Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Fiber men ändå dåligt internet.

Hej alla, jag är inte så datakunnig och så men har ett litet problem.
Jag har fiber nätverk och ska igentligen ha 100/mbit men av nån anledning är mitt internet ändå dåligt, tips på hur man kan fixa det?
Tillexempel när jag sitter och kikar streams på twitch, ska ju kunna titta på högsta kvaliteten utan problem men oftast buffrar det och börjar bli riktigt less.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2014

Kanske ska söka dig till din leverantör istället?

Vi kan inte göra mycket mer än att bedöma din utrusning, vilket du inte skrivit upp.

Vilken leverantör har du? Trådlöst eller kabel? Router? När började problemen? Är internet alltid kasst, även i spel med mera? Vad har du prövat göra?

Intel 3960x - Asus Rampage IV Extreme - 32GB RAM - Asus GTX 1070 DUAL OC - MX300 525GB/250gb - Corsair AX1200 - Corsair Air 540 -

BenQ XL2411Z - Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av shoxie:

Hej alla, jag är inte så datakunnig och så men har ett litet problem.
Jag har fiber nätverk och ska igentligen ha 100/mbit men av nån anledning är mitt internet ändå dåligt, tips på hur man kan fixa det?
Tillexempel när jag sitter och kikar streams på twitch, ska ju kunna titta på högsta kvaliteten utan problem men oftast buffrar det och börjar bli riktigt less.

När man försöker få hjälp är det bra om man ger så mycket information som möjligt, som exempelvis vilken ISP/stadsnät du har, vilken router du har samt vilka datorkomponenter du har.
Är det enbart på Twitch du har problem?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du kan börja med att beskriva hur hela nätverket hemma ser ut och visa resultatet från en mätning på Bredbandskollen.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

@mrqaffe: Resultat från bredbandskollen ser ut såhär = Nedladdning = 33mbit, Uppladdning = 54.
Använder kabel, tycker det är riktigt konstigt att jag får så dålig uppladdning. Brukar ha bra ping när jag lirar spel och det känns som mitt internet är dåligt bara när jag tittar på streams

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frillesås
Registrerad
Dec 2002

Tillverkare och modell av router? Full duplex på nätverkskortet? Har du alltid haft så dåliga värden?

Kan tillägga att jag ligger på 98 mbit ner och 104 mbit upp med mitt 100/100 med en Netgear R7000 router.

Core I-7 4770k, GeFore GTX 1080Ti, 16GB Corsair, 500GB Samsung 850 EVO SSD, 250GB Corsair SSD, 3TB WD, Asus Z87-A, 27" AOC PLS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

@HiGrip: Kan komma tillbaka med router namn och så, brukade förut få över 80mbit på båda. Så riktigt konstigt och det blivit så här dåligt dem senaste veckorna

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av shoxie:

@mrqaffe: Resultat från bredbandskollen ser ut såhär = Nedladdning = 33mbit, Uppladdning = 54.
Använder kabel, tycker det är riktigt konstigt att jag får så dålig uppladdning. Brukar ha bra ping när jag lirar spel och det känns som mitt internet är dåligt bara när jag tittar på streams

Har du provat att koppla bort routern och mäta direkt mot internetanslutningen ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av shoxie:

@HiGrip: Kan komma tillbaka med router namn och så, brukade förut få över 80mbit på båda. Så riktigt konstigt och det blivit så här dåligt dem senaste veckorna

Vad säger din internetleverantör om saken?

Har du inte gjort en felanmälan eller bett dem kontrollera anslutningen?

Snillen spekulerar blir det annars.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Lånar tråden.

* Hur testar man lämpligast sin uppkoppling för att kunna jämföra mer er andra?
* Vilka resultat anses bra / dåligt?

Bredbandskollen?
Speednet?
ping och trace något känt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av lassefrasse:

Lånar tråden.

* Hur testar man lämpligast sin uppkoppling för att kunna jämföra mer er andra?
* Vilka resultat anses bra / dåligt?

Bredbandskollen?
Speednet?
ping och trace något känt?

Vad jag vet så använder sig alla svenska operatörer av Bredbandskollen som mätsticka när man ringer deras support, alt. om dem har någon egen tjänst man pingar med CMD (Telia har en egen ping server utöver Bredbandskollen).
Personligen tycker jag det är lite missvisande då det inte visar Packet Loss eller sin uppkoppling mot servrar utanför Sverige, men det är så dem gör i alla fall.

Jag sitter tex. på 250/10 lina från ComHem och enligt mitt avtal är allt inom 150/5 och uppåt rimliga marginaler för mitt abonnemang när jag ringt och klagat. Mitt avtal säger tex. "med hastighet upp till och med 250/10", får jag mer är det positivt, får jag mindre så hänvisar dem till ovannämnda marginaler innan de börjar felsöka på sin sida.
Oftast är det "har du startat om datorn?", "testa att dra ur modemet och låt det stå i 1 minut innan du kopplar in det igen" bla bla.

Så vad som anses som "bra/dåligt" beror helt på hur ditt avtal ser ut med marginaler för vad du har "upp till och med".

EDIT: Det bör tilläggas att jag inte klagar på ComHem direkt, det är samma skit med vilken operatör jag än haft. Det ska vara att en massa från samma område som ringer och klagar innan dem får tummen ur arslet och sätter sina tekniker på att felsöka noder, stationer och dylikt.

Behöver du hjälp med något gällande PC/kringutrustning?
Tveka inte på att skicka ett PM, vi kan klura ut en lösning tillsammans!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Om jag nu kör bredbandskollen. Hastigheten ser okej ut. 98,20/95,19 utan ett 100/100 abonnemang. Pingen blev denna gång 6ms. På andra tester är min ping vanligast 11ms.

Var drar jag gränsen till vad som är bra och dålig ping?
Jag har inga spel redo ännu, men vill ju inte bli utkickad från battlefield osv pga kass ping.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Yatagarasu:

Vad jag vet så använder sig alla svenska operatörer av Bredbandskollen som mätsticka när man ringer deras support, alt. om dem har någon egen tjänst man pingar med CMD (Telia har en egen ping server utöver Bredbandskollen).
Personligen tycker jag det är lite missvisande då det inte visar Packet Loss eller sin uppkoppling mot servrar utanför Sverige, men det är så dem gör i alla fall.

Jag sitter tex. på 250/10 lina från ComHem och enligt mitt avtal är allt inom 150/5 och uppåt rimliga marginaler för mitt abonnemang när jag ringt och klagat. Mitt avtal säger tex. "med hastighet upp till och med 250/10", får jag mer är det positivt, får jag mindre så hänvisar dem till ovannämnda marginaler innan de börjar felsöka på sin sida.
Oftast är det "har du startat om datorn?", "testa att dra ur modemet och låt det stå i 1 minut innan du kopplar in det igen" bla bla.

Så vad som anses som "bra/dåligt" beror helt på hur ditt avtal ser ut med marginaler för vad du har "upp till och med".

EDIT: Det bör tilläggas att jag inte klagar på ComHem direkt, det är samma skit med vilken operatör jag än haft. Det ska vara att en massa från samma område som ringer och klagar innan dem får tummen ur arslet och sätter sina tekniker på att felsöka noder, stationer och dylikt.

Fast när du ringer så kommer du alltid till first line supporten, sedan kopplar de till second, third osv för att inte behöva störa de som faktiskt kan något med problem som löses av en enkel omstart. 95% är alla samtal är ju typ från svennar där internet, wifi och facebook betyder samma sak. Om en enda kund har problem kan de ju inte skicka ut en tekniker för flera tusen kronor, det är ohållbart.

Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4,5Ghz | Asus GTX 970 black | 2x Intel 520 180gb, 2x WD blue 5tb | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02

https://prism-break.org/sv/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Frillesås
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av lassefrasse:

Om jag nu kör bredbandskollen. Hastigheten ser okej ut. 98,20/95,19 utan ett 100/100 abonnemang. Pingen blev denna gång 6ms. På andra tester är min ping vanligast 11ms.

Var drar jag gränsen till vad som är bra och dålig ping?
Jag har inga spel redo ännu, men vill ju inte bli utkickad från battlefield osv pga kass ping.

6ms är helt okej ping och i BF1 kommer du säkert ligga runt 20-40ms som "alla" andra med bra uppkoppling.

Core I-7 4770k, GeFore GTX 1080Ti, 16GB Corsair, 500GB Samsung 850 EVO SSD, 250GB Corsair SSD, 3TB WD, Asus Z87-A, 27" AOC PLS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

@lassefrasse: allt under 25ms ping är bra. Under 50ms ok. Börjar det nära sig 75-100ms är det halvjobbigt i fps spel.

Från du ser en ändring på skärmen, väljer att reagera och resultatet når serverna tar ca 250-350. Så ping tiden är bara en liten del av totalen. Du själv är största lagget

| CPU: Intel i5 6600 | RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB (2x8GB) | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB | Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: Corsair CX600M, 600W PSU | Kylare: Cooler Master Seidon 120V V2 | Chassi: Cooler Master Elite 130 Mini-ITX Svart | OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Baxtex:

Fast när du ringer så kommer du alltid till first line supporten, sedan kopplar de till second, third osv för att inte behöva störa de som faktiskt kan något med problem som löses av en enkel omstart. 95% är alla samtal är ju typ från svennar där internet, wifi och facebook betyder samma sak. Om en enda kund har problem kan de ju inte skicka ut en tekniker för flera tusen kronor, det är ohållbart.

Förstår absolut vad du menar!
Har själv jobbat med telefonsupport och en nära vän jobbade för Telia's support.

Men även när man sitter med 2nd/3rd så blir dumförklarad så det skriker om det. Har själv en nätverkteknisk utbildning i grunden, så när jag ringer om ett problem kan jag garantera att jag testat det mesta som går på min egna sida - När jag flyttade in i min nya lägenhet förra året så fick tekniker komma ut 2 gånger till slut, visade sig att dem glömt kablar vid installation första gången och kopplat fel andra gången i centralstationen för vårat lägenhetskoplex..

Visserligen inte ISP's fel, utan det var QSTAR som då sköter ena halvan av stadsnätet (Gavlenet andra halvan). Riktigt pinsamt från deras sida kan jag tycka då detta är deras s.ka. "proffs".

Behöver du hjälp med något gällande PC/kringutrustning?
Tveka inte på att skicka ett PM, vi kan klura ut en lösning tillsammans!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av lassefrasse:

Om jag nu kör bredbandskollen. Hastigheten ser okej ut. 98,20/95,19 utan ett 100/100 abonnemang. Pingen blev denna gång 6ms. På andra tester är min ping vanligast 11ms.

Var drar jag gränsen till vad som är bra och dålig ping?
Jag har inga spel redo ännu, men vill ju inte bli utkickad från battlefield osv pga kass ping.

Latensen beror på avståndet till det du mäter mot så utan att veta det går det inte att säga om det är bra eller dåligt om det inte handlar om extrema värden. 1 nanosekund tar dig 30cm med radio och kopparkabel och kanske 25 cm via fiber.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Yatagarasu:

Har själv en nätverkteknisk utbildning i grunden, så när jag ringer om ett problem kan jag garantera att jag testat det mesta som går på min egna sida.

Anledningen är att många nätleverantörer kommer "tekniker fakturera" kunden om det visar sig att det är ditt fel. Sedan så tycker inte tekniker om att bli utskickade på ärenden de inte behövs till, särskilt när de kan ha jobb som räcker veckor framöver, särskilt över sommaren med semester tider.

Skrivet av Yatagarasu:

Riktigt pinsamt från deras sida kan jag tycka då detta är deras s.ka. "proffs".

Inte direkt "nätverks proffs", de första arbetsalternativen efter studier är antingen någon typ av telefonsupport eller utskicks tekniker/kabeldragare. Det finns förvisso elektriker med optofiber utbildning som enbart arbetar med Layer-1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av VexedRelic:

Anledningen är att många nätleverantörer kommer "tekniker fakturera" kunden om det visar sig att det är ditt fel. Sedan så tycker inte tekniker om att bli utskickade på ärenden de inte behövs till, särskilt när de kan ha jobb som räcker veckor framöver, särskilt över sommaren med semester tider.-1.

Hur mycket man som support försöker sålla bort tokstollar så kommer fältservice varje vecka hem till folk som påstår sig vara nätverksgurus och har testat allt och står och skäller, men så visar det sig att nätverkskabeln har blivit uppäten av en hund eller liknande, eller så har nätadaptern till routern åkt ut.. mångs kunder skäms lite då

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 1700x @ Corsair 16gb 3200mhz lpx @ Gigabyte 7950 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i = Benq 144hz 1920-1080 24tum

i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3

c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Jag har nu kört EMCO ping monitor i 2 dagar och sänt en ping varje sekund till
* www.google.com
* ping.sunet.net
* www.youtube.com

(Ownit 100/100, kabel utan router.)

google = passed pings 99,99% .. Minimum = 10ms .. Average = 11,13ms .. Max = 187ms... Response Deviation = 4,76

ping.sunet.se = passed pings 100% .. Minimum = 11ms .. Average = 11,62ms .. Max = 414ms... Response Deviation = 5,08ms

youtube = passed pings 99,89% .. Minimum = 10ms .. Average = 18,06ms .. Max = 220ms... Response Deviation = 22,78ms

Värdena är för det mesta fina. Sunet får ofta stygga värden men är ändå relativt stabil. Medans youtube svänger endel. Google är stabilt. P youtube måste jag gå ner till 720P för att inte lagga.

17:00-22:00 är pingen hög på sunet.
16:00-22:00 är pingen hög på youtube samt google även om google bara får enstaka toppar och har lägre "tomgångsping".

Hur tolkar jag detta? Att Ownit har klen utrustning för att hantera "efter jobbtid surfare"?

Vad betyder Response Deviation ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017
Skrivet av lassefrasse:

Jag har nu kört EMCO ping monitor i 2 dagar och sänt en ping varje sekund till
* www.google.com
* ping.sunet.net
* www.youtube.com

(Ownit 100/100, kabel utan router.)

google = passed pings 99,99% .. Minimum = 10ms .. Average = 11,13ms .. Max = 187ms... Response Deviation = 4,76

ping.sunet.se = passed pings 100% .. Minimum = 11ms .. Average = 11,62ms .. Max = 414ms... Response Deviation = 5,08ms

youtube = passed pings 99,89% .. Minimum = 10ms .. Average = 18,06ms .. Max = 220ms... Response Deviation = 22,78ms

Värdena är för det mesta fina. Sunet får ofta stygga värden men är ändå relativt stabil. Medans youtube svänger endel. Google är stabilt. P youtube måste jag gå ner till 720P för att inte lagga.

17:00-22:00 är pingen hög på sunet.
16:00-22:00 är pingen hög på youtube samt google även om google bara får enstaka toppar och har lägre "tomgångsping".

Hur tolkar jag detta? Att Ownit har klen utrustning för att hantera "efter jobbtid surfare"?

Vad betyder Response Deviation ?

Hur mycket den varierar från average I snitt under testet