Samma nedladdningshastighet vid uppgradering?

Permalänk

Samma nedladdningshastighet vid uppgradering?

Hejsan!

Jo det är så att jag i förrgår uppgradera från 50/10 till 100/10, då jag ville kunna ladda ner snabbare. Uppgraderingen började gälla igår och idag så prövade jag att ladda ner ett spel på Steam. Det jag märkte var att nedladdningshastigheten ligger i exakt samma topp-fart som när jag hade 50/10, vilket är ca 7 MB/s.

När jag gjorde ett test på Bredbandskollen, så fick jag ut 50 mbit ner och ca 12 mbit upp. Vet att det inte betyder att jag kommer kunna tanka i 50 MB/s, men det borde väl ändå vara en skillnad i nedladdningshastighet, om jag går ifrån 50 till 100?

Kan det bero på vilken internetsladd jag har?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för router och vad händer om du mäter mot BBK utan den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jag har en Netgear CG3100 ifrån ComHem. Den ska klara upp till 200 mbit/s.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fikaknugz:

@mrqaffe: Jag har en Netgear CG3100 ifrån ComHem. Den ska klara upp till 200 mbit/s.

Du har alltså bredband via coax ? De äldre modemen är känsligare för dåliga kablage än de nyare, jag har en vän som har coax från Comhem och det strulade en del innan han bytte modem till Compal, det kan använda fler kanaler och med det så fungerade även lägre hastigheter betydligt bättre.
Det kan vara värt ett försök att fråga dem om att få en Compal. Det kan ju även vara så att kabeltvsystemet är i dåligt skick.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Fikaknugz: Du kan förvänta dig 12,5 MB/s. Kan vara så att steam inte kunnde leverera den hastigheten just när du provade att ladda ner. Testa lite andra grejer:
Prova ladda hem en väl seedad torrent.
Du kan köra ett iperf test på någon publik server.

Du kan också be din ISP att mäta upp villken hastighet du kan få med din nuvarande hårdvara och anslutning.