Gör PCI-E Ethernet Gigabit nätverkskort någon skillnad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014

Gör PCI-E Ethernet Gigabit nätverkskort någon skillnad?

Tjenare! Tänkte bara börja med att säja att jag ej är kunnig inom detta område (:
Jo, idag så har vi här hemma 120/120 och jag, min server dator och brorsan använder trådlösa nätverks kort. Men vi ska nu dra nätverkskablar istället (förmodligen cat5), så min fundering är om det är värt att köpa 2 stycken billiga PCI-E trådbundna nätverkskort och stoppa i datorerna för snabbare överföringshastigheter och snabbar/stabilare nätverk. Är det "värt" att köpa 2 stycken av dessa te.x? Alltså gör dom skillnad?

https://www.komplett.se/product/618263/datorutrustning/natver...

Serverdatorns moderkort är ett OEM och mitt är ett Asrock z77 Extreme4-m
Våran router är en MediaAccess TG799vac (Kommer denna bottelnecka vid överförningshastighet i Gigabit?)

//Jonathan (:

Gamingburken: Asus Sabertooth P67, i7 2600k @4.5GHz, R9 290 Ref,
16 GB Ram, Corsair RM750x, Fractal Define R4.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Alla datorer tillverkade de senaste 5-10 åren har inbyggda gigabitkort på moderkortet. Det är onödigt att köpa extra.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Plats
teamspeak.sweclockers.com
Registrerad
Dec 2010

Om ni ska dra kablar så dra hellre Cat6 kablar.

CPU I5 760 @2.9 Ghz Ram 8 Gb Moder kort P55-Usb 3 Ud 3 1156 Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Wd 2x 250 wd Gpu Nevida 760 2gb vram Os Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Det som sitter är en gigabit krets. Du behöver inte köpa en ny.
Ofta väldigt få anledningar att köpa ett PCIe kort för trådat nätverk. Det kan vara att man behöver fler ethernetportar på datorn (t.ex. ansluta till en nas direkt) , den vanliga är trasig eller om man känner att man behöver 10Gbit hemma (t.ex. NAS där igen )

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014

Okej okej, fråga 2 då: Jag o brorsan bor vägg i vägg o farsan och jag funderar på att köra så här: Vi drar 1 kabel ifrån routern till mitt rum, där vi sätter en switch där port 1 går till mig, port 2 till server datorn och port 3 till min brorsa. Är det bara och köpa en vanlig billig switch? Klarar te.x denna att överföra data till min server? Och klarar den om jag och brorsan tankar hem tunga filer samtidigt? Vad är nackdelen med billiga switchar?

https://www.komplett.se/product/821778/datorutrustning/natver...

vad är skillnaden på den ovan och denna? https://www.komplett.se/product/618086/datorutrustning/natver...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

@Jonathan0101:
Ja, den ska funka utan några som helst problem.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Jonathan0101:

vad är skillnaden på den ovan och denna?

Priset. Vad är skillnaden mellan ett BigMac och en Big King?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Jonathan0101:

Okej okej, fråga 2 då: Jag o brorsan bor vägg i vägg o farsan och jag funderar på att köra så här: Vi drar 1 kabel ifrån routern till mitt rum, där vi sätter en switch där port 1 går till mig, port 2 till server datorn och port 3 till min brorsa. Är det bara och köpa en vanlig billig switch? Klarar te.x denna att överföra data till min server? Och klarar den om jag och brorsan tankar hem tunga filer samtidigt? Vad är nackdelen med billiga switchar?

https://www.komplett.se/product/821778/datorutrustning/natver...

vad är skillnaden på den ovan och denna? https://www.komplett.se/product/618086/datorutrustning/natver...

Tänk på att du behöver använda 4 portar i switchen som du köper. De brukar dock vara minst 4 portar i de flesta switchar så det ska inte vara något problem.

Eftersom du bara ska använda switchen till att skicka vanlig data fram och tillbaka går det bra med i stort sett vilken som helst, ingen mening med att lägga ut pengar på en mer avancerad i detta fallet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014

Nedan jag har er här så kan jag passa på att fråga en sak jag gått och funderat på ett tag.

Säg att min brorsa tankar hem ett spel, och att jag samtidigt skickar över en stor fil i Windows Hemgrupp till min serverdator, kommer filen att skickas över långasamare eftersom brorsan redan tar hem en stor fil eller hur fungerar det i routern då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Internt arbetar switchen normalt med 2Gbps (1 upp, 1 ner) per klient så i det scenariot bör det inte vara ett problem. Men jobbar ni mot samma resurs blir det ju förstås begränsat.

#1: Xeon E5450 @ 3,6GHz | GTX 460 | ASUS P5B Deluxe WIFI | 8GB DDR2 | Samsung 850 EVO | Antec Sonata III | CM 620M
Filserver: Synology DS1812+ | 4 + 1 x 3TB Seagate Barracuda :( RAID 1+0 | 4GB DDR3 SODIMM
Vardagsrum: Onkyo TX-NR616 | ASUS EB1021 + WIN10 & Kodi | Sony PS3 Slim | Epson TW3200 | minhembio.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av tuomi:

Internt arbetar switchen normalt med 2Gbps (1 upp, 1 ner) per klient så i det scenariot bör det inte vara ett problem. Men jobbar ni mot samma resurs blir det ju förstås begränsat.

Ursäkta min okunskap men vad menar du med "jobba mot samma resurs"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Samma resurs = Samma nätverksenhet, i detta fallet eran lokala server.
I och med att ett gigabit nätverks kort i bästa fall bara kan hantera 1 gigabit betyder det att om både du och brosan överför eller laddar hem en stor fil från servern så kan ni bara dela på 1gigabit dvs. 500megabit för dig och 500megabit för din bror.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Bustah:

Samma resurs = Samma nätverksenhet, i detta fallet eran lokala server.
I och med att ett gigabit nätverks kort i bästa fall bara kan hantera 1 gigabit betyder det att om både du och brosan överför eller laddar hem en stor fil från servern så kan ni bara dela på 1gigabit dvs. 500megabit för dig och 500megabit för din bror.

Om man istället tar senariot att min bror laddar ner ett spel från steam, direkt från telia routern ner på sin hårddisk, och jag skickar över en stor video till servern. Påverkas hastigheten då?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av studiox_swe:

Priset. Vad är skillnaden mellan ett BigMac och en Big King?

Så enda skillnaden är priset? Varför köper man då den dyrare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Jonathan0101:

Olika funktioner som VLAN eller högre intern kapacitet t ex. Men för era behov räcker en enklare switch.

I7 4790K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB Corsair LP1600 | Asus Z97-A | EVGA GTX 980 ACX 2.0 SC @ 1500/8000 | 256 Samsung 840 Pro, 2+2TB | 27" Dell U2713HM | Fractal Design R4 | Fractal Design 800W 80+ Gold | Win10 Pro | 250/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Jonathan0101:

Om man istället tar senariot att min bror laddar ner ett spel från steam, direkt från telia routern ner på sin hårddisk, och jag skickar över en stor video till servern. Påverkas hastigheten då?

Troligen inte. Din bror hämtar externt och du skickar/hämtar internt.

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: Gigabyte GA-970A-UD3 - CPU: AMD FX-8350 - RAM: Corsair XMS3 1333MHz 4GB x4 - GFX: Gigabyte Radeon R9 290X - Systemdisk: ADATA SP900 SSD]:.
Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014

Tack som fan gott folk för eran tid! Jag återkommer väl om det är något jag missat (:

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Maxizor:

Olika funktioner som VLAN eller högre intern kapacitet t ex. Men för era behov räcker en enklare switch.

Vilken av de två har VLAN stöd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014

Tänke passa på å fråga om det kanske är bättre att inverstera i en 8 portar switch istället? Jag menar, priset är ju knappt någon skillnad. Låter 8 ports switcharna mer? Finns det fördelar förutom fler portar?

//Jonathan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2014

Om man köper en 8 portars, har dessa då en högljud(are) fläkt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Jonathan0101:

Inte om du köper en 8-portars utan fläkt.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Jonathan0101:

Det finns 8 portswitchar utan fläkt, de flesta småswitchar är fläktlösa och först när du går upp till 24 portare och större börjar det bli vanligt med fläktar för de är ju mer tänkta att sitta i rack på nått företag.
Vilka funktioner en switch har bestämmer du till stor del själv, alal klarar ju grundläggande switchning men mer avancerade kan hantera vlan och redundans (managerbara/smastswitchar) de kanske har PoE och en del har routerfunktioner (L3 switchar)

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Jonathan0101:

Som jag sa, precis samma anledning till varför du föredrar Mcdonalds eller Burgerking.