Flera routrar efter en switch? (Telia Fiber)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

Men alltså hur många ip adresser får du tilldelat av din leverantör? Vad är hastigheten? Vad är max hastigheten på din switch?
Kan du låsa max hastighet per port på switchen?
Känns som netonnet killen är ute och cyklar.

Hur ska switchen kunna avgöra att en port bara får använda 33% till en router?

Tror du ska testa det jag föreslagit tidigare. Switchen behövs ej / fyller ingen funktion. Om inte någon sladd blir längre än 90 meter.

Jag får en ip adress till huset från telia och hastigheten är 400 eller 450, minns inte exakt. Switchen klarar 1000, om det går att låsa eller inte men det är en Netgear Prosafe GS105. För övrigt står det på förpackningen att den bl.a. även har "QoS for traffic prioritization...". Kan det vara detta som netonnet killen menade?

Ska dit idag igen om någon timme eller två och ska testa det som föreslagits. Testar utan switchen först då, eftersom den längsta sladden är 20-30m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ljunki:

Men ingen trafik ska ju gå mellan våningsplan ett och tex två. Utan allt ska ju mot isp. Så routern kommer ju bli en flaska iaf, I ditt senario?

Eller menar du att router inte klarar av 333 mbit fördelat på 3 portar? Har han ens 1000 mbit in? Han vill ju inte ha samma ssid. Han vill ju dela upp dem.

Nej en router klarar inte full genomströmning mot flera LAN, och en router måste du ju sedan ha eftersom du bara får 1 IP-adress av Telia. En switch mot 1 LAN från routern klarar full hastighet.

Sen måste man då även ha AP'n och för det duger ASUS-routrar alldeles utmärkt eftersom det också är så enkelt att konfa dito som en AP.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ursäkta sen återkoppling. Prövade flera olika alternativ med det fungerar märkligt nog fortfarande inte.

Det jag prövade var att:
- Koppla en router direkt efter fiberomvandlaren (som fungerar fullt ut som en router).
- Därefter sätter jag en switch från routerns LAN 1.
- Sen kopplar jag in övriga tre routrar till switchens lediga portar. Jag kopplar alltså in dessa i routrarnas WAN portar.
- Dessa tre routrar som sitter efter switchen ställer jag in som accesspunkter. Åtminstone två av de som är av modell ASUS, den tredje är en Netgear Nighthawk någonting som inte var lika enkel att ställa om med en knapptryckning likt Asusen.
- Så snart jag sätter upp den första av de tre som accesspunkt byts IP-adressen och jag använder asus egna "diagnosverktyg" för att hitta den nya ip-adressen för att kunna komma åt kontrollpanelen via webbläsaren. När denna är inställd och klar med SSID och lösenord så fungerar den som den ska.
- När jag sen gör detsamma med den andra routern så fungerar det inte. Dels dyker den nya ip-adressen inte upp i diagnosverktyget och dessutom går det inte längre att ansluta till den. Samma sak händer efter reset och nytt försök.
- En lösning som dock märkligt nog fungerade men endast med max två routrar var att sätta en switch direkt efter fiberomvandlaren och koppla två routers (inställda som fullt fungerande routrar) till denna. Då fungerar det lustigt nog, men lägger man till en tredje så fungerar ingen av de...

Någon som har en idé?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kan tänka mig att det uppstår adresseringsproblem i denna setup, det är en massa klienter ( för många) bakom nat och konsumentprodukter.
Allt verkar vara nån typ av "fulkoppling" för att dela upp en hemanslutning på alldeles för många klienter om det nu är uppåt 50.
Det låter som ett hyreshus eller företag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waydan:

Någon som har en idé?

Starta om routern och switchen

Ta sedan en laptop och anslut till routern som inte funkade med nätverkskabel, kolla om nåt är galet.

Du har även en utmärkt systemlog för ledtrådar.

Har ASUS-routrarna senaste firmware installerat? Grundbult.
.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kan tänka mig att det uppstår adresseringsproblem i denna setup, det är en massa klienter ( för många) bakom nat och konsumentprodukter.
Allt verkar vara nån typ av "fulkoppling" för att dela upp en hemanslutning på alldeles för många klienter om det nu är uppåt 50.
Det låter som ett hyreshus eller företag ?

Ja det är en villa/hyreshus med ca 20 hyresgäster. Kollade igår i routern antalet anslutna till den nuvarande routern när samtliga var hemma. Det är snarare 30-40 anslutningar (förmodligen dator samt mobiltelefon per person). Men eftersom det fungerar med det antalet anslutningar med en router så borde det väl bara fungera bättre om man delade upp det på tre, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Starta om routern och switchen

Ta sedan en laptop och anslut till routern som inte funkade med nätverkskabel, kolla om nåt är galet.

Du har även en utmärkt systemlog för ledtrådar.

Har ASUS-routrarna senaste firmware installerat? Grundbult.
.

Ska pröva det! Om jag inte missminner mig så var det första steget i installationen av routrarna att uppgradera till senaste firmware, men jag ska dubbelkolla det!

Men gällande anslutningarna, visst är följande korrekt:
- Från fiberomvandlare till huvudrouter via WAN.
- Från huvudrouterns LAN1 till switchen.
- Från switchen till övriga 3 routrarns WAN.
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av waydan:

Ska pröva det! Om jag inte missminner mig så var det första steget i installationen av routrarna att uppgradera till senaste firmware, men jag ska dubbelkolla det!

Men gällande anslutningarna, visst är följande korrekt:
- Från fiberomvandlare till huvudrouter via WAN.
- Från huvudrouterns LAN1 till switchen.
- Från switchen till övriga 3 routrarns WAN.
?

Kan ha fel, men du ska nog koppla från switchen till LAN på dom 3 routrarna. Sedan ska dom vara konfade som access punkt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waydan:

Ska pröva det! Om jag inte missminner mig så var det första steget i installationen av routrarna att uppgradera till senaste firmware, men jag ska dubbelkolla det!

Men gällande anslutningarna, visst är följande korrekt:
- Från fiberomvandlare till huvudrouter via WAN.
- Från huvudrouterns LAN1 till switchen.
- Från switchen till övriga 3 routrarns WAN.
?

Yep...!

Samma sak med switchen att det kan finnas nyare firmware, bara att besöka tillverkarens supportsida.

Sen som jag skrev så testar man ju allting mycket enkelt mha en laptop. EDIT plus en nätverkskabel så att man säkert får en anslutning till det man testar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Om du inte har någon fildelning i nätet kan du sätta alla som routrar. Bara byta ip-adresser på dem. Tex:
Telias fiberrouter: 192.168.0.1
Router 1: 192.168.1.1
Router 2: 192.168.2.2
Router: 3 192.168.3.3

Kan dock bli knöligt med portviarebefodran i ett dubbel NAT system.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waydan:

Ja det är en villa/hyreshus med ca 20 hyresgäster. Kollade igår i routern antalet anslutna till den nuvarande routern när samtliga var hemma. Det är snarare 30-40 anslutningar (förmodligen dator samt mobiltelefon per person). Men eftersom det fungerar med det antalet anslutningar med en router så borde det väl bara fungera bättre om man delade upp det på tre, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Jag tror det riskerar att bli tekniskt svårt att få internetanslutningen att fungera bra om det är folk som brukar använda internet i huset för det blir i princip som att man själv sätter upp CGN eftersom alla hamnar bakom samma publika ip.
Sedan så borde alla klienter vara isolerade från varandra eftersom de egentligen representerar ett lan vardera.
Och så är det ju det med att dela uppkopplingen och vem som är ansvarig för den om nån missköter sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad gör du när det börjar trilla in klagomål på att alla användare kommer åt varandras utdelade mappar, och folk börjar felanmäla etc till Telia, alternativt laddar ner olagligt? När Telia får nys om detta så står du troligen helt utan lina i stället. Vill du gå vidare med det här projektet så måste du fixa det ordentligt med helt skilda anslutningar, och då måste du börja lyssna på de kvalificerade förslag du fått i tråden. Det kräver VLAN.