Bygga custom loop för första gången.

Permalänk
Medlem

Bygga custom loop för första gången.

Hej på er

Jo nu känner jag att jag e lite sugen på att bygga min första custom loop. Har kikat runt lite men det är ju en hel del man ska tänka på när det kommer till custom loop.

Det jag tänkt kyla för tillfället är en 4770k (som slukar en hel del ström vid OC) samt ett GTX 980 kort. Det jag tänkt är kanske en aningen overkill men det spelar ingen större roll.
Chassit som det ska byggas in i är ett FD R4 som jag moddat så att det sitter en H110i GTX i fronten, därav tänkte jag att jag skulle ha 2st 280 rad. 1 i toppen och 1 i fronten. Kan även kanske ha plats för en 140 rad i botten oxå men ska väl kanske inte överdriva så pass mkt.

Detta är datorn jag tänkt peta in allt i. http://www.sweclockers.com/galleri/13589-fractal-design-defin...

Mina funderingar är väl kanske vilken pump man ska använda, tjocklek på rad, anslutningar till rad, kylblock till CPU, ja egentligen allt hehe.
Då man är lite av en RGB fjolla så hade jag tänkt att det ska gå i rött vatten samt vita detaljer och genomskinliga slangar
Det jag suttit och kikat på är en D5 pump inbyggd i en 140 reservoar med ett evo kylblock för CPU. Då vatten blocket på msi GTX 980 inte går att få tag på längre så kanske det kan tänkas bli ett byte av GPU oxå.

Som sagt kom med alla tänkbara lösningar. Jag är väldigt öppen för förslag och om ni känner för det gärna en färdigplockad varukorg jag kan kika igenom Är som sagt var ny på detta så tar gärna emot tips på bra att änka på saker oxå

Budgeten ligger på ca 5-6k.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag tänkt men vet som sagt var inte om jag har fått till alla delar rätt. Så mottager gärna lite hjälp och tips. Budgeten är ganska flexibel så kom med förslag

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Hade bytt slang till Primochill och tagit compression fittings istället, typ http://www.coolerkit.se/shop/ek-acf-fitting-4703p.html

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@Naga: Tack för tipset. compressionkopplingarna borde ju vara ett säkrare alternativ och snyggare oxå

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Är du ljudkänslig och eventuellt ska överklocka så hade jag försökt få in en större radiator. Såg att du har 2st, bättre:)

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

@X078: Kan väl inte påstå att jag e speciellt ljudkänslig. Sitter just nu med en H110i GTX med corsairs egna fläktar kvar på hehe. Tror du inte 2st 280 radiatorer räcker? Tanken var att seriekoppla dessa.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@Nagelfar: Jo såg att du hade 2st efter jag postat, det lär räcka. 😀

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT