Hur mycket ska jag överklocka min proccesor till?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska jag överklocka min proccesor till?

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre? Ungefär den nivån på frågan var det du ställde.

Beror såklart på vilken kylning du har.

Testa dig fram, det värsta som kan hända är att du får reseta bios. Håll koll på temperaturer

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vad du har för förutsättningar dvs kylare mammakort, men prova höj lite i taget tills de säger ifrån.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Hur långt är ett snöre? Ungefär den nivån på frågan var det du ställde.

Beror såklart på vilken kylning du har

Men vilken kylare ska jag ha då?
Hur mycket temperatur can en/min proccesor ta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragoned:

Men vilken kylare ska jag ha då?
Hur mycket temperatur can en/min proccesor ta?

Skickades från m.sweclockers.com

Den fetaste tornkylare du får plats med i din datorlåda.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Beror ju helt på vad du har för förutsättningar dvs kylare mammakort, men prova höj lite i taget tills de säger ifrån.

Borde man inte börja med att ta bort Turbo grejen som AMD/Intel har?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Svårt satt svara på med infon du lämnat. Allt beror på vilken kylning du har samt vilken tur man har med processorn. AMD är väl inte direkt kända för att klara av mkt värme så du behöver ganska bra kylning för deras porcessorer.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Den fetaste tornkylare du får plats med i din datorlåda.

Som vilken? Mitt chassi har ATX|mATX| Mini-ITX som formfaktor och proccesorsocket är FM2+.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Svårt satt svara på med infon du lämnat. Allt beror på vilken kylning du har samt vilken tur man har med processorn. AMD är väl inte direkt kända för att klara av mkt värme så du behöver ganska bra kylning för deras porcessorer.

Mitt chassi har ATX|mATX| Mini-ITX som formfaktor och proccesorsocket är FM2+, jag har deras vanliga kylare som man får i paketet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

@Dragoned: Med standardkylare kommer du inte komma långt med iaf. Kan inte AMD speciellt mkt men standardkylare brukar inte vara någon jättehöjdare. Du kan som sagt var testa att börja överklocka, det är ingenting som kommer gå sönder så länge du tar små steg men om du ens är i tankarna på att överklocka skulle iaf jag byta kylare till typ en Noctua NH D14 eller en Evo 212. Om du vill ha en AiO kylare så är H80 ganska bra för små chassin. Läs diverse trådar om överklockning här på sweclockers, de har en hel del matnyttig info

Bra att tänka på är att när du väl börjar överklocka så kan saker gå snett och det kan gå sönder om du är oförsiktig.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Avstängd

Får du plats med en NH-D15 kör på den, annars ta en ''downblower'' kylare om du har ett smalare chassi.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047