Asus rt68u köra routa bara viss trafik genom VPN?

Permalänk

Asus rt68u köra routa bara viss trafik genom VPN?

Asus rt68u med merlin-firmware där jag skulle vilja att en viss trafik eller vissa klienter skulle ansluta genom en VPN men all resterande trafik kan köras utan VPN. Är det möjligt?

T.ex.

Antingen att all trafik som går till sweclockers.com går via vpn:en (som är inlagd i routerns vpn-inställningar) men trafik till youtube.com ansluter utan vpn.

Eller att all trafik från ip 192.168.0.X går genom vpn:en. Alla andra clienter ansluter till internet som vanligt.

Permalänk

Satt och testade lite och det är möjligt, se https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin/wiki och speciellt avsnitten "Policy based routing" och "Policy based routing (manual method)".

Här kommer en skärmdump på några pbr-regler jag testat:

Desktop-PC kör allt via vpn som standard DestIP=0.0.0.0, utom mot subnätet DestIP=23.46.121.0/24 där tex whatismyipaddress.com ligger.

Dator-Toshiba kör endast vpn mot sweclockers.com DestIP=81.201.220.174 och mot ett av youtube's nätblock DestIP=216.58.192.0/19 medan resten går utan vpn.

Här kommer pbr-reglerna i en lite bättre upplösning:

Sen kan det vara en ide att sätta manuellt tilldelade ip så inte ip ändras när lease tiden går ut:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Delge mig gärna lite information samt förklaringar

Jag har OpenVPN från Bahnhof.
Fick nyss hem en AC66U router och gjorde en Bredbandskoll där jag fick 100+ / 10+ innan jag gjorde nåt med VPN-settings.

Klickade in mig på VPN, add profile, angav mina credentials och valde "Auto" som PPTP-Options..
Connection Failed.

Väljer jag istället "MPPE 128" så stor jag enligt Routern som connected, integrity.st säger att jag inte är ansluten.
Whatsmyip.com säger att jag är ansluten via " se-14-21.integrity.st "
Bredbandskollen ger mig 25/6 i hastigheter vilket för mig är VPN-hastigheter, men ingen bekräftelse från Integrity att man är ansluten och det skrämmer lite i det hela.

Edit: Såg fel i settings, hittade fliken OpenVPN nu, får det dock inte att funka ordentligt endå med dessa filer som ska laddas osv..
Saknas tydligen delar i certificat samt .opvn fil alt att det inte kan laddas i sin helhet :/

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos