Lathund: Internetförbindelser (WAN)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

På vilket sätt har jag bidragit med felaktig information? Comhem erbjuder 1000/100Mbit/s via Docsis på vissa ställen i Sverige.

På VISSA STÄLLEN I SVERIGE kan man få 10 Gigabit / 10 Gigabit, om man är lyckligt lottad som några av oss här kan man få betydligt mer. Fast är det relevant och rekommenderat att specificera och föreslå detta som en "allmän sanning"? Det tycker inte jag.

Hela idén med tråden har lite spårat ur - ansatsen är helt riktig, visa vilka ISP tjänster som finns för privatpersoner men när man blandar det med standarder som inte har kommersiell verkan i Sverige blir det lite fel..

Permalänk
Medlem

@Tanis: Poäng tagen.

Tagit bort punkt 5 och vidare, riktar tråden enbart till konsument.

Orsaken till att jag lade med vidare punkter var att få en smått intresserad men inte insatt person en viss inblick i vad "nästa steg" blev. Bevisligen saknar jag dock tillräcklig kunskap för att få ihop en korrekt sammanfattning över dessa, så det får helt enkelt hänvisas till andra forum. Ber om ursäkt för missvisande information.

Gällande hastighet på koaxial väljer jag att låta det stå som det gör, då det ändå anges att hastigheten är vad man högst kan förvänta sig - samt att det trots det finns möjlighet för snabbare ändå med nya tekniker.
Förslagen för vanliga problem under denna rubrik tar jag gärna emot, men vill få det utformat enligt vad en lekman kan förstå. Vad mer specifikt innebär dessa problem för en konsument?

Får passa på att tacka alla som orkar lägga ner energi i inlägget, väldigt lärorikt även om resultatet blir en avkapad variant av ursprungsidén.

Permalänk

Annars är ett tips att kika på https://www.kjell.com/se/fraga-kjell

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

På VISSA STÄLLEN I SVERIGE kan man få 10 Gigabit / 10 Gigabit, om man är lyckligt lottad som några av oss här kan man få betydligt mer. Fast är det relevant och rekommenderat att specificera och föreslå detta som en "allmän sanning"? Det tycker inte jag.

Jag tycker att det är HÖGST relevant att skriva de hastigheter en av Sveriges största internetleverantörer erbjuder även om majoriteten av kunderna inte kan få det. Dessutom ger det väsentligen information om tekniken samt framtidsförsäkrar inlägget ytterligare en tid. Alla stadsnätsimplementationer ger inte möjligheten till 1Gbit men det opponerar du dig inte emot.
Meh, I give up.

Dessutom känns det som jag skräpar ner tråden... Så jag är tyst nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

Dessutom känns det som jag skräpar ner tråden... Så jag är tyst nu.

Då är jag tyst också