Är det lätt att göra egen fiber-förlängningskabel?

Permalänk

Är det lätt att göra egen fiber-förlängningskabel?

Att göra en egen kabel med RJ45 kontakter i ändarna klarar nog dom flesta.
Men hur är det med att göra motsvarande grej fast med fibertråd?

Har första dosa på utsidan av huset, sedan hamna omvandlaren på insidan, under huset. Därifrån ska jag gå med CAT6 upp till andra våningen, genom elcentralen.
Tänkte att bäst vore att jag gjorde en egen, lång fibertråd från dosan på utsidan och upp till andra våningen direkt och haft omvandlaren där ihop med övrig elektronik.

Är det bara att köpa en fibertråd och kontakter samt ett verktyg eller är det svårare än så att få fast kontakterna på tråden?

Permalänk

@lassefrasse: Det drogs in fiber i min villa förra månaden och när dom höll på så frågade jag vad dom gjorde när dom höll på med kontakten i en maskin som såg djävligt dyr ut. Dom svarade då att dom svetsade kabeln.
Så svaret på din fråga är att det nog är djävligt dyrt och svårt att fixa själv. Fast jag kan ha fel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Att göra en egen kabel med RJ45 kontakter i ändarna klarar nog dom flesta.
Men hur är det med att göra motsvarande grej fast med fibertråd?

Har första dosa på utsidan av huset, sedan hamna omvandlaren på insidan, under huset. Därifrån ska jag gå med CAT6 upp till andra våningen, genom elcentralen.
Tänkte att bäst vore att jag gjorde en egen, lång fibertråd från dosan på utsidan och upp till andra våningen direkt och haft omvandlaren där ihop med övrig elektronik.

Är det bara att köpa en fibertråd och kontakter samt ett verktyg eller är det svårare än så att få fast kontakterna på tråden?

Det är lite som med rj45-kabeln, det kräver ett verktyg och lite erfarenhet. Första rj45:an du gjorde tog nog lång tid, andra lite mindre (ingen av dom var "bra" eller hur?) osv. Samma med fiberkabel. Du behöver en snutt fiberkabel, skalverktyg, rengöringsmedel, svansar med kontakter och en massa andra smågrejer och till sist en fibersvets. Svetsen är det mest besvärliga för dig att få tag på samt att det är lite pilligt. Går att lära sig på ett par dagar med instruktioner men inte trivialt på något sätt.

Nej, i ditt fall går det ju en "patch" från dosan till fiberkonverteraren. Sådana finns precis som med cat-kabel i olika längder och former, det är mer eller mindre likadant förutom att det är fiberkablar Vad du behöver veta är vilka kontakter det är i ändarna. Antagligen en "stor" i dosan och en "liten" (eller likadan) i andra änden. Jag utgår ifrån att dom är blåa dessutom.

//edit - titta, en bild tillkom efter jag svarade.

//edit - Varför har du ducten i en vattenslang och varför har det gått sönder i fasaden när det skruvades klämmor. Jag hade tagit ett kabelskydd utanpå det om jag hade varit som dig.

Stor kontakt heter SC och liten kontakt heter LC.
LC/LC http://www.microtech.net.pk/inter/product_images/m/321/LC-LC-...
SC/SC https://media.dustin.eu/image/135353/400/320/microconnect-fib...

Sen går du och mäter hur lång patch du behöver, tänk på att det inte får vara skarpa 90-graders böjar och vid genomgångar så får du vara väldigt försiktig med kontakterna så du inte mosar dom.

https://www.dustinhome.se/search/sc__sc/hardvara/datorutrustn...

//edit - SC i ena änden och beroende på ingång i fiberkonverteraren, antagligen SC där med (det beror på konverteraren)

Det är också väldigt viktigt att du absolut inte får in damm, så fort du tar ut en kontakt måste den skyddas... helst inom sekunden från det att du klickar ur den. Helst (eller "man ska!") ska man rengöra kontakten innan man sätter i den och även mäta efteråt.

Så, jo du kan göra det själv och antagligen går det bra, men blir det fel så ska du iaf be ett proffs om att just rengöra och sätta i kontakterna.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

@lassefrasse: Det drogs in fiber i min villa förra månaden och när dom höll på så frågade jag vad dom gjorde när dom höll på med kontakten i en maskin som såg djävligt dyr ut. Dom svarade då att dom svetsade kabeln.
Så svaret på din fråga är att det nog är djävligt dyrt och svårt att fixa själv. Fast jag kan ha fel.

Stämmer bra det, dom använde en fibersvets. Kostnad för en sådan börjar på runt 50k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Stämmer bra det, dom använde en fibersvets. Kostnad för en sådan börjar på runt 50k

Det börjar mycket lägre men med som allt här i världen, du får vad du betalar för.

Denna är rätt ok:
http://shop.gigacom.se/dvp-730.html

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Det är en patch jag tänkte på (inte medveten att det hette så bara), inte skarva om huvudtråden.

Kräven patchkablar också svets? För jag ska lyckas få genom dessa i 16mm flexrör upp till vinden. Men patchkontakterna till dessa kanske inte är så stora. Fast större risk att den fastnar på vägen och böjer sig då tänker jag.

Bilden är lånad men har likadant. Det är inte vattenslang utan hårdplaströr ämnad att grävas ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Det är en patch jag tänkte på (inte medveten att det hette så bara), inte skarva om huvudtråden.

Kräven patchkablar också svets? För jag ska lyckas få genom dessa i 16mm flexrör upp till vinden. Men patchkontakterna till dessa kanske inte är så stora. Fast större risk att den fastnar på vägen och böjer sig då tänker jag.

Bilden är lånad men har likadant. Det är inte vattenslang utan hårdplaströr ämnad att grävas ner.

Nej, den är färdigsvetsad. Samma som med patchkabel för rj45. Kolla länken till dustin där.

Jo, det är en vattenslang, 100%.
Blå stripes == vatten, bruna == avlopp, gröna == opto

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Det är också väldigt viktigt att du absolut inte får in damm, så fort du tar ut en kontakt måste den skyddas... helst inom sekunden från det att du klickar ur den. Helst (eller "man ska!") ska man rengöra kontakten innan man sätter i den och även mäta efteråt.

Installationsfolket stod ute och mecka med detta, måste ju komma massa skit imellan då?

Nu när jag kom hem så hade dom lämnat patchburkens lock öppen och patchkablarna isärkopplade över en regnig natt. fukt överallt var det, jag bara klickade ihop kontakterna och stängde locket. Är detta menat för strul?
Sen var det verkligen ingen hälsosam krök på fibertråden före patchkontakten heller, vet inte hur känsligt det är, vore det CAT6 kabeln hade det oroat mig iaf.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Nej, den är färdigsvetsad. Samma som med patchkabel för rj45. Kolla länken till dustin där.

Jo, det är en vattenslang, 100%.
Blå stripes == vatten, bruna == avlopp, gröna == opto

Ah så det finns olika färgkoder. Trodde du menade mjukslang ovanför jord. Min är den gröna iaf.

Såhär såg lämnade dom den över natten. tveksam vass böj till honan. fukt överallt. jag satte ihop kontakterna och stängde locket.

Permalänk

Dusting hade bara korta kablar, finns det någon annan seriös säljare?

Behöver kanske 25meter sc/sc

Permalänk
Skrivet av lassefrasse:

Dusting hade bara korta kablar, finns det någon annan seriös säljare?

Behöver kanske 25meter sc/sc

kolla med din lokala elleverantör dom kan säkert ta hem.
om det är en blå kontakt i andra änden ska du ha en upc/upc om den är grön upc/apc

när du drar den i 16röret föreslår jag att du skaffar en kabelstrumpa eller en liten bit sleeve och trä det över kontakten och bind fast andra änden i dragfjädern så hjälper det mot att den fastnar i någon ojämnhet i röret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Ah så det finns olika färgkoder. Trodde du menade mjukslang ovanför jord. Min är den gröna iaf.

Såhär såg lämnade dom den över natten. tveksam vass böj till honan. fukt överallt. jag satte ihop kontakterna och stängde locket.

http://oi64.tinypic.com/15cgjgj.jpg

Troligtvis måste de kopplas från och rengöras, det som ljuset åker genom är bara 9µm stort och blockeras extremt lätt av smuts.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Hur rengör man dessa? Tryckluft på burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Hur rengör man dessa? Tryckluft på burk?

Vanligaste är att man använder en rengöringspenna för fiberkontaker, vet dock inte var man kan köpa en som privatperson.
http://gigamedia.se/fiberprodukter/fiberrengoring/rengoringsp...

Och så ska man egentligen inspektera kontaktytan på båda kontakterna med videomikroskop innan man sätter ihop.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Blir riktigt irriterad att dom gjort så. Fanns ingen anledning för dom att öppna den alls. Det är min primära som var klar. Några månader senare kom dom nu och installerade med sekundära vilket såg illa ut bara det, men så kom jag dagen efter och såg att luckan var öppen på primära.
Inte lust att ringa tillbaka dom och höra ursäkter eller förnekan.

Såhär ser omvandlaren ut, tänkte ifall det är annan kontakt än "sc" ? vill alltså omplacera denna omvandlaren 25meter bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Blir riktigt irriterad att dom gjort så. Fanns ingen anledning för dom att öppna den alls. Det är min primära som var klar. Några månader senare kom dom nu och installerade med sekundära vilket såg illa ut bara det, men så kom jag dagen efter och såg att luckan var öppen på primära.
Inte lust att ringa tillbaka dom och höra ursäkter eller förnekan.

Såhär ser omvandlaren ut, tänkte ifall det är annan kontakt än "sc" ? vill alltså omplacera denna omvandlaren 25meter bort.
http://oi67.tinypic.com/2ighguw.jpg

Det är en SC (blå är UPC/ovinklad) och det var det i kopplingsboxen på din tidigare bild också.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Fast dom ser helt olika ut? Men om jag köper en SC/SC så blir det rätt?

Permalänk
Medlem

@lassefrasse: Så på den första bilden så går det en kabel rakt in i dosan, är det den som är kompisen på bild 2 vid fiberkonverteraren?

Här ifrån såg det ut som om kontakten i dosan saknade skyddslock och du som såg patchkabelns ände, satt det en silikonhylsa på den? Om inte, antagligen kommit skit på.

Lösa kontakter gör man rent med: http://gigamedia.se/fiberprodukter/fiberrengoring/cletop-s-ko...
och antingen inspekterar eller mäter... kräver lite finess för att göra rätt (man snurrar lite samtidigt som man drar kontakten över ett spår).

Hittar du inte någon kabel så... hmm... jag kan kolla lite.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Fast dom ser helt olika ut? Men om jag köper en SC/SC så blir det rätt?

Ja det är rätt, men var extremt försiktig med att inte få in smuts eller damm i någon anslutning, ha alla skydd på så länge som möjligt och sätt en tejpbit eller något sånt över honorna under tiden du jobbar om du inte har något skydd.

Men om du har fått smuts på någon av anslutningarna sen innan så måste de troligtvis rengöras och inspekteras för att det ska fungera överhuvudtaget.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lassefrasse:

Dusting hade bara korta kablar, finns det någon annan seriös säljare?

Behöver kanske 25meter sc/sc

Direktronik kan troligen göra det du vill ha om det inte finns färdigt, fråga dem.
https://www.direktronik.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Allra första bilden tjuvade jag från bild-google och är inte min - genväg senväg, resterande är nytagna bilder på min primära installation.

Allt var ihopkopplat ifrån början, men någon har lossat kontakten och lät den hänga fritt över natten och dagen därpå upptäckte jag det öppna locket av en slump och att kontakten hänge lös. någon har öppnat dosan, lossat kabel och lämnat den så.

Har kontaktat fiberföreningen nu och efterlyser hjälp med att rengöra, får se vad dom svarar.

Då går det alltså köpa en färdig kabel och lyckas dra den genom rör... Men att det är riskfyllt då jag kan råka få med mig smuts under processen... Kanske ska låta omvandlaren få sitta under huset och dra CAT6 ändå.

Tror ni en oskärmad CAT6 störs av att dras 5 cm ifrån en elcentral?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Allra första bilden tjuvade jag från bild-google och är inte min - genväg senväg, resterande är nytagna bilder på min primära installation.

Allt var ihopkopplat ifrån början, men någon har lossat kontakten och lät den hänga fritt över natten och dagen därpå upptäckte jag det öppna locket av en slump och att kontakten hänge lös. någon har öppnat dosan, lossat kabel och lämnat den så.

Har kontaktat fiberföreningen nu och efterlyser hjälp med att rengöra, får se vad dom svarar.

Då går det alltså köpa en färdig kabel och lyckas dra den genom rör... Men att det är riskfyllt då jag kan råka få med mig smuts under processen... Kanske ska låta omvandlaren få sitta under huset och dra CAT6 ändå.

Tror ni en oskärmad CAT6 störs av att dras 5 cm ifrån en elcentral?

Oskärmad CAT6 är inte särskilt känslig för elkablar, är hela kabeln kortare än 35m så behövs ingen spearation överhuvudtaget mot elkablar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Mycket ihoplappad info du fått här.

Det du behöver är en SingleMode Simplex SC UPC patch, gärna förstärkt sådan.

Blått mellanstycke = SingleMode UPC
Fyrkantig, stor kontakt = SC
Ett uttag = Simplex

Förslag:
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberkablage/Villa-patch-SC-till-SC-SM-Simplex-Vit/ (finns upp till 30m).

Dessa patchar levereras med dammskydd på, en liten plasthatt som du efter kabeldragning försiktigt drar av innan du trycker in patchen in i uttag/mediakonverterare. Patchen jag rekommenderat är en förstärkt sådan, ämnad för villamontering vilken tål hårdare tag än normala patchar - vilket förstås inte innebär att du inte behöver vara rädd om den! Rekommenderar dig att ändå dra den i separat kanalisation upp till din elcentral mha slang eller VP-rör.

Att du haft besök av klåpare som lämnat din lucka öppen är förkastligt, smuts har med hög sannolikhet landat i det mellanstycke som sitter i den vita boxen på utsida vägg. Tre alternativ - hoppas på det bästa och koppla in det ändå; Prata med föreningen och be dem åka ut och tvätta kontakten; Köp en egen fibertvättpenna och tvätta kontakten själv.

Tvättpenna SC:
https://www.direktronik.se/direktronik/fastighetsnat/fastighetsnat-fiber/svetsutrustning/optimera-fiberanslutningen-med-rengoringspenna/ (Mycket pengar för en kontakt som ska tvättas..)

@Gurk: Du har skrivit fel i ditt första inlägg - LC är liten kontakt, SC är stor kontakt (på de bilder du bifogat ser du två LC-kontakter och en SC-kontakt). Redigera detta så folk inte läser igenom tråden och beställer in fel grejer!

Permalänk

Är det din anslutning du fotat? Se då till att de som utfört installationen kommer hem till dig och monterar en avlastning för blåsfibern. Är troligen en blåsfiber från Hexatronic. Den här fibern ska dragavlastas/ducttätas där fibern kommer ur ducten/blåsfiberröret.

Som det visas på bilden så finns stor risk för att fiberkabeln vandrar i röret och i värsta fall påverkar installationen (fibern hamnar i spänn, böjradien på uppslingad fiber blir för liten, fibern i värsta fall dras av).

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Skrivet av lassefrasse:

Allt var ihopkopplat ifrån början, men någon har lossat kontakten och lät den hänga fritt över natten och dagen därpå upptäckte jag det öppna locket av en slump och att kontakten hänge lös. någon har öppnat dosan, lossat kabel och lämnat den så.

Har kontaktat fiberföreningen nu och efterlyser hjälp med att rengöra, får se vad dom svarar.

Då går det alltså köpa en färdig kabel och lyckas dra den genom rör... Men att det är riskfyllt då jag kan råka få med mig smuts under

Vet du om dom vid installationen inte lyckades få igång anslutningen?

En orsak till att dom tagit isär anslutningen kan vara att dom inte fått igång den för att dom haft en misslyckad svetsning eller avbrott av annan anledning. Och när dom sedan felsökt så har dom haft en billig OTDR som inte kan mäta på en kundanslutning som är igång. Och ni kanske då inte var hemma och er utrustning var igång. Så därför var man tvungna att koppla ur din mediaconverter för att kunna OTDR-mäta för att försöka hitta sitt fel.

Oavsett om dom glömt eller struntat i att sätta tillbaka kontakten så skulle jag uppmana dig till att se till att dom kommer ut och rengör kontakterna. Detta under din uppsikt så att du ser att dom använder ett videomikroskop. Att bara använda rengöringsprodukter utan att sen inspektera efteråt är helt meningslöst. Man vet inte om det blir rent om man inte inspekterar efteråt. Det finns smutspartiklar som kräver att man "klickar" 5-10 gånger med en sådan rengöringspenna som föreslås tidigare i tråden. Och vissa smutstyper går inte få bort överhuvudtaget med dessa pennor.

Så 1) se till att dom rengör och inspekterar. Jag antar att du betalar för annslutningen.. Då ska den vara fullgod.
och 2) om möjligt se till att få mätprotokoll för din anslutning. (OTDR-mätning med filen i .SOR-format).

Detta protokoll är inget som man i vanliga fall inte bara kan kräva att begära ut, men med tanke på hur illa man lämnat din anslutning så tycker jag att dom kan visa med detta protokoll att anslutningen är i sin ordning i övrigt. Om dom inte vill lämna ut ditt protokoll så finns det fog för att misstänka att man inte heller utfört OTDR-mätningen som man ska.

Om du får ut filen så skicka den till mig så ska jag titta på den.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Skrivet av Andreas Epradius:

Vet du om dom vid installationen inte lyckades få igång anslutningen?

En orsak till att dom tagit isär anslutningen kan vara att dom inte fått igång den för att dom haft en misslyckad svetsning eller avbrott av annan anledning. Och när dom sedan felsökt så har dom haft en billig OTDR som inte kan mäta på en kundanslutning som är igång. Och ni kanske då inte var hemma och er utrustning var igång. Så därför var man tvungna att koppla ur din mediaconverter för att kunna OTDR-mäta för att försöka hitta sitt fel.

Oavsett om dom glömt eller struntat i att sätta tillbaka kontakten så skulle jag uppmana dig till att se till att dom kommer ut och rengör kontakterna. Detta under din uppsikt så att du ser att dom använder ett videomikroskop. Att bara använda rengöringsprodukter utan att sen inspektera efteråt är helt meningslöst. Man vet inte om det blir rent om man inte inspekterar efteråt. Det finns smutspartiklar som kräver att man "klickar" 5-10 gånger med en sådan rengöringspenna som föreslås tidigare i tråden. Och vissa smutstyper går inte få bort överhuvudtaget med dessa pennor.

Så 1) se till att dom rengör och inspekterar. Jag antar att du betalar för annslutningen.. Då ska den vara fullgod.
och 2) om möjligt se till att få mätprotokoll för din anslutning. (OTDR-mätning med filen i .SOR-format).

Detta protokoll är inget som man i vanliga fall inte bara kan kräva att begära ut, men med tanke på hur illa man lämnat din anslutning så tycker jag att dom kan visa med detta protokoll att anslutningen är i sin ordning i övrigt. Om dom inte vill lämna ut ditt protokoll så finns det fog för att misstänka att man inte heller utfört OTDR-mätningen som man ska.

Om du får ut filen så skicka den till mig så ska jag titta på den.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Bilden du frågade om den var min, är inte min. Jag lånade den för att den var snarlik och slapp gå ut och fota men nu har den bara skapat massa förvirring så editerade bort bilden ifrån mitt första inlägg nu. Övriga bilder är mina, fotade idag.

Backar man längre bak så glömde dom blåsa trådar till mig och fick göra det långt i efterhand, kan tänka mig att det kan orsaka någon miss i någon kopplingsbrunn.

Primära, som jag fann öppen, installerades för ~2-3 månader sedan. Dom körde aldrig igång omvandlaren då ström saknades. Jag var hemma men ville inte stå och se över deras axel, men upplevde inte att dom hade med sig annat än slagborr. Sa inget om önskemål att aktivera omvandlaren.

Nu häromdagen installerades sekundära, regnade ute. Och av någon anledning har dom pillat på primära.
Sekundära saknar också ström. (dessa är inte i samma byggnad förövrigt)
Dom ringde bara före och sa att dom var påväg, att dom skulle ringa mig igen när dom var på plats, men han ringde först bara efter installationen och sa att han var klar.

Jag har kontaktat föreningen och efterlyst hjälp.

Din information om OTDR-mätningar var mycket värdefull och jag ska framföra detta som önskemål ifall dom kommer tillbaka.
(Förbereder mig mentalt för massa ursäkter och problem)

Tack

Permalänk

Föreningen svarade med otrevlig ton att jag fick inte röra min installation och att dom skickar installatören för att åtgärda den lösa kabeln. Att dom skulle ringa innan.

Men ringde gjorde dom inte men ser att dom varit här då dosan är stängd. Hurvida dom bara pillat tillbaka kabeln eller faktiskt rengjort/testat vet jag inte.

Vilka symptom blir det om det är smuts kvar?
Tappar den kontakt ibland, eller hastighet, eller fungerar det inte alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Vilka symptom blir det om det är smuts kvar?
Tappar den kontakt ibland, eller hastighet, eller fungerar det inte alls?

Du får hög dämpning och signalfel. Ljuset går ju åt båda hållen (åt ett håll i respektive tråd) och i värsta fall får du inte länk alls eller inte i ena riktningen. Småfel som hack i icke-omsändbar data (streaming/tv/spel) - ibland till synes slumpmässiga långa laddningstider på hemsidor etc med tcp-trafik p.g.a omsändningar. Ibland visar det sig extra tydligt vid hög belastning. Den tekniker som sitter i kommunikations operatören (stadnsät etc) ser ljusvärdet under status för enheten och får mycket tydligt en grov uppskattning om det är bra eller inte. - Det är ett tips att kolla.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Att göra en egen kabel med RJ45 kontakter i ändarna klarar nog dom flesta.
Men hur är det med att göra motsvarande grej fast med fibertråd?

Har första dosa på utsidan av huset, sedan hamna omvandlaren på insidan, under huset. Därifrån ska jag gå med CAT6 upp till andra våningen, genom elcentralen.
Tänkte att bäst vore att jag gjorde en egen, lång fibertråd från dosan på utsidan och upp till andra våningen direkt och haft omvandlaren där ihop med övrig elektronik.

Är det bara att köpa en fibertråd och kontakter samt ett verktyg eller är det svårare än så att få fast kontakterna på tråden?

Detta kanske är någon? https://www.ahlsell.se/10/el/tele-data-sakerhet/50-tele-och-f...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av lassefrasse:

Vilka symptom blir det om det är smuts kvar?
Tappar den kontakt ibland, eller hastighet, eller fungerar det inte alls?

Det bästa är om det är sådan smuts som direkt påverkar prestanda och kvalitet. Om du direkt märker att det inte fungerar som det ska så kan du ju påpeka detta.

Om kontakten är smutsig så kan det ta ett tag innan problemen börjar. Om det är mycket smuts så har du ett "air-gap" som gör att du får in ny smuts med tiden (i värsta fall). Alltså damm som virvlar runt, cigarettrök (?) och så vidare. Det gör att även om det fungerar bra idag, så kan problemen komma senare om kontaktytorna har smutspartiklar som förvisso idag inte är i vägen, men som skapar ett utrymme mellan kontakternas glaskärnor, så att ny smuts kan ansamlas.

Eftersom du använder en enda fiber för både skicka och ta emot så kommer smutsen drabba dig åt båda håll.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.