@Trollsand: Hårdvarurelaterat kan det alltid vara, antingen om Battlefield lagt ut en uppdatering som fört med sig problem med just dina drivrutiner, eller vice versa - att just din hårdvara har automatiskt uppdaterat drivrutiner som får problem med Battlefield. Inte särskilt vanligt dock, nej.
Har haft tidigare erfarenhet att en installation av VPN klient följt av avinstallation så har klienten tagit med sig mer än vad den tillförde i borttagningsprocessen. Har du kört Windows Update sedan du avinstallerade klienten? Om inte, testa det, och efter att Windows Update sökt efter nya uppdateringar titta under fliken för alternativa uppdateringar och kryssa i allt du ser som kan vara nätverksrelaterat, installera dessa, starta om datorn och testa starta spelet igen.
Funkar inte detta går jag bet på var jag kan tänka mig var orsaken ligger. Nästa steg för min del hade varit att prata med EA, men eftersom du redan gjort detta så blir det att ligga på mer på din ISP så de utför en ordentligare felsökning än den de gjorde sist.
Hade jag varit du, och varit desperat, så hade jag även testat att formatera om datorn, det är dock ingen garanti på att det löser någonting, samtidigt som det är mycket jobb för liten chans av resultat.
Råkar du komma fram till en lösning - glöm inte att skriva ner i denna tråd vad som var lösningen så att fler kan ta hjälp av tråden!