andra som beter sig värre men att dessa inte blivit avslöjade/filmade? Jag hade sagt samma sak oavsett vem som betedde sig så där men fakta är att en grov majoritet av hemskheterna verkar komma ifrån den vänstra sidans väljare. Sen om du hittar två videor som visar högerväljare, ja dom precis som dessa får väl tala för sig själv eller?

Nej precis, hade alla incidenter filmats hade det varit hundratusentals troligen, kanske miljoner.
Men om tusen dyker upp inom ramen av en vecka och alla illustrerar olika grupper, eller delar av samma grupper men olika incidenter och inte en enda verkar dyka upp mot det motsatta lägret, ska man då utgå ifrån att det hux flux bara råkar vara kameror på vänster sidan och inte höger sidan? För isåfall hade det varit första gången på två års tid det skett.

Jag tror att enda sättet att få ett rättvist facit är ifall Hillary vunnit, för att se hur högerväljare hade reagerat, men just nu får vänsterväljarnas beteende tala för sig själv.
Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av burner1:

Väldigt många är har inget förtroende alls för etablissemanget. Att etablissemanget ännu mer skulle ta på sig rollen som den enda sanna källan skulle få totalt motsatt effekt.

Hillary förlorade USA då hon är etablissemanget. Folket vill ha jordnära människor som sina företrädare. Beviset ser vi i USA.

Mycket troligt att även Nationela Fronten i Frankrike vinner i Maj om etablissemanget fortsätter att ignorera folket.

Och sedan kommer populationen inse att högerpopulism oftast leder till kaos. Att sitta och föra fram alternativmedia är inte direkt heller produktivt eftersom de faller i exakt samma fack som du sätter "etablissemanget" eftersom de eftersträvar att bli just det. Det enda som hindrat dem hittills är det faktum att färre läser deras skit (tack gode gud för det) än annan media.

Skrivet av Orfi:

Absolut, källkritik ska gälla åt alla håll.
Men du kan inte försvara hur människor beter sig genom att säga att det kan finnas andra som beter sig värre men att dessa inte blivit avslöjade/filmade? Jag hade sagt samma sak oavsett vem som betedde sig så där men fakta är att en grov majoritet av hemskheterna verkar komma ifrån den vänstra sidans väljare. Sen om du hittar två videor som visar högerväljare, ja dom precis som dessa får väl tala för sig själv eller?

Nej precis, hade alla incidenter filmats hade det varit hundratusentals troligen, kanske miljoner.
Men om tusen dyker upp inom ramen av en vecka och alla illustrerar olika grupper, eller delar av samma grupper men olika incidenter och inte en enda verkar dyka upp mot det motsatta lägret, ska man då utgå ifrån att det hux flux bara råkar vara kameror på vänster sidan och inte höger sidan? För isåfall hade det varit första gången på två års tid det skett.

Mvh

Det närmsta jag kommer att försvara någon är de Clintonföljare som inte är ute och förstör. De som antingen fredligt demonstrerar eller håller sig till sitt dagliga liv. Sedan en majoritet av hemskheterna kommer från vänstern? Vänta whaaat..? Pratar du om USA nu? Det kan jag inte uttala mig om men om du menar svensk vänster så är du riktigt snett ute eftersom en liten men högljudd minoritet skapar oreda. Samma gäller på högerfalangen.. Högern tenderar dock att ge sig på personer medan Vänsterextremister tenderar att ge sig på egendom enligt SÄPO. Däremot så urartade det helt i Stockholm för ett par dagar sedan där vänsterextremister gav sig på Nynazister som i sin tur gav sig på poliser. Extremistiskt våld är aldrig acceptabelt. Dessutom hur vet du att alla är Clintonsupportrar? Kan finnas Sanderssupporter bland dem eller tom. Cruz eller Jill supportrar som ser sin chans att bete sig som svin bara därför allt?

Eller vad sägs om Trumpsupportrar som hotade att skjuta poliser om de kom och tog ifrån dem deras vapen? Finns tonvis med filmer på dessa.. Måste betyda att majoriteten tycker så? Eller kanske bara att dessa personer tycker så? Vad tror du?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Och det förnekar jag inte heller men det enda folk lär sig idag är att Hitler dödade judar, vilket är väldigt dåligt ja men han gjorde även bra saker för Tyskland.

off topic:

Idag talar vi knappast om vilken massmördare Alexander den store var, eller Ceasar för den delen. Vi talar bara om allt bra de gjorde. Undrar vad det kommer stå i historieböckerna om 1000 år, kommer förintelsen bara nämnas som en fotnot och allt bra som Hitler gjorde lyftas fram? Värt att tänka på.