Installera kali linux på raspberry pi 3

Permalänk
Medlem

Installera kali linux på raspberry pi 3

Hello!

Jag håller på att installera kali linux på min raspberry pi 3, jag använder mig utav en iso-fil som jag har hämtat ifrån kalis hemsida.
Jag har ett SD kort som ligger på 8GB, för att lägga in kali på sd kortet använder jag rufus. Allt går bra tills jag ska använda kortet, först vill jag gå in på SD kortet (i windows efter användning utav rufus), då kommer det inte upp något mer än att man måste formatera SD kortet.. Testade med att sätta in sd kortet i raspberryn men det händer ingenting.

Jag har testat 2 isofiler, har även testat någon speciell img-fil som skulle funka till raspberry pi 3.
Använt mig utav rufus och Win32 disk imager.

Ingenting utav dessa verkar funka för att efter formateringen så kan jag inte gå in och kolla innehållet i sd kortet samt att ingenting händer när jag sätter in sd kortet i raspberryn.

Är det någon som har gjort detta tidigare så kom gärna med förslag/hjälp

Tack i förhand!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

kortets filsystem är troligtvis någon linuxvariant som inte Windows kan läsa.

http://www.howtogeek.com/112888/3-ways-to-access-your-linux-p...

Får du upp något om kopplar raspberryn till t.ex. tv med hdmi och startar den med kortet i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergvan:

Hello!

Jag håller på att installera kali linux på min raspberry pi 3, jag använder mig utav en iso-fil som jag har hämtat ifrån kalis hemsida.
Jag har ett SD kort som ligger på 8GB, för att lägga in kali på sd kortet använder jag rufus. Allt går bra tills jag ska använda kortet, först vill jag gå in på SD kortet (i windows efter användning utav rufus), då kommer det inte upp något mer än att man måste formatera SD kortet.. Testade med att sätta in sd kortet i raspberryn men det händer ingenting.

Windows kan inte läsa filsystemet som används av Linux så du kommer inte åt filerna utan en annan linux-dator. Vad behöver du göra det för?

Om du svarar ja på frågan om att formatera kortet i Windows så raderar du det du just skrivit från iso-filen.

Citat:

Jag har testat 2 isofiler, har även testat någon speciell img-fil som skulle funka till raspberry pi 3.
Använt mig utav rufus och Win32 disk imager.

Du måste använda en ISO som är kompilerad för just Raspberry, det funkar inte med en x86- eller x64-ISO.

Citat:

Ingenting utav dessa verkar funka för att efter formateringen så kan jag inte gå in och kolla innehållet i sd kortet samt att ingenting händer när jag sätter in sd kortet i raspberryn.

Är det någon som har gjort detta tidigare så kom gärna med förslag/hjälp

Tack i förhand!

Som ovan, om du formaterar kortet i Windows raderar du allt från det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.