Permalänk
Medlem

Batteri till boominator etc. Lipo?

Har alltid kört blybatteri i mina högtalarkonstruktioner, men börjar bli dags för lite vikteffektivare saker känner jag. Men varje gång jag läser om LiPo så känns det totalt omöjligt att ha att göra med dem. Visst att man måste ladda dem med rätt laddare och så, och att man måste se till att de inte urladdas för djup. Men lagringen verkar vara värst. De får inte lagras fulla och de får inte gå för tomma heller.
Har någon cell blivit lite mer sliten än någon annan vid något tillfälle så är det ju som ett brev på posten att den laddar ur för djupt medan de andra inte gör det så man tror att man är trygg inom normala spänningar. LiPo verkar mest duga till att ha i apparater som verkligen används ofta. Samtidigt verkar LiPo-batterier användas i en hel del produkter utan speciella bruksanvisningar, som t.ex. hörlurar. Hur fungerar det där? Vad är det tillverkaren har gjort för att komma runt dessa problem där?
Utan något som kontrollerar att de inte lagras för långt från lagrinsspänningen så borde de slitas riktigt fort. Eller är det något jag missat?

Så kort och gott. Lämpar sig LiPo för högtalare? Vilka är alternativen?